Yep! Zeker na alle rampen (onvoorstelbaar drie vliegrampen in één week! ) en alle ellende in de Gaza strook doet je weer beseffen dat het elk moment afgelopen kan zijn. Leef elke dag alsof het je laatste zou kunnen zijn!
Toch vind ik het niet negatief als ze weten wat dood betekent. Mijn oma is overleden dus toen kwam het al in beeld. En we hebben ze uitgelegd wat er gebeurt als papa en mama allebei dood gaan. Al vond ik dat wel moeilijk om te vertellen en Eva vond het ook moeilijk, maar ik ben blij dat ze het weten. Maar de dood hoort helaas wel bij het leven, ik wil daar niet geheimzinnig over doen.
Mijn neefje heeft thuis een aquarium. Heel veel vissen erin. En hij had 2 honden. 1 daarvan is overleden en uitgelegd dat de hond ziek was en bij de dokter moest slapen. Dat snapte die niet. Want hij bleef vragen naar de hond. Tot er een vis dood ging. Ik zeg moppie loop is met me mee. Ik zeg kijk die vis is dood! Die gaan we naar de vissenhemel brengen. Hup vis door de wc. En die dag ging er nog een vis dood. Dus ik moest dit keer van hem mee naar de wc want ja de vis is toot. Toen heb ik hem op schoot genomen en gezegd, lieverd luister. Weet je waar pukkie is? Dotter zegt ie. Ik zeg ja want pukkie is dood. Net als de vis. Daarna heeft ie het nooit meer dr over gehad. Me neefje is 2 1/2 . Dus ze begrijpen donders goed wat dood betekenen. Uiteraard in overleg met me schoonzusje gedaan dit. Ze vond het een goed idee maar kon het zelf niet of ik het wou doen. Dus inderdaad dood hoort bij het leven helaas.
Ja vind ik ook hoor, alleen hier nog niet meegemaakt dat er iemand in onze omgeving is overleden die Sven kent. Het is nog niet dichtbij geweest. Om het dan zonder aanleiding uit te gaan leggen vind ik ook zowat. Maar ik zou het zeker uitleggen als het we in onze nabije familie/kennissenkring een overlijden meemaken.
mijn zoontje van bijna 5 probeer ik ook zoveel mogelijk er buiten te houden, hij weet wel beetje wat het is, want in zijn jonge leeftijd heeft die tot nu 2 overlijdens mee gemaakt, van zijn oud oma (ok hij was 9 a 10 maanden toen) en van zijn opa (mijn vader) toen die 2j en 5m was, vooral bij de laatste weet die wel beetje wat het is, want hij zegt vaak opa komt niet terug, opa is dood he mama? papa ? dat komt ook omdat die een rouwende mama mee maakt/heeft mee gemaakt daarom heb ik t op tv niet meer zo gevolgd vandaag en gister, wel via tablet gekeken naar foto,s van stoet ofzo
Off topic: Toen onze dochter ruim 1,5 was overleed mijn opa. Doordat ook mijn schoonvader kritiek in het ziekenhuis lag, moest ze overal bij zijn. Ze heeft dit van heel dichtbij meegekregen. Ze weet dat opa .... een sterretje is in de hemel, net als opa .... Toen ze twee was werd ons konijn erg ziek. Dierenarts gebeld en ik voelde de bui al hangen. Inslapen. Omdat ik niet alleen wilde, moest ze wakker gemaakt worden en samen met ons mee. Daar gingen we dan s avonds om 23.00 uur. In de auto overlegd, wat doen we. Mee naar binnen, in de wachtkamer wachten. In eerste instantie wilden we het laatste doen. Maar op het laatste moment zijn we toch met z'n drie naar binnen gegaan. De dierenarts zei al snel dat ze inderdaad niet meer kon doen dan hem uit zijn lijden verlossen. Ze is er dus bij geweest toen hij de spuitjes kreeg. Het was echt totaal niet eng. Het was eigenlijk mooi, rustig, ons konijn ging er zelfs nog even lekker voor liggen, alsof hij wist dat de DA hem ging helpen. De dag erna hebben we hem ook samen begraven in de tuin. Gisteren hadden we het er nog over. Ik vroeg haar: waar is x? In de grond mama! Het is een lastig onderwerp maar wel belangrijk, probeer haar er geen angst bij aan te praten en ook niet te zeggen dat ie gaat slapen en niet meer wakker word want dan krijgen ze dan angst om te slapen. On topic: ben zelf ook echt niet bang voor WO III. Als het moet komen komt het toch.
Wij wonen vlak bij de A2, en zijn met de kinderen vanavond gaan kijken. Heel indrukwekkend! Ook onze dochter was er stil van, zoveel mensen, zo veel auto's. Onze dochter weet dat er dode mensen in de auto's lagen. Wij hebben het heel goed uitgelegd, omdat er bij ons in het dorp een gezin is omgekomen. Vind het in dit geval belangrijk om eerlijk te zijn.
Mijn zoon is 6. En in eerste instantie wilden wij hem niet vertellen wat er was gebeurd. Wat heeft hij eraan het te weten. Maar woensdag liep ik met hem naar de winkel, 's ochtends al, en toen hingen er al heel veel vlaggen in onze buurt halfstok. En ja logisch voor een kind van 6, dan komen er vragen. Thuis uitgelegd wat er was gebeurd. In grote lijnen. Vliegtuig neergestort. Nog meer vragen, was het vliegtuig stuk, ja heel erg stuk. Zaten er mensen in, ja heel veel mensen. Ook kindjes, ja schat ook kindjes.. En toen een tijdje stilte.. Hebben die mensen nu pijn, nee schat, ze leven niet meer..Niemand meer.. Nee niemand meer.. weer stilte. Paar uur later, maar mama, hoe moet dat dan nu, kunnen die kindjes nu niet meer met hun papa en mama knuffelen, nee schat dat kan niet meer. En hebben ze hun knuffeltjes wel. Weet ik niet schat.. Nou ja.. zo ging het dus ongeveer. Hij heeft ook de aankomst van de eerste vliegtuigen gezien op tv, keurig een minuut stilte gehouden met ons. En toen weer vragen vragen vragen.. En ja, de dood hoort bij het leven. Maar niet op deze manier!
Wauw ingrid, wat een geweldig kind heb je! Zo veel empathie, nu al.. Hoe jong kinderen ook zijn, ze hebben zo ontzettend veel door..
Hier ook een meisje van 3 die woensdag vroeg of het Koningsdag was omdat ze de vlaggen overal zag hangen. Ook uitgelegd dat we allemaal verdrietig waren omdat er een vliegtuig kapot is. Ze had het nieuws ook wel meegekregen van de week, ze zag donderdag de brand op tv en toen vroeg ze ook al of er brandweer was. We zitten hier heel erg in de waarom fase dus uiteindelijk kwamen we ook uit bij de vraag of er kindjes bij waren in het vliegtuig en waarom. Mijn hart huilde, ik heb maar uitgelegd dat wij het ook niet begrijpen. Dat mensen soms hele erge dingen doen. Ik ben van menig dat kinderen begrijpen wat ze op dat moment aankunnen, ze stoppen vanzelf met vragen en later vragen ze wel weer door. Waarom zijn de mensen dood? Omdat het vliegtuig kapot ging door slechte mensen. Waarom? Ze vraagt ook wel eens naar oma, mijn moeder is bijna twee jaar geleden overleden en ze vraagt naar aanleiding van de foto's van haar wel eens naar d'r, heb d'r uitgelegd dat oma erg ziek was en dat ze dood is. Ze zegt dan; dat is zielig he mama voor oma. Ook uitgelegd dat oma veel pijn had dus dat oma nu geen pijn meer heeft maar dat we wel heel erg verdrietig zijn. Ze zei nu dus ook dat we heel verdrietig moeten zijn omdat de mensen dood zijn. De wijsheid van een kind, het laat je nog meer stil staan bij de hele tragedie. En dankbaar zijn voor wat je hebt, je realiseert je ook in ene weer hoe fragiel het leven is en dat we echt het leven met beide handen moet grijpen en er van moeten genieten. Het zet alles in perspectief.
Mentaliteit? Misschien. Het heeft ook te maken met omstandigheden. Zo gedroegen Nederlanders zich in en na WO II ook niet zo netjes. Huizen van gedeporteerde Joden werden leeggeroofd, spullen die door Joden in bewaring werden gegeven, werden na de oorlog lang niet altijd teruggegeven als ze terugkwamen, en huizen werden ingepikt. Dit soort gedrag is kennelijk iets wat bij mensen hoort, zeker onder bepaalde omstandigheden. Gruwelijk is het zeker, en niet goed te praten. Je kunt het je nauwelijks voorstellen als je niet in die omstandigheden verkeert.
Wij zijn gisteren ook doorgereden naar Eindhoven airport -vanaf de Efteling-. Mijn moeder wilde de rouwstoet zien, maar die hadden we (tot mijn grote opluchting) net gemist. Maar we hebben toch een roos gelegd op het vliegveld zelf, daar ben ik wel heel blij om, dat we toch 'iets' hebben kunnen doen. Om die vliegtuigen daar te zien staan en te weten dat daar die kisten in vervoerd worden, is echt heel indrukwekkend. Daar word je echt stil van..
was nog benieuwd wat jullie hiervan vonden: malaysia airlines en KLM schenen niet op de hoogte te zijn van het gevaar/risico van boven oekraine vliegen. Terwijl Lufthansa bv dat wel wist en er al een tijdje niet overheen vliegt. Klinkt als complete onzin en waanzin in mijn ogen. Ik neem toch aan dat vliegmaatschappijen/piloten weten wat concurrenten/collega's doen en dan valt het toch op dat Lufthansa en anderen dat gebied al een tijdje mijden. Je gaat je dan als maatschappij toch afvragen waarom collega's dat doen. Ik vind dit zo ongeloofwaardig.