Eneco; van dubbele meter naar enkele meter?

Discussie in 'De lounge' gestart door Billy60, 15 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Billy60

Billy60 Niet meer actief

#1 Billy60, 15 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 sep 2016
    Dames, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb echt geen verstand van energieleveranciers, jaarnota's en netbeheerkosten en wat er allemaal wel niet nog meer bij hoort.

Nu hebben wij vorig jaar een contract voor 3 jaar afgesloten bij Eneco. Met een normaal- en daltarief. Alleen, ik maak volgens mij weinig gebruik daarvan. Ik was meestal overdag door de week omdat dat handiger is (wasmachine in de garage). Heb geen vaatwasser die ik in de nacht aan zet. Ik heb gehoord dat het dan vaak onvoordelig is om een dubbel tarief te hebben, iemand die dat kan bevestigen?
    Als dat dus zo is, wil ik hem graag om laten zetten naar een enkeltarief. Alleen, hoe pak ik dit aan? Zo'n medewerker kan mij alles wijs maken, ik wil natuurlijk niet aan het eind van het jaar fiks bij moeten betalen omdat het enkele tarief heel hoog is gezet ofzo. Vraag me ook af of het uberhaupt kan, dit wijzigen als je contract nog bijna 2 jaar loopt?

Hoop dat één van jullie me dit wat duidelijker kan maken.

Edit; vorig jaar hebben we in daltarief aan stroom 895 kWh verbruikt. Normaaltarief 1160 kWh. En gas 1644 m3.

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Waarom zet je je vaatwasser niet snachts aan? Superhandig, sochtends alles schoon

En kan je je wasmachine niet instellen? Dat hij na zoveel uur vanzelf aan gaat, ook je was staat dan sochtends gewoon klaar...

Nja buiten dat scheelt het daltarief ook echt geen 100en euro's per jaar op normaal tarief hoor.

Maar goed, je bent niet verplicht snachts dingen te gebruiken... En lijkt me niet dat je nu een heel anders iets betaald... Je betaald gewoon een schatting Pm, aan t eind van t jaar krijg je terug en moet je bij betalen, uiteindelijk betaal je toch gewoon wat je verbruikt, nacht of dag.

Heb je al nagekeken of er verschil in prijs zit met kWh?

3. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Ik heb geen vaatwasser. En wasmachine in de nacht aanzetten vind ik niet zo handig. Want dan zou die dus voor 7u klaar moeten zijn. Zwarte was wil ik er direct uithalen ivm zuur ruiken. Maar om 7u is hier flink spitsuur. Dus vandaar dat ik nu dus uit wil zoeken wat in mijn geval voordeliger is.

4. Billy60

Billy60 Niet meer actief

En ja, er zit verschil in. Daltarief kost 0,1882 per kWh en normaal is 0,2035 kWh

5. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    Ik ben een paar jaar geleden overgestapt van dubbel tarief naar enkel tarief
    Je moet wel heel veel ,'s nachts verbruiken om er echt voordeel van te hebben.

Omdat ik altijd overdag thuis ben en dan ook lekker een aantal wasjes wil draaien heb ik het on laten zetten.

Dat was bij greenchoic heel simpel. Ipv van twee verschillende tarieven wordt de meterstand van de twee meters bij elkaar opgeteld en daar wordt het enkel tarief gerekend.

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    Ik keek net op het Eneco forum
    Dus als je googled op Eneco van dubbele meter naar enkele dan vindt je daar het antwoord. En het overzetten is gratis

7. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Het schijnt dat het voordeliger is als je 40% of meer in daltarief verbruikt. Dat was dus wel van vorig jaar mei tot dit jaar mei als ik het goed uitreken. Nu is onze situatie wel wat veranderd, ik was niet meer alles in het weekend wat ik toen wel deed maar juist iedere dag een was zodat ik bij blijf. Ga het vanavond ff opnieuw uitrekenen met de huidige meterstanden.

8. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.569
    456
    83
    Ik las jouw topic en heb eens gebeld met de Nuon. De mevrouw aan de lijn vertelde mij dat vele jaren geleden het nog voordelig was om dag-nachttarief te hebben, maar dat het huidige verschil zo klein is dat je minimaal 60% in het nachttarief moet verbruiken om het rendabel te laten zijn.

Ik ga het omzetten en via de Nuon kan je dit zelf regelen via mijnnuon. Misschien heeft de Eneco deze mogelijkheid ook.

Succes!

9. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik heb het laatst voor mezelf uitgerekend. (Ik zet ook 's nachts niets aan.) Heb het verbruik van het jaar ervoor afgezet tegen een enkeltarief en dat scheelde maar liefst 6 euro per jaar. Je kunt het heel makkelijk zelf uitrekenen door je verbruik van afgelopen jaren te nemen en te rekenen met het dubbel tarief of bij elkaar opgeteld met het enkel tarief.

10. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ja dat snap ik, maar ik bedoel bij het normaal tarief van je huidige 'abonnement' of het tarief van het 'abonnement' wat je wil nemen...

Als dat niks uitmaakt( waar ik vanuit ga) dan kan je het toch gewoon zo laten?

11. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Enkel tarief kan in veel gevallen niet meer uit omdat jaren geleden de netbeheerderskosten vast zijn geworden ipv hoog/laag tarief. Je kunt ze gewoon bellen met je huidige meterstanden. Dan wijzigen ze het voor je. Er veranderd niks aan meter maar wordt bij elkaar opgeteld.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.072
    113
    Jep, was hier ook zo (essent), geen enkel probleem dus.

Deel Deze Pagina