Vliezen gebroken (harde pang) zonder vruchtwaterverlies?

Discussie in 'De bevalling' gestart door milou1991, 4 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. milou1991

    milou1991 Fanatiek lid

    12 aug 2014
    1.314
    454
    83
    Vrouw
    Tbm
    Stond gisteravond in de keuken (was doodstil in huis) en ik voelde ineens een enorme kramp dus hing over het kookeiland… hoor en voel ik ineens een keiharde “pang” of knap in mijn buik! De kat lag te slapen en die deed helemaal geschrokken haar kop omhoog van: wat was dat? Ik wist eigenlijk meteen zeker dat het mijn vliezen waren (bijna 39w zwanger) maar… er kwam geen vruchtwater. Geen druppeltje… niks! Ben gaan slapen met een maandverbandje in maar nog steeds geen water of druppeltjes. Nou ligt mijn baby wel echt volledig ingedaald én echt vast-vast in mn bekken. Kan het zijn dat mn vliezen wat meer omhoog zijn gebroken waardoor zijn hoofdje het vruchtwater tegenhoudt? Of heb je dan altijd evengoed wel wat druppeltjes verlies? Vk bellen heeft niet zoveel zin denk ik, aangezien er geen vocht is dat getest kan worden.
     
  2. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Ik kan eigenlijk niet goed antwoord geven.

    maar ik denk dat het wel zinvol is om de vk te bellen… aangezien je niet te lang met gebroken vliezen mag lopen
     
  3. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.986
    1.753
    113
    Ik zou gewoon wel even de verloskundige bellen zodat zij je kan adviseren.
     
  4. milou1991

    milou1991 Fanatiek lid

    12 aug 2014
    1.314
    454
    83
    Vrouw
    Tbm
    Ja ik dacht dat doe ik dan morgen, omdat t nu zondag is. En als het mn vliezen zijn ga ik er vanuit dat het vandaag of vannacht ofzo begint.
     
  5. CroqueMadame

    CroqueMadame Bekend lid

    7 sep 2022
    939
    1.404
    93
    Waarom zou je wachten? De VK werkt 24/7 toch. Ik zou zeker even bellen voor overleg. Je vindt het belangrijk genoeg om een topic te openen. Dan lijkt het me ook belangrijk genoeg voor een telefoontje.
     
    Soof1992, Kundera, Sado en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. milou1991

    milou1991 Fanatiek lid

    12 aug 2014
    1.314
    454
    83
    Vrouw
    Tbm
    Ook goeiemorgen op deze prachtige zondagochtend. ;) Ik wil gewoon weten óf het mogelijk is dat je vliezen breken zonder bewust vruchtwater te verliezen. Als ik voor elk ditje en datje de vk moet bellen… júíst daarom vroeg ik het hier, omdat ik het niet zo nodig vind om te bellen tot ik weet of vrouwen dit wel eens hebben meegemaakt.
     
  7. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.582
    1.927
    113
    Je weet natuurlijk niet zeker of het je vliezen zijn dus als je zo'n harde pang hebt gehoord zou ik vandaag wel gewoon even bellen hoor. Better safe than sorry...
     
    milou1991 vindt dit leuk.
  8. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.214
    5.437
    113
    Ik voelde bij mijn oudste bovenin mijn buik een ‘pang’ ‘s avonds, het was ook hoorbaar en daarna voelde getrappel ook heel anders (ik hoorde het een beetje ‘smakken’ ofzo? heel gek geluid en gevoel!). Paar uurtjes later ‘s nachts, werd ik wakker en voelde ik een duidelijke plop, maar deze keer niet boven in mijn buik, maar helemaal onderin. Toen kwam er ook duidelijk vruchtwater mee, maar geen hele vloedgolf ofzo, meer wat gekabbel (het rook echt naar een soort ananas-sapje, dus ik had geen twijfel). Vk gaf aan dat die eerste ‘pang’ waarschijnlijk een hoge vliesscheur was geweest, maar dat de baby al vrij diep lag, zodat er geen vruchtwater vanaf boven langs de baby kon ontsnappen.

    Dit is toch geen ‘ditje of datje’ :D
     
  9. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.240
    368
    83
    Geen ervaring mee, maar ik zou het wel vreemd vinden en zeker de verloskundige even bellen.
     
  10. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.921
    7.035
    113
    Vrouw
    Brabant
    Is er niet besproken met de verloskundige wat je moet doen als je vliezen breken?
    Maar ik zou sowieso even bellen, er is altijd een verloskundige aan het werk, dus je stoort ze niet in hun weekend ofzo.
     
  11. Shalom

    Shalom Bekend lid

    15 jan 2024
    788
    497
    63
    Heb je ook dat er niks komt als je op je hand blaast?

    Ik zou bellen. Hier was dat het advies en werd er al een afspraak gepland voor inleiding 24 uur na het breken van de vliezen ivm infectiegevaar voor de baby.
     
    milou1991 vindt dit leuk.
  12. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Het maakt toch niet uit dat het zondag is…
    Als het je vliezen zijn dan zijn ze al 16 uur gebroken ofzo als het niet langer is…

    dat is geen ditje of datje hoor…

    Iedereen hier zegt dat je even moet bellen, als jij zo eigenwijs ben en dat niet wil doen moet je het zelf weten
     
    Mango227, Soof1992 en Sado vinden dit leuk.
  13. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.622
    5.057
    113
    Vrouw
    Ik zou ook de verloskundige bellen. Liever 1 keer teveel en op een zondag dan te laat ;)!
     
    Sado en lorreke vinden dit leuk.
  14. milou1991

    milou1991 Fanatiek lid

    12 aug 2014
    1.314
    454
    83
    Vrouw
    Tbm
    Oh ja wel duidelijk!!!
     
  15. milou1991

    milou1991 Fanatiek lid

    12 aug 2014
    1.314
    454
    83
    Vrouw
    Tbm
    Ik krijg nu een beetje het gevoel dat ik een hele slechte moeder ben eigenlijk. Het was gisteravond om half 12. Als ik dus morgenochtend bel kan ik meteen naar het ziekenhuis bij wijze van. (Al wachten ze hier in principe 72 uur af) Jeetje mina… ik wil gewoon graag van andere mama’s horen die dit ook zo meegemaakt hebben of het hun vliezen bleken te zijn of niet. Zullen we elkaars keuzes verder gewoon respecteren?
     
  16. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.633
    26.229
    113
    Vrouw
    Ik heb niet gemerkt dat mijn vliezen zijn gebroken. Dus ja het kan. Ze hebben geen idee gehad hoelang ze waren gebroken. Vermoedelijk tijdens t douchen het water verloren maar nooit wat van gemerkt. Verder verloor ik niets. Was een rare gewaarwording iig.
     
    milou1991 vindt dit leuk.
  17. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    18.222
    15.807
    113
    Nou, dit.
    Zie echt niet waarom je niet even zou bellen, daar zijn ze immers voor. Eventuele gevolgen van (te) lang gebroken vliezen moet je willen vermijden.
     
    Biny vindt dit leuk.
  18. Annelies26

    Annelies26 Actief lid

    19 jan 2023
    439
    253
    63
    Vrouw
    Heb je al op je hand geblazen toevallig? Dan zou er wat uit kunnen komen eventueel.

    Ik heb dit zelf niet gehad, maar mijn zus wel een soortgelijke ervaring. Zij heeft verloskundige even gebeld toen en die kwam langs. Maar de verloskundige had haar voet nog niet over de drempel gezet of haar vliezen braken aan de onderkant waarbij wel vocht vrij kwam. Geloof dat haar verloskundige wel dacht dat het een hoge vliesscheur kon zijn, maar dat wist ze natuurlijk niet zeker.
    Hopelijk komt de bevalling gewoon op gang bij jou en hoef je niet te lang te wachten!
     
    milou1991 vindt dit leuk.
  19. milou1991

    milou1991 Fanatiek lid

    12 aug 2014
    1.314
    454
    83
    Vrouw
    Tbm
    Thanks! Daar heb ik wat aan. :) Als ik op mijn hand blaas gebeurt er niks. Heb vannacht ook een kraamverbandje gedragen en een plastic zakje vandaag om wat op te vangen, maar er valt helemaal niks op te vangen. :( Er loopt niks uit. Geen druppeltje, niks.
     
  20. Annelies26

    Annelies26 Actief lid

    19 jan 2023
    439
    253
    63
    Vrouw
    Ik kan het natuurlijk ook niet zeggen, ben geen verloskundige. Maar belangrijkste is denk ik: voel.je je kindje nog goed bewegen?
    Mijn zus heeft toen wel even gebeld en verloskundige kwam echt snel langs, zal dan toch wel een reden voor geweest zijn. En toevallig was dat ook in het weekend :).
    Jouw keuze natuurlijk wat je doet, maar een belletje kan geen kwaad denk ik. Maar voor als je besluit niet te bellen: succes! Hopelijk snel duidelijkheid of snel je baby'tje in je armen!
     
    milou1991 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina