vliezen breken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door anja, 4 jul 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anja

anja Actief lid

10 okt 2005
    104
    0
    0
    Mijn vriendin is gisteren bevallen van een jongen. Ze hebben haar ingeleid en uiteindelijk dan de vliezen gebroken. Wat ik heel spijtig vond dat het hoofdje beschadigd was. Het kindje had verschillende krassen van het instrument waarmee ze de vliezen hebben gebroken. Ik vind dat toch gevaarlijk!!! :rolleyes: Ze zouden zo de fontanel moeten raken of in het aangezicht krassen!! Ik mag er niet op denken!!! Ligt dat nu aan de gyne. of wat!!! Kan dit voorkomen worden? Ze zouden beter een cameratje plaatsen op het uiteinde van dit instrument hihi :D

2. Ellen1973

Ellen1973 Actief lid

22 sep 2005
    253
    0
    0
    reclasseringswerker
    Bergschenhoek
    Ik heb hier nog nooit van gehoord. En tja, omdat de vliezen slechts in 10% van de gevallen uit zichzelf breken, moet je er wel rekening mee houden dat de gyn of vk ook bij jou de vliezen zal breken.

Mijn kinderen zijn puntgaaf eruit gekomen.

Wat zou kunnen is dat het hoofdje van je vriendin d'r kindje ook vast zat aan een ctg-apparaat. Dat geeft wel een krasje, want het moet op het hoofdje vast gezet worden. Dat trekt gewoon weer weg. Had mijn jongste ook.

Groetjes, Ellen

3. anja

anja Actief lid

10 okt 2005
    104
    0
    0
    Het waren wel krassen van ongeveer 5cm en dan nog verschillende!!! Het kindje was wel al goed ingedaald en ik denk dat het daardoor meer kans heeft op krassen op het hoofdje!!! Het is nu al de tweede maal dat ik dit hoor bij diezelfde gyne. Een collega van mij vertelde mij dit ook enkele maanden geleden. Vandaar mijn vraag!!!

groetjes anja,

4. Ellen1973

Ellen1973 Actief lid

22 sep 2005
    253
    0
    0
    reclasseringswerker
    Bergschenhoek
    Hmmm... dan zou ik zeggen: andere gyn als het kan. verschillende krassen, wat een dombo zeg.

Is de kans aannemelijk dat jij met hem/haar te maken krijgt?

5. Ayla

Ayla Fanatiek lid

29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    De gyn is volgens mij een beetje ruw bezig geweest

6. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    hai anja,
    bij een bevalling die moet worden ingeleid, breken ze eerst de vliezen, niet eerst aan het infuus en daarna pas de vliezen...

de vliezen breken ze eerst omdat wanneer de vliezen gebroken zijn een bepaald hormoon vrijkomt waarmee normaal gesproken de weeën worden opgewekt....daarbij ga je aan het infuus en dan is het afwachten wanneer het aanslaat om op die manier de weeën en daarmee de bevalling op te wekken...

het breken van de vliezen is in principe niks meer dan dat ze met een soort haaknaald een gaatje in je vliezen maken, en normaal gesproken kunnen ze de kleine niet eens raken dus ja meid, ik moet eerlijk zeggen dat ik hier nog nooit van gehoord heb eigenlijk....

dan zou de arts de naald wel zo hard in hebben moeten rammen maar dat kan ik me echt niet voorstellen, denk dat de kleine eerder wat heeft opgelopen tijdens de uiteindelijke bevalling dan van de naald want dat is een prikje van nog geen seconde en dan is ie er al uit, dan zou de gyn echt aan het rommelen moeten zijn geweest dat ie dat toch echt nooit zou toegeven hoor....

....Geboorteletsel

Geredigeerd door
    O.F. Norbruis, kinderarts / gastro-enteroloog

Algemene beschrijving
    Gedurende een bevalling kan het gebeuren dat het kind gedurende de ontsluitings- of de uitdrijvingsfase beschadigd raakt. Dit noemt men een geboortetrauma en het komt bij ongeveer 5 van de 1000 bevallingen voor. Een te vroege geboorte (prematuriteit), een te lange zwangerschap, liggingsafwijkingen en bekkenvernauwing van de moeder verhogen de kans op letsel bij de pasgeborene tijdens de baring.

Geboortegezwel (caput succedaneum). Door het stugge baringskanaal wordt het hoofd van de baby samengedrukt. Hierdoor zal voornamelijk het behaarde hoofdgedeelte opzwellen (het gedeelte dat als eerste naar buiten komt bij de bevalling). Ook kan het aangezicht wat verkleurd en opgezwollen zijn. Dit is niet ernstig en trekt al na een paar dagen weer weg.

Cefaalhematoom. Wanneer er tijdens de bevalling enkele vaatjes onder het botvlies van de schedel worden beschadigd, kan hier een langzame bloeding ontstaan. Deze bloeduitstorting (cefaalhematoom) wordt pas een aantal uren na de geboorte zichtbaar. De bloeduitstorting verdwijnt na een paar weken.

maak jij je eigen aub niet druk meid, het is een simpel iets wat echt nodig is om de bevalling goed te laten verlopen maar waarbij in principe nooit complicatie's bij optreden

7. Ivonne

Ivonne Actief lid

9 apr 2006
    441
    0
    0
    Ja dat is idd een kwalijke zaak dat zulke dingen gebeuren.
    Ik had een keizersnee en daarbij is het les ook in het hoofdje van mijn zoon gekomen, die nu door het leven gaat met een litteken op zijn hoofd van 3 cm.

8. Maryloes

Maryloes Niet meer actief

Bij mij hebben ze ook de vliezen gebroken en dit heeft de verloskundige gewoon met de hand gedaan. Er is geen instrument aan te pas gekomen.

9. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Mijn ex-vriend had ook een litteken op de bovenkant van zijn hoofd waar geen haar op groeide. Dit kwam door het inknippen bij de geboorte.

10. anja

anja Actief lid

10 okt 2005
    104
    0
    0
    Ik heb hem niet als gyn! Wat ik wel kan zeggen is dat mijn vriendin heel vlug van 3cm naar 10 cm is gegaan dat over één uurtje. Ze had enorme krampen en verloor veel bloed. Dan is het allemaal heel snel gegaan. Ze heeft schijnt 4 keer moeten persen en het kindje was er. het woog 3,360kg. Ze is geknipt geweest maar is toch een beetje ingescheurd. Dit heeft een verpleegkundige achteraf gezien bij een spoeling.

11. anja

anja Actief lid

10 okt 2005
    104
    0
    0
    Bij het breken van de vliezen kan er dus niets fout lopen!! Dit is toch een geruststelling! Maar bij het inknippen kunnen ze wel het hoofdje raken?

12. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    nou anja,
    ga gewoon ff googlen meid, dan kun je zelf zien dat het iets totaal onschuldigs is, het breken van de vliezen, en dat ze je echt niet doorboren en zo bij de kleine kunnen komen....

wat het inknippen betreft moet je je ook geen zorgen maken, dat doen ze terijl je een perswee hebt zodat je daar niets van voelt, maar ook daarme kunnen ze niet bij de kleine komen, tenzij de kleine er al uithangt met het hoofdje maar dan scheur je uit, dan geven ze je volgens mij niet alsnog een knip....

maak je niet druk meid, geniet lekker overal van...

succes

Deel Deze Pagina