eerste kind via keizersnede

Discussie in 'De bevalling' gestart door sjoiz, 29 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sjoiz

sjoiz Lid

8 nov 2016
    60
    7
    8
    40 uur weeeen gehad en uiteindelijk 1 cm ontsluiting.
    Gyn zegt nu dat ik gewoon moet proberen te bevallen maar zie er erg tegenop. Maar ik heb niet het idee dat ik mag kiezen dus moet gewoon weer dat hele riedeltje gaan doorlopen. Daar zie ik zoooo tegenop. Ik lees dat sommige v jullie zelf mochten kiezen?? Ik vraag me af waarom ik dan niet??

Eerlijk is eerlijk...ik snap wel dat natuuubevallen...mits t lukt...uiteindelijk beter is...maar toch.

2. Aanoniemous

Aanoniemous Fanatiek lid

15 feb 2016
    1.556
    962
    113
    Vrouw
    in Nederland word het geloof ik echt allen gedaan medische noodzaak of als het kindje verkeerd ligt. ik geloof niet dat iemand kan kiezen voor een keizersnede..

3. xxmamaxx2016

xxmamaxx2016 Niet meer actief

Ja vooral medische noodzaak. Mijn zoontje is overleden na een voldragen zwangerschap door complicaties tijdens de bevalling..(uiteindelijk spoedkeizersnede) .. omdat ik 2,5 maand erna opnieuw zwanger was kreeg ik een geplande keizersnede... was ik nu 1jaar erna zwanger zou ik toch natuurlijk "moeten" bevallen als het mentaal haalbaar zou zijn natuurlijk. Het is wel meteen een heel heftig verhaal maar ik weet niet of je keus heb als je een langere bevalling hebt gehad.

4. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Eerste kind 16 uur weeën en 4 cm ontsluiting en slechter CTG werd spoedkeizersnede. Tweede kind natuurlijk geprobeerd en goed gegaan. Kleiner kind dat er beter voor lag. Is echt niks van te zeggen of het gaat lukken of niet maar geef het een kans. Tweede keizersnede is namelijk ook moeilijker dan een eerste (verklevingen). O ja en een ruggeprik. Echt een aanrader.

5. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    1e kind hele dag weeen gehad, volledige ontsluiting, uur geperst, toen nog kwartier met vacuumpomp. Uiteindelijk geboren met ks en daar bleek dat ze verstrengeld zat in de navelstreng.

Bij de 2e zwangerschap kreeg ik met 17 weken de vraag of ik weer een ks zou willen of dat ik het natuurlijk wilde proberen. Ik mocht dus wel kiezen. Heb gekozen voor natuurlijk en zo is onze 2e dochter ook geboren.

6. Sundew

Sundew Actief lid

7 sep 2012
    232
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ik mag ook kiezen. En omdat ik vorige keer na inleiding eigenlijk amper tot ontsluiting ben gekomen, en de baby flink groot wordt geschat adviseerde de gyn zelf een geplande keizersnede.

Maar al vroeg in de zwangerschap werd al aangegeven dat ik vanwege het risico op scheuren van het litteken mag kiezen. Dus niet omdat het vorige keer niet gelukt is maar vanwege risico scheuren nadat je al een keer een keizersnede hebt gehad. Klein risico weliswaar maar kan wel vergaande gevolgen hebben.

Zou het gewoon bespreken met gyn. Ik heb eerder ook aangegeven dat ik niet weet of ik kan ontspannen en meewerken als ik bang ben voor scheuren litteken. Begrepen ze wel.

7. Busymom

Busymom Lid

9 jan 2017
    93
    0
    0
    Ik heb bij de eerste een spoed ks gehad na 2 dagen inleiden en kreeg bij de tweede de keuze wat ik wilde maar ze vertelden er wel bij dat het risico op scheuren van de baarmoeder in mijn geval groot was dus ik durfde het risico niet te nemen. Volgende week krijg ik de derde ks nu had ik geen keuze meer en mag ik niet meer natuurlijk bevallen. Vind het ergens wel jammer maar aan de andere kant als het risico zo groot is dan is het ook wel goed zo...

8. DEMADE

DEMADE Fanatiek lid

27 jan 2015
    1.547
    4
    38
    NULL
    Overijssel
    Eerste kind na inleiding 10 cm ontsluiting, 1.39 uur persen en na 2 pogingen met de vacuümpomp nog niet met het hoofdje door het geboortekanaal. Dus is een spoedkeizersnede geworden.

Beste tik aan overgehouden na de bevalling.. Vorig jaar januari gesprek aangevraagd op het ziekenhuis omdat ik de bevalling niet kon verwerken, de hele bevalling doorgenomen. Waarom het zo ging, waarom ik een ks kreeg. Toen al aangegeven dat ik bij eventueel een tweede absoluut niet nog zo'n bevalling wil en ik liever een gentle sectio wil. Ze begreep me volkomen!

Nu zwanger van de tweede. En nog steeds wil ik een ks. Ik wil niet nog een x een hele bevalling meemaken, wat uiteindelijk weer een spoed keizersnede wordt.

Ik heb dus wel degelijk een keus gehad! En ik vind persoonlijk dat ze je die keuze ook moeten geven.

9. sjoiz

sjoiz Lid

8 nov 2016
    60
    7
    8
    bedankt allemaal voor de reacties.
    nou mijn gyn zegt: er zijn veel vrouwen die na de eerste keer een ks gehad te hebben tegen de bevalling opzien...alleen achteraf zeggen ze allemaal OH dat natuurlijk bevallen was toch wel een stuk beter.

Vriendin van mij zegt dat ook, daar hou ik me maar aan vast.

maar als ik mijn zwangerschap nu vergelijk met de vorige, is alles nog hetzelfde...niet indalen enz. dus ik ben benieuwd!
    Ik ben alleen zo bang dat ze me weer niet serieus nemen en maar laten puffen...

maar goed, we wachten het maar af ;)

10. xMelissssssa

xMelissssssa Actief lid

2 jul 2014
    304
    0
    16
    Grappig, heb t zelfde meegemaakt bij de 1e bevalling als jij. We beginnen dit jaar voor de 2e dus ben benieuwd wat dat gaat brengen!

11. Roose79

Roose79 Bekend lid

9 sep 2016
    511
    1
    16
    Sjolz ik ben zo'n vrouw die na een ks 2x natuurlijk is bevallen! :)
    En ik vond het echt fijner dan de ks! Ook veel beter qua herstel. Ik denk dat een ks echt gezien wordt als een noodmaatregel. Maar bespreek je zorg met de gyn, wie weet wordt je zorg al een heel eind weggenomen door een goed gesprek :)
    Veel succes!

12. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Ik mocht wel voor een keizersnede kiezen bij de tweede, of al vooraf, of bv als ik na 39 weken nog niet bevallen was ofzo.
    Heb het niet gedaan omdat ik graag meteen naar huis wilde vanwege de oudste. En ook vanwege het herstellen.
    Ik heb wel heel duidelijk aangegeven dat ik meteen een ruggeprik wilde zodra ik in het ziekenhuis kwam. Ik had been, rug en buikweeen en wilde dat niet nog een keer voelen. Dat is ook gebeurt gelukkig. Hierdoor heb ik mijn bevalling veel bewuster meegemaakt.

13. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Ik zou bij de volgende afspraak een geboorteplan maken/doorgeven.

14. Logan

Logan Niet meer actief

Ik heb een keizersnede gehad omdat m'n zoontje niet verder indaalde (terug geschoven na het breken van de vliezen). De volgende keer mag ik gewoon bevallen, tenzij dat kindje weer groter geschat word. Volgens mij beginnen ze sowieso liever natuurlijk maar bespreek je zorgen met de gyn, die kan het je vast uitleggen.

15. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    In principe ligt na een keizersnede de keuze bij jou, om de reden die hierboven al aangehaald wordt: er is een (klein) risico dat het litteken scheurt bij een natuurlijke bevalling. Dat risico neemt toe als de eerste keizersnede vroeger in de zwangerschap was (mn voor 32 weken) of als de bevalling lang duurt. Daarom is het in de regel wel zo dat voor een natuurlijke bevalling na keizersnede alles vlot moet gaan; ze gaan namelijk niet (of nauwelijks) bijstimuleren met infuus etc.
    Je kan dit gewoon met je gyn bespreken, als jij het risico niet durft te nemen zijn jullie snel uitgepraat. Als je tovh voor een natuurlijke bevalling wilt gaan kan je afspreken dat het wel vlot moet gaan (bv >1cm per uur) en zoniet laagdrempelig over op keizersnede.

16. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik mocht ook kiezen de tweede keer. De eerste was een geplande keizersnede.

17. Rose73

Rose73 Actief lid

7 jul 2016
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik 51 weeen en uur persen. Uiteindelijk spoedkeizersnee midden in de nacht
    Dit was 3 jaar geleden. Nu mocht ik dit keer kiezen. Vooral omdat ik grote kinderen maak. Vriend van 1.95 en ik 1.78. Daarbij komt ook dat mijn zoon een aangeboren schildklier afwijking heeft.
    Wij hebben gekozen voor een geplande keizersnee waar ik nu ook wel tegenop zie.

Deel Deze Pagina