Hallo, ik droom al jaren over verre reizen. Amerika, Azie, ik wil overal naar toe met de kids. Maar we zijn met z'n vieren en het is gewoon erg duur. Dus ik dacht ik ga op zoek naar bijzondere plekken in Europa. Wij willen niet meer op een camping staan en alleen maar naar het strand, maar echt dingen zien!! Onze kinderen zijn 6 + 4 jaar oud, dus het moet wel bij hun leeftijd passen. Wie heeft een leuk idee of weet een geschikt land voor ons?
Engeland! Wij zijn afgelopen zomer met onze 3 kinderen van 1, 5 en 7 jaar langs de zuidkust getrokken. Wel op campings gestaan, met eigen caravan. We zijn begonnen in Dover en wilden eigenlijk helemaal naar Land's End aan de andere kant van het land in het puntje van Cornwall. We hadden 3,5 week de tijd, maar we zijn nog niet tot de helft gekomen, zoveel was er onderweg te doen en te zien. Er zijn enorm veel kastelen waar ook vaak veel te doen en te zien is, dus niet alleen maar een ruïne, maar veel info, heel veel interactief en echt gericht op kinderen. Ook kwamen we langs een aantal mooie natuurgebieden waar het goed wandelen of fietsen was en waar ook weer veel te doen en te zien was. Er zijn talloze leuke kleine dorpjes en grotere steden, heel veel strand en zee, prachtige kliffen. En het weer is ons ook nog eens reuze meegevallen, we hebben misschien 4x een bui gehad en een paar dagen met wat meer bewolking en regen, maar ook dagenlang elke dag stralend mooi en warm weer. Qua natuur vind ik Noorwegen trouwens onovertroffen, maar daar gaan wij weer heen als de jongens wat groter zijn. Wat wij daar erg leuk vinden is bijv. kayakken, maar dat kan nu echt nog niet. En voor lange wandeltochten zijn ze ook nog wat te jong, dat zijn ze na een paar uur echt wel zat. En er is verder niet zo heel veel te doen, alles is echt gericht op outdoor, dus dat bewaren we nog een paar jaar voor later.
hmm hangt er even van af wat je wil zien, natuur of stadjes? wij willen ook altijd meer dan alleen strand, en gaan volgend jaar met de kids (dan 4 en 1) naar algarve portugal. Mooie stranden, maar ook uitstapjes naar meest westelijke puntje van europa. Je schijnt er veel mooie stadjes te hebben en de sfeer schijnt er erg leuk te zijn. Vanuit de algarve is lissabon en sevilla nog geen 2,5u rijden heb ik uitgezocht. Wij hebben de tickets los geboekt en gaan in een luxe stacaravan op camping turiscampo, dat vond ik toch wat kindvriendelijker dan al die appartementen. Andere landen die mooi zijn vond ik ook frankrijk, en dan met name de cote azur. Als je de omgeving van saint maxime zit kan je uitstapjes maken naar saint tropez (en kids vinden die grote boten erg leuk om naar te kijken) maar ook nice, cannes en monaco ligt in de buurt en de stadjes zijn super gezellig) Op een uurtje rijden kan je naar het binnenland en dan is bootje varen op de gorges du verdon echt prachtig!! Ook Italie, met name het gardameer is leuk als je mooie uitstapjes wil maken. Wij zijn ook nog naar caorle geweest maar vond die omgeving wat minder, alles was best ver rijden voor een uitstapje en ik vond het bij vrienden aan het gardameer dan toch wat aantrekkelijker om verschillende dingen te doen. succes met je keuze!
wij vonden slovenie en kroatie erg mooi. Veel mooie natuur en historie en ik kreeg echt het gevoel buiten Europa te zijn.
Wij hebben in Marokko met een huurauto rondgereisd. Vorig jaar met 2 kids van 4 en 5 jaar oud. Slapen in een Kasbah, slapen bij een familie thuis die hun eigen diertjes hadden (geiten,ezels kippen etc) Kamelentocht door de woestijn en een nachtje in een tentenkamp. Op ezeltjes rijden. Apen zien en pinda´s voeren in het apenbos. Ook Marrakech geweest, ik vind het niks, chaotisch,stinken en niet echt kindvriendelijk dus vind een halve dag daar genoeg. Op een uurtje rijden heb je daar ook weer een mooie vallei waar je watervallen kan zien en ook op een ezel kan rijden. Daarna een paar dagen uitgerust in Agadir, leuk strand, leuke boulevard met terrasjes en ook vanalles voor de kids (trampolines, kermis,dierentuin,treintje)
Je hoeft niet eens zover weg te gaan. België, Luxemburg en Duitsland hebben ook heel veel dingen om te ondernemen. Denk aan Vianen mooi kasteel. Luxemburg veel ruïnes van oude kastelen. België en Duitsland veel mooie natuur waar genoeg te doen is maar ook nog veel oude elementen die te bewonderen zijn of prachtige kerken. En wil je een uitstapje maken wat kind gericht is heb je ook genoeg pretparken. Denk aan plopsa. Waar ook wel veel te doen is is idd de algarve. Toch strand als je een dagje strand wil maar met een huurauto kom je heel ver. Wij zijn naar Silves geweest met een prachtige kerk en kasteel ruïne. We zijn naar het hoogste punt in de algarve geweest en het zuidelijkste puntje van Europa. Leuke stadjes om gewoon even doorheen te wandelen. Vond alleen de vriendelijkheid ver te zoeken bij de mensen. Anders dan we wel gewend waren.
Zweden! Super kindvriendelijk, overal speeltuintjes, van de kleinste dorpjes tot Stockholm. Enorm veel musea ed geschikt voor kinderen, denk aan pipi langkous. En de overtocht met de boot is natuurlijk al 1 groot feest!
Europa heeft zoveel mooie plekken! Je moet gewoon goed kijken wat je precies wilt, wil je het risico op wat meer regen (scandinavie), wil je heet weer (binnenlanden van spanje) er is zoveel mogelijk binnen europa. De alpen zijn ook prachtig, kun je lekker wandelen, bij de montblanc, of bij interlaken, ook het aostadal in italie is mooi. Scandinavie is vaak kindvriendelijk, en kun je veel rondreizen in trekkershutten (in hoogseizoen wel aan te raden van te voren te reserveren) Marokko is net wat verder weg, en is prima zelfstandig te bereizen, je kunt gewoon een auto huren, lonely planet mee en rondreizen, het is heel divers, met het atlas gebergte en de atlantische/mediteraanse kusten, het is ook nog eens goedkoop (en een hele andere culurele ervaring), echter wel kans op heel warm weer als je in de zomervakantie periode weggaat.
Heb je al (veel) reiservaring? Budget? Sommige bestemmingen in Europa zijn zo duur (zeker in het hoogseizoen) dat het dan vaak nog voordeliger is om een verre reis naar bvb Thailand of Indonesië te maken. De vluchten zijn wat duurder maar ter plekke is alles (veel) goedkoper.
Zweden is heel mooi, kindvriendelijk en ook behoorlijk goed weer, vaak beter dan hier! In augustus is het hoogseizoen daar al voorbij dus is het heerlijk rustig. In de meivakantie is Andalusie heel gaaf, ruige natuur, maar toch met stranden en ook mooie cultuur, kindvriendelijke uitstapjes. Italie is ook heel kindvriendelijk; meehelpen op een boerderij in de Dolomieten, daar spreken ze ook Duits, heerlijk bergwandelen en lekker eten!
Ik vind zoveel Europese landen mooi! Maar ik heb een zwak voor Griekenland en Portugal. En dan heb ik het echt over de niet-toeristische kleine Griekse eilanden of onontdekt Kreta (rondreizen) en de authentieke East-Algarve in Portugal. Dus niet de toeristische Algarve met haar hoge blockbust-hotels en roodgeblakerde toeristen. Andalusië is natuurlijk ook prachtig. Daar heb je genoeg kunst en cultuur en mooie steden, maar of dat leuk is voor de doelgroep? Italië heeft natuurlijk ook prachtige kunst, cultuur en natuur. Het is wat jij wilt!