Ik stel deze vraag omdat ik de laatste tijd meerdere topics voorbij zie komen waarbij vrouwen aangeven hoeveel bloed ze zijn verloren tijdens de bevalling. Er blijkt zelfs een naam te zijn voor veel bloedverlies tijdens de bevalling (fluxus), echt nooit geweten. Bij mijn eerste bevalling ben ik in totaal 1,8 liter bloed verloren. Mij is altijd gezegd het is iets boven gemiddeld, maar niet veel. Nou vond ik het herstel na mijn bevalling flink tegenvallen omdat ik mij heel erg lang verschrikkelijk slap heb gevoeld en dat kwam omdat na mijn bevalling mijn ijzergehalte redelijk laag was (wat dus kwam door het bloedverlies tijdens de bevalling). Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik de gehele zwangerschap (en dus ook tijdens de bevalling) bloedverdunners heb gebruikt en daardoor meer kans heb op ruim bloedverlies. Nu mijn tweede bevalling zeer dichtbij is ben ik toch weer bang geworden om veel bloed te verliezen en heb dit ook aangekaart bij mijn gyn, maar die gaf laatst dus aan dat ik tijdens mijn eerste bevalling ook niet veel bloed was verloren dus het zal bij deze bevalling ook wel meevallen. Heeft iemand enig idee wanneer je nu "veel" bloed verliest tijdens de bevalling? Of wat gemiddeld is?
Volgens de vk is rond de 400 ml bloedverlies normaal... boven de 1 liter moet je bij de volgende zwangerschap in het ziekenhuis bevallen ... Dus dan mag je denk ik spreken van ruim bloedverlies ... Zelf ben ik met de 1e 1600 ml bloedverloren en dit vonden ze in het ziekenhuis en vk veel bloedverlies ...
Boven de 800 cc noem je een fluxus. Ikzelf heb ruim anderhalve liter verloren en voel me ook nog slap en moe, hoewel het al beter gaat hoor. Maar het heeft echt zijn tijd nodig. Ik werk dus nog niet want dit lukt echt nog niet.
Hier bij de eerste 500ml en 2e 150ml... Bij de eerste nog wel even iets 'slap' de eerste dag, maar bij de 2e kun je je wel voorstellen dat ik meteen al weer helemaal fit was. 1,8 liter verliezen kan ik me niet eens voorstellen, ik geloof dat de vk zei dat 500ml als gemiddeld wordt gezien.
ik heb 600 ml verloren, dat was iets boven gemiddeld, ik heb ook bloedverdunners gebruikt en nu heb ik ijzertabletjes
Bedankt voor jullie reacties. Zoals ik dus al het vermoeden had, heb ik toch wel flink wat bloedverlies gehad. Vind het vreemd dat daar in het ziekenhuis zo laconiek over wordt gedaan. Zelfs als ik mijn "grootste angst" voor de komende bevalling kenbaar maak wordt daar heel makkelijk over gedaan en voor mijn gevoel weggewuifd. Waarschijnlijk word ik a.s. donderdag ingeleid en ik moet eerlijk zeggen dat ik ook hoop dat hij niet uit zichzelf voor die tijd komt. Dan kan en mag ik namelijk 24 uur vantevoren stoppen met mijn bloedverdunners en heb ik deze dus niet in mijn lichaam op het moment dat ik ga bevallen en voor mijn eigen gemoedsrust voelt dat wel zo goed! Ga er dan ook vanuit mijn bloedverlies wel iets minder gaat zijn ten opzichte van de vorige keer.
Is boven de 800ml al een fluxus? Jee dat wist ik niet. Bij de 1e was ik 800ml maar kwijt. Bij de 2e 4000ml. + meerdere bloedtransfusies En bij de 3e 500ml.
Ik ben iets meer dan 1 liter verloren (spoedks) en ik was een grensgeval voor bloedtranfusie. Heb ik niet gehad omdat mijn gyneacoloog het beter vond dat je zelf weer aanmaakt als dat mogelijk is. Dat is ook gebeurd en ik heb er vrij weinig last van gehad, maar moest zowiezo de eerste dagen veel liggen, dat scheelt misschien.
Ik ben ook 1,8 liter bloed verloren (net even nagekeken op mijn zwangerschapskaart). Mijn placenta kwam er niet uit, dus ik bleef bloeden en heb dus na de operatie een bloedtransfusie gehad en ik had staaltabletten.
hier natuurlijk nog geen ervaring in maar ben er wel bang voor omdat ik al bijna 3 maanden aan de ijzertabletjes zit..mijn hb was 5.2 erg laag dus en is de laatste tijd 6.7/6.9...wat was jullie ijzergehalte voor de bevalling?
ja. ben niet een goed vergelijkingspunt. heb bij alledrie minder dan 300cc bloed verloren. (bijna niks dus) en mijn ijzerwas voor de bevalling 8.7 en een week later (curretage gehad ivm met resten) 8.4 en verloor natuurlijk vlak voor de curretage weer meer bloed. maar ben praktisch niks verloren dus.
@annelise74, bij mij is toen wel sprake geweest van een bloedtransfusie, maar dat was afhankelijk van mijn ijzergehalte de dag na de bevalling en volgens hun was het nav mijn ijzergehalte toen niet nodig. En mijn placenta kwam vrijwel direct na de geboorte van mijn zoon, dus feitelijk had ik daar nog "geluk" mee. Dat is voor deze bevalling dus ook weer een beetje mijn angst dat de placenta niet wil loskomen in combinatie met mijn bloedverdunners . @Liz, mijn ijzergehalte was na de bevalling 4.1. Heb toen dus ook ijzertabetjes geslikt, wat ik trouwens mijn zwangerschap ook al deed omdat deze te laag was.
Ik gebruik acetylsalicylzuur (werkt bloedverdunnend maar is geen officiele bloedverdunner) en ben daar 2 weken voor de bevalling mee gestopt. Heb met de bevalling maar 200ml verloren. Mijn ijzerwaarde was wel al laag voor de bevalling, dus na de bevalling wel die tabletjes verder gaan gebruiken.
Bij de oudste 1,5 liter bloed verloren en mocht toen kiezen voor een bloedtransfusie of ijzerinfuus en - tabletten. Heb het laatste maar gekozen Bij de 2e 400ml. verloren.
Ik ben 950cc bloed verloren. Was een twijfelgeval voor een extra zakje bloed. Heb me heel lang slap en moe gevoeld. Maar dat kan ook komen door de pfeiffer die ik toen had *pech*. Bij een volgende zou ik iig wél een zakje bloed bij willen, duurde nu best lang voordat ik me weer fit voelde.
Wat ik me trouwens afvraag... die 950cc is 'gemeten' binnen 2 uur na de bevalling. Telt alles wat je daarna verliest niet meer mee? Want de nacht erna (ben om 23.20u bevallen) verloor ik ook nog veel bloed.
Ja ze houden het wel in de gaten. Bij twijfel prikken ze je hb. Bij ons in het ziekenhuis is het de regel als je lager dan 5 hebt je een bloedtransfusie moet ondergaan. Stel dat voor de bevalling je hb 8,5 was en je verlies 2,5 liter bloed en na de bevalling heb je 7. Dan ben je wel veel bloed veloren maar heb je er waarschijnlijk weinig hinder van.
Mijn hb voor de bevalling was 6.3 en na de bevalling moet ik even opzoeken. Als ik dat ergens kan vinden in mijn dossier
Ik ben met mijn geplande keizersnede 300 ml verloren en met de vaginale bevalling twee weken geleden 2,5 liter..... Dat maakten ze niet zo vaak mee, zei de gyn. Ben ook bijna out gegaan maar met twee zakken 'adervullling' in het infuus ging het wel weer. Ik ben het bloed verloren door flinke scheuren en een knip, die waarschijnlijk in een bloedvat is gezet. Ik zou een bloedtransfusie hebben gemóeten als ik borstvoeding had gegeven, maar dat doe ik niet, nu mocht ik kiezen en koos voor 'nee'. Heb een ijzerinfuus gehad, zit nu aan de floradix, en mag donderdag starten met ijzertabletten. Mijn hb was tijdens de zwangerschap 8,5. Men zegt dat het nog wel 3 maanden zal duren voordat ik helemaal de oude ben.
ik ben zowat 1 liter bloed verloren tijdens de bevalling. Dit was redelijk veel kreeg ik te horen en moest ook in het ziekenhuis blijven. De volgende dag was mijn hb 4.9 en zag eruit als een lopend lijk. Na 2 weken zat ik weer op een normaal hb door ijzertabletten en foliumzuur maar heb me erg lang nog slap gevoeld. Liefs