Ritme voor kinderdagverblijf

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Blijdorp, 2 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Een vraagje: hoe zien jullie ochtenden eruit? Over twee weken moet ik weer werken en weet niet hoe ik het ochtendritueel moet doen voor het kdv (ze gaat 2 dagen pw). Vind het idee trouwens echt vreselijk en merk dat ik het er benauwd van krijg als ik eraan denk. Maar goed, stoppen met werken is geen optie.

Nu is het ritme ongeveer zo: dochter (9 weken) 5.15 wakker voor fles en dan slaapt ze verder (soms) tot 7.30 en ik ook. Afhankelijk van hoeveel ze drinkt om 5.15 krijgt ze om 7.30 of rond 8.45 weer een fles.
    Straks moet ze 7.30 bij de opvang zijn. Daar wordt ze door papa naartoe gebracht want ik moet 7.15 op mn werk zijn en haal haar 17.30 op. Om 7.30 weer een fles wordt dan lastig dus die zou dan rond 7u moeten.

Ze slaapt in een pyama want dat hoort bij haar avondritueel en dat wil ik niet veranderen, maar wil haar niet in pyama naar kdv doen haha.
    Maar dan moet ik/papa haar dus wakker maken om om te kleden en dat vind ik ook weer sneu... Meteen na de fles omkleden kan maar dan is ze ook meteen echt wakker en ze slaapt al zo moeilijk overdag.
    Hm zoals jullie zien ben ik er wel een beetje gestresst onder.
    Iemand tips?

2. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Ik zou haar gewoon brengen in gewone kleren en proberen het een beetje los te laten. Op het KDV gaat álles anders en dat is voor iedereen wennen, maar dat komt vanzelf goed!

3. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik heb de baby's de eerste weken wel in pyjama gebracht. Ze gingen thuis het bed uit, kregen slapend een fles, en gingen daar direct het bed weer in. Daarna werd ze door de leidster aangekleed (kleertjes meegegeven)

Dat ritme verandert de eerste maanden toch heel vaak.

4. Blijdorp

Ik zal volgende week eens vragen of dit een optie is (ze heeft dan wendagen). Zou het fijn vinden als ze nog wat uurtjes kan pakken daar qua slaap in de ochtend en misschien door papa daar in bed gelegd kan worden.

5. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

19 feb 2012
    3.224
    525
    113
    Je zou ook savonds al een gewoon truitje aan kunnen doen met een pyjama broekje.. je doet toch de luier verwisselen dus dan even een normaal broekje aan en ze is klaar:)
    Spannend hoor! Succes

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou het even proberen los te laten dat alles op exact dezelfde manier moet blijven gaan daar als thuis. De omgeving is anders dus haar ritme kan daar ook anders zijn.
    Dat aankleden zou je even kunnen vragen, zal niet zo'n punt zijn lijkt me.
    En veel baby's slapen na binnenkomst op kdv nog even verder daar, is helemaal niet gek. Ik zou dat verder wel aan de leidsters overlaten en niet door papa laten doen. Verder op de dag zullen ze haar daar ook op bed leggen, dus zou ik dat bij hen houden.

7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.731
    113
    Oeh dat is even loslaten, zo voor het eerst naar het kdv. Spannend!
    Maar ik zou het een beetje loslaten en bedenken dat een dag op het kdv anders gaat zijn voor je kleintje. Daar wennen ze meestal snel genoeg aan en vaak wijst het zich vanzelf. Ik zou ook gewoon de pyjama dan aanlaten en zo wegbrengen.

En wat betreft die voeding om 7.30, misschien kan papa die op het kdv geven? Misschien dat hij dan iets eerder op het kdv kan zijn en daar nog die fles kan geven.

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    onze man had toen nog kleertjes aan die zo zacht waren dat ze ook voor pyjama doorkonden. Wellicht kan je de baby savonds al zo'n outfit aantrekken.

Het is heel moeilijk in het begin naar het KDV brengen, maar later ben je blij dat jij ook even lucht hebt, en dat de baby (op den duur) lekker met de andere kindjes kan spelen (zo is het hier iig).

Bij ons KDV is het niet handig dat je je kind zonder ontbeten te hebben brengt iig. Tenzij ze naar de extra vroege opvang gaan (vanaf 6.45) dan kunnen ze daar even een broodje eten of flesje drinken.

9. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Ik zou je baby toch van tevoren thuis aankleden. Ik heb op een kdv gewerkt en nog nooit meegemaakt dat wij een baby aan moesten kleden. Dan maak je als ouder waarschijnlijk de indruk dat je een gemakkelijke ouder bent (de leidster mag het opknappen, ook al bedoel je het niet zo) Je zal gaan merken dat je baby op het kdv een heel ander ritme heeft dan thuis. Het zal veel meer indrukken en geluiden om zich heen hebben, dus grote kans is dat je baby veel minder slaapt. Dus ik denk dat je je baby toch wakker moet maken voor het aankleden en een fles. Succes en het komt goed!

10. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Heeft ze om 07.30 uur ook echt honger? Of geef je die fles alleen omdat ze om 05.00 weinig heeft gedronken?
    Ik gaf zelf de fles bij de oudste op verzoek. Als hij om 5 uur een fles kreeg, wachtte ik daarna gewoon wanneer hij weer honger had.
    Je zou kunnen proberen om haar gewoon om 5 uur de fles te geven, zodra ze wakker wordt, dan weer verder laten slapen, om 7 uur wakker maken en aankleden (of net hoe laat je man haar weg wil gaan brengen). En dan het kdv laten kijken wanneer ze weer honger heeft.
    Dat kun je nu dus al gaan proberen door te wachten wanneer ze honger heeft na die vroege fles.

Succes! Ik vond het altijd heel erg snel wennen, dat ochtendritueel, met het kdv :)

11. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Toen mijn kids klein waren plukte ik ze uit bed, kleedde ze aan (iets wat lekker zit, geen spijkerbroek) gaf zelf nog een fles op het kdv of een leidster en daar nog even naar bed.
    Zou die fles van 07:30 zelf op het kdv (laten) geven, maar het ritme kan straks weer heel anders zijn.
    Probeer je niet te druk te maken, komt allemaal wel goed!

12. tuc

tuc Niet meer actief

Probleem daarmee is dat de leidsters s ochtends vroeg niet altijd in de gelegenheid zijn een fles te geven. Wij stonden tot 8.15 alleen en als je dan een fles moet geven dat kun je geen ander kindje meer overpakken van een ouder oid.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    In plaats van een pyjama kan je ook gewoon zachte kleertjes aan doen, lijkt het voor haar toch een pyjama en heb je toch jullie avondritueel.
    Verder wat betreft wakker maken, ja dat is sneu maar zou het wel loslaten, ritme verandert als je kindje naar het kdv gaat en daar zal ze wellicht ook een ander ritme hebben dan thuis. Gewoon loslaten en thuis weer je eigen ritme oppakken.

Dit topic hoort trouwens niet in de lounge.

14. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Dat klopt inderdaad, bij ons konden ze tot ongeveer half 9 geen fles geven. Maar daarom heeft TS nog de tijd om te kijken wanneer haar kindje echt honger krijgt. Als dat inderdaad tussen half 8 en half 9 is, dan is dat niet handig, maar mijn kinderen kwamen op die leeftijd eigenlijk niet zo snel weer om een fles. Als ze 5 uur kregen, dan was het zeker pas 9 uur of later voor ze weer een fles wilden.

15. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Klopt maar toch deed ik altijd een fles geven aan kindjes onder de 3 maanden. Daarna konden ze wel even wachten maar een kleintje van 9 weken is wel een uitzonderlijk vind ik!

16. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat is aan elke leidster of kdv zelf dan. Ik deed het echt niet, omdat een klein babytje niet "belangrijker" is dan een peuter die binnenkomt en als die heel verdrietig is heeft die ook heel hard een knuffel nodig en sommige moet je ook echt even optillen of bij je houden om te zorgen dat ze niet mee naar buiten lopen.
    Ik verwacht ook niet dat die kleine babytjes wachten maar dat de ouders er rekening mee houden in het ochtendritme.

17. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ja daar heb je gelijk in! Als het standaard elke ochtend zo is, dan moeten ouders wat anders verzinnen. Maar ligt ook aan de andere kinderen op de groep, ik had bijv kinderen die zelf gelijk gingen spelen en alleen even zwaaide.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Dat scheelt zeker

19. Blijdorp

He bedankt allemaal voor de reacties.
    Ik wil haar ook het liefst gevoed en gekleed (laten) brengen hoor. De leidster staat alleen op de groep (4 kindjes incl die van ons) dus kan me voorstellen dat het 's ochtends druk genoeg is.

Ik geef de fles op verzoek maar om 5u drinkt ze altijd weinig dus vaak heeft ze rond 7.30 weer honger. En kan me voorstellen dat het tot 8u erg druk is bij de opvang. Ga inderdaad vragen of haar papa even de fles daar kan geven, ze hebben ook een bv ruimte dus denk dat ze de fles ook geen probleem vinden.

Ik ga maar proberen haar ritme op die dagen los te laten. Misschien krijgt ze op die dagen wel gewoon een ander ritme en neemt ze dat op de thuis dagen over. Zou op zich ook prima zijn :) of verschillende ritmes op verschillende dagen. Kan dat? Ik wilde eigenlijk deze twee weken thuis gebruiken om te proberen haar al een beetje in het 'wegbreng ritme' te krijgen zodat het soepel gaat wanneer het zover is.

Ben er zelf trouwens niet gelukkig mee dat ze al zo jong naar kdv gaat (ze is dan 11 weken). Maar verlof is op en vakantiedagen heb ik bijna niet helaas. De leidster leek echt een geweldig mens gelukkig dus het zal vast goed gaan.

20. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Ik deed savonds altijd al schone kleertjes aan. Daar sliep ze dan in. Dan hoefde ik haar sochtends enkel nog schone luier aan te doen.
    Ik gaf thuis nog een voeding, en in de Creche ging ze dan meteen terug slapen.

Het ritme was daar trouwens anders dan thuis. Ze sliep er veel langer en liet dus ook meer tijd tussen de flessen.

Deel Deze Pagina