Dagindeling baby 6 weken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door cd28, 2 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cd28

    cd28 Fanatiek lid

    25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Ik weet dat een kleintje van deze leeftijd nog geen ritme heeft maar ik wil graag proberen iets van een ritme te krijgen zodat ik zelf wat meer rust krijg.

    Mijn dochter is nu bijna 6 weken oud. Ze heeft heel veel gehuild en daarvoor is ze nu onder behandeling bij een osteopaat. Hierdoor heb ik natuurlijk totaal geen ritme en rust kunnen krijgen.

    Ik ben dus heel benieuwd hoe jullie het doen met zo'n kleintje. Ook omdat het onze 1e is en ik me soms afvraag of ik het wel goed doe.

    Onze dochter krijgt nu 6 flessen van 120+4.
    We proberen de laatste fles rond 23:00 uur te geven. Dan slaapt ze tot ca 4 uur, dit is dus al heel super!

    Alleen de flessen tussendoor zit niet echt een ritme in. De ene keer komt ze al binnen 3 uur, de andere keer ruim 4 uur.
    Slapen wil ze ook niet. Ik leg haar wel in haar bedje maar dan huilt ze aan enen door. Ik ga uiteraard troosten, speentje geven en dan weer weg. Tot het weer opnieuw begint en dan herhaal ik dit. Na een keer of 3 baker ik haar in. Meestal helpt dit echter ook niet...
    Maar ik kan haar moeilijk steeds maar vast houden. Vanmiddag is ze uiteindelijk bij mij in slaap gevallen.

    Ik ben heel benieuwd hoe jullie dagindeling eruit ziet. Wanneer besloten jullie om 5 flessen te geven?
     
  2. Creamams

    Creamams Niet meer actief

    Als ze overdag niet wil slapen dan is het misschien een idee om haar in de kinderwagen te leggen. Dit heeft wonderen gedaan bij ons zoontje. Hij had overdag die geborgenheid nodig en die vond hij in de kinderwagen.

    Wij hadden overdag een schema: hij kreeg de flessen om 7.00, 11.00, 15.00, 19.00 en de laatste om 23.00 uur. Als hij erom kwam kreeg hij s'nachts nog een fles. De nachtvoeding ben ik langzaam af gaan bouwen.dus iedere keer een beetje minder.. Dit deed ik omdat hij de nachtfles eigenlijk niet meer nodig had. Na 8 weken sliep hij door.

    Verder is het gewoon goed naar je kindje kijken. Je doet het vast heel goed hoor. Het is gewoon iedere keer zoeken naar een ritme. Als je dan denkt dat je eindelijk een ritme gevonden hebt dan draait je kleintje het lekker weer om, hahaha. En dat komt niet doordat jij het niet goed doet. Het is heel normaal en het zal ook nog wel een tijdje duren voordat jullie een goed ritme hebben.

    Geniet vooral lekker van je kleintje.
     
  3. Blinq

    Blinq Bekend lid

    12 jan 2011
    708
    0
    0
    Is het niet iets om kleinere flesjes te geven en dan wat vaker? Aangezien ze nu nog niet lange stukken slaapt blijkbaar. Ik heb de eerste 2 maanden bv gegeven, dus weet niet of dat kan. Maar bij beide kindjes was er weinig schema/ritme de eerste maanden en dronken ze echt nog wel een keer of 8/9 keer per dag. Volgens mij moet je dat met flesvoeding ook kunnen doen toch? Of zeg ik iets heel geks :)

    Verder droeg ik eerste 8 weken overdag bijna continue in een draagdoek en daarna ben ik pas rustig aan gaan wennen aan een bedje overdag. Snacht's bij mij en in de cosleeper. Eerst slapend wegleggen en daarna steeds iets meer wakkerder. Na 3 maanden sliepen ze prima zonder angst in in hun bedjes :)

    Mijn advies is laat dat hele schema gedoe lekker voor wat het is en voed op verzoek (kan volgens mij dus ook met flesvoeding) en houd der nog lekker bij je om te slapen.

    6 weken is ook de piek qua krampjes trouwens..
     
  4. roomsoesje27

    roomsoesje27 Bekend lid

    28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Gewoon lekker voeden op verzoek, wakker, voeden, verschonen spelen, slapen.
    En het is ook een cirkel, hoe vermoeider ze zijn hoe moeilijker ze slapen, bij de eerste tekenen van vermoeidheid dus al op bed leggen.
     
  5. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als je inbakerd is het advies dat je dit altijd doet, dus niet de ene keer wel en de andere keer niet. Dit is vaak heel verwarrend voor een baby.

    Je kan op 2 manieren een ritme 'zien', op de klok en op verzoek. Bij beide is het idee dat je alles op dezelfde manier doet, dus dat een dag er (ongeveer) hetzelfde uit ziet.
    Standaard is dan een beetje;
    Wakker worden - verschonen - voeden - boeren/bij je houden - even 'spelen' (indien haalbaar) - bij de eerste vermoeidheidssignalen wakker in bed leggen of ergens anders waar je kindje in kan slapen - slapen. En dan weer van voren af aan.
    Veel kindjes slapen op die leeftijd nog niet in bed, maar bij mama oid. Dit is ook prima, het slapen is belangrijker dan de slaapplek. Ik zou dus niet focussen op het in bed slapen, doorgaans gaan ze dit later vanzelf doen. En vooral niet laten huilen.

    Voor overdag zou ik maximaal 4 uur tussen de flessen laten, zodat je dochter niet overdag gaat 'doorslapen'.
     
  6. Marijcha

    Marijcha Actief lid

    5 mrt 2014
    454
    0
    16
    Zuid Holland
    Op een gegeven moment, ik geloof ook rond 6 weken, zijn wij gaan voeden op verzoek. En proberen een vaste volgorde aan te houden mbt luier verschonen en dan voeden, of andersom :)
    Ik was ook echt op zoek naar een ritme, maar dit komt echt vanzelf! En nu nog veranderd het regelmatig :)

    Oh ja, over het inbakeren wij zijn dit ook gaan doen rond die tijd. Maar als je dit wilt toepassen moet je dit wel consequent doen. Dus gelijk als je haar voor de eerste keer in bed legt, dan werkt het beter! :)

    Bij ons was het inbakeren echt een topmiddel om onze meid te laten slapen! Succes :)
     
  7. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.134
    530
    113
    Utrecht
    Ons meisje is ook 6 weken oud en er is geen sprake van een ritme. Zij slaapt onregelmatig en drinkt ook nog onregelmatig. De ene keer drinkt zij 140 (sporadisch) en de andere keer maar 20 of 30 ml. Zij slaapt overdag slecht. In de box sliep ze nauwelijks en de laatste week overdag in bed maximaal een uurtje. Ze ligt het liefst op mij en dan slaapt ze makkelijk urenlang. Maar ja, dat is voor mij natuurlijk niet te doen. Zo af en toe vind ik het wel gezellig, maar het is niet de bedoeling dat ze alleen maar bij mij ligt om te slapen. Ze krijgt nu nog drinken wanneer ze erom vraagt. Omdat ze overdag weinig slaapt heeft ze vaak honger en omdat ze slaperig is drinkt ze weinig. Althans dat is denk ik het "probleem".
    Ze komt wanneer ze weinig/kort slaapt overdag binnen de 2 uur om te drinken. Uitstellen heeft geen zin, want ze raakt echt overstuur. Dus ja, dan geef ik weer 30 tot maximaal 60 ml wat ze vaak niet eens opdrinkt en ik hoop dan maar dat ze daarna wel lang(er) slaapt zodat ze misschien meer honger heeft en wat "uitgeslapen" is zodat ze weer "normale" hoeveelheden drinkt (100-140 ml).
    Ik hoop en verwacht dat er uiteindelijk wel een ritme gaat komen wanneer ze wat ouder is. 's Nachts gaat het prima met slapen (4-5 uur) en drinken.
     
  8. Marijcha

    Marijcha Actief lid

    5 mrt 2014
    454
    0
    16
    Zuid Holland
    Wat hierboven ook nog gezegd wordt: Bij de eerste tekenen op bed leggen! Is echt een hele goede tip. In eerste instantie deden wij dit ook niet, want soms was dit al zo snel. Maar nu, zodra ze een aantal keren gaapt leggen wij haar direct wakker op bed ( niet meer ingebakerd) dan is ze nog wel wakker en gaat dan zonder probleem slapen.

    Als je ze te lang wakker houdt, worden ze te moe en gaat inslapen nog moeilijker.
     
  9. Luzzzy

    Luzzzy Lid

    17 okt 2013
    83
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is 7 weken en dit is het globaal z,n ritme:
    7:00 fles, 11:00 fles, 14:00 fles, 18:00 fles, allemaal 150cc en laatste fles rond 22:00 en dan 170cc.

    Word snachts nooit wakker, en slaapt al vanaf 4 weken door tot 6:00 en nu sinds 2-3 weken door tot gemiddeld 7:00. (Uitzonderingen uitlopend van 4:30 fles en 1x zelfs om 9:00 Wakker gemaakt)

    Ik heb hem de hele dag benden en hij slaapt overdags altijd in de box, op de bank, of in de domoo, en na z,n laatste fles gaat hij naar pas naar z'n eigen bedje. Hij slaapt ook door de "herrie" van z'n grote broer door. Naar mijn idee slaapt hij s nachts juist al door omdat het dan juist stil is, en hij heerlijk aan 1 stuk kan door slapen.

    Bij m,n oudste ook zo gedaan, overdag lkkr beneden en lekker m'n eigen dingen doen, en ondertussen kon hij lekker rond kijken, en lekker in de box,bank of domoo liggen. Als hij geknuffeld wilde worden, of de fles nodig had, had je dat ook snel door.

    Niet iedereen zal dit ideaal vinden en zeggen dat ze in hun eigen bedje moeten slapen, maar dit werkt bij mij/ons ideaal!
     
  10. cd28

    cd28 Fanatiek lid

    25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Bedankt voor jullie reacties!

    @blinq; krampjes heeft ze inderdaad. Ze heeft dagen gehad dat ze ontroostbaar was. Ze krijgt nu dus ook nutrilon omneo om dit tegen te gaan.

    Kleinere flesjes heb ik geprobeerd maar dan is ze niet verzadigd en dit werkte dus niet. Met 6x120+4 gaat het beter. Ze is dan na de fles wel tevreden.

    Maken jullie de kleine wakker als het tijd is voor een flesje? Ik doe dat nu dus niet. Alleen voor de laatste fles.

    Ik zal in ieder geval op gaan letten dat als ze moe wordt ze direct in haar bedje gaat.

    Ze wil soms niet ingebakerd worden. Dan ligt ze te huilen en met haar armen te worstelen om los te komen. Als ik haar dan los maak dan valt ze soms zelfs direct in slaap.

    Voor mij is het in ieder geval fijn te lezen dat ze nog geen 'schema' hoeven te hebben. Ik ga gewoon haar volgen.
     
  11. Madelein84

    Madelein84 Fanatiek lid

    5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    probeer overdag eens buikslapen? Desnoods beneden in de box zodat je erbij bent.

    En zelf de middagdutjes meedoen helpt erg voor de vermoeidheid ;)

    Zoon sliep hier vaak op mij en ik sliep dan gewoon mee. Heerlijk! Over een jaar kan dat niet meer :p

    En je zou evt een draagzak (bondolino / manduca / oid) kunnen proberen? Blijkbaar heeft je kindje veel mamahonger, eraan toegeven werkt m.i. dan het beste.

    Succes ermee!
     
  12. LindsayS

    LindsayS Bekend lid

    26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier vanaf 6 weken begonnen met rust en regelmaat. Onze dochter is best een pittige tante en heeft dat echt nodig anders slaapt ze gerust de hele dag niet en dan is het uiteindelijk brullen geblazen.

    Met 6 weken sliep ze s nachts tot een uurtje of 5/6 dus dat ging goed. Overdag was helaas een ander verhaal, ik zat er hele dag mee op de arm en zodra ik haar weg legde werd ze weer wakker :( Ze is best gevoelig voor prikkels dus ik leg haar ook overdag in haar bed. Omdat ze echter nooit moe lijkt zie ik ook geen vermoeidheidssignalen. Ik hou dus gewoon de klok in de gaten, max 1 1/2 uur wakker. Dan trek ik haar puckababy aan, speentje erin en loop/wieg ik nog wat... binnen 15 min is ze slaperig genoeg om in bed te leggen. Ik laat haar dus zelf in slaap vallen, ook dat moeten baby's leren ;) Doordat ze overdag vaker slaapt is de 4 uur die tussen de flessen zit makkelijker te overbruggen.

    Ik hou me dus aan deze routine: wakker worden, luier, flesje, knuffelen, spelen in de box, puckababy aan, lopen/wiegen en dan naar bed. Ik hou meestal deze flestijden aan: 7:30, 11:30, 15:30, 19:30, 23:30. Het gaat nu super omdat ze gewoon weet wat ze kan verwachten. Uiteraard zit het ook weleens een dag tegen maar verder is mn dochter erg tevreden en vrolijk... en mama ook :) Vanaf 8 weken ging ze s nachts ook langer slapen, tot 7/8 uur s morgens. De nachtfles is hierdoor komen te vervallen en nu zit ik op 5 flessen van 150+5 waarvan ze 160 krijgt, en de laatste fles wel 170.

    Ik hoop dat je hier wat mee kan, succes!
     
  13. cd28

    cd28 Fanatiek lid

    25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Ik kan zeker wat met al jullie tips!

    Vandaag gaat het aardig goed. 1e fles vanmorgen om 3:30 uur, om 7 uur werd ze wakker. Heb haar gewassen, omgekleed en de fles gegeven (ca 7:45 uur). Ze werd daarna weer moe dus direct in haar bedje gelegd. Daar heeft ze anderhalf uur in gelegen (wakker maar zonder te huilen). Zodra ze echt begon met huilen heb ik haar eruit gehaald, in de wipstoel en even bij mij gezeten lekker kletsen.
    Om 10:30 uur heeft ze weer de fles gehad omdat ze echt trek had.
    Daarna weer in bed gelegd toen ik zag dat ze moe werd. Nu slaapt ze... :D
     
  14. LindsayS

    LindsayS Bekend lid

    26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    Leg je haar direct na de fles in bed? Ik denk nml dat ze dan nog niet gelijk in slaap valt omdat ze nog niet moe is. Ik laat mijn dochter nog wel even wakker om sowieso de fles te laten zakken. Alleen als een een slaapje heeft overgeslagen dan gaat ze vrijwel direct na de fles naar bed.
     
  15. cd28

    cd28 Fanatiek lid

    25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Ja dat is inderdaad wel iets om op te letten. Ik leg haar vrij snel na de fles in bed. Ze valt meestal met een boertje doen al bijna in slaap
     
  16. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.134
    530
    113
    Utrecht
    Bij ons is het drama. Ze wil overdag echt niet slapen terwijl ze echt hartstikke moe is. Zodra ik haar bij mij hou valt ze in slaap, maar zodra ik haar wegleg in haar bed wordt ze wakker en zet het op een brullen tot overstuur aan toe. Mijn man vindt dat we door moeten zetten en haar moeten leren om toch echt in haar bedje te slapen. Hij blijft bij haar zitten totdat ze in slaap valt en gaat dan weg. Maar ja, ze slaapt dan hooguit 10 minuutjes en gaat weer huilen. Hij gaat weer naar boven en legt zijn hand op haar lijfje totdat ze weer in slaap valt enz.
    Ze drinkt nu weer overdag te weinig (50 of 60 ml) waardoor er amper sprake is van een ritme. Wel proberen we zoveel mogelijk een volgorde aan te houden (slapen, luier verschonen, drinken, spelen, slapen enz.), maar doordat ze dus niet of nauwelijks slaapt of drinkt is het ritme ver te zoeken. Ze wil soms zo snel alweer drinken dat het geen zin heeft om weer d'r luier te verschonen bijvoorbeeld.
    We doen haar de puckababy aan voor in bed. Ik weet het niet meer. Moeten we dit doorzetten of niet? Ik vind haar eigenlijk te klein/te jong om van haar te verlangen/vragen om in haar bedje te slapen overdag. Maar aan de andere kant wil ik haar niet continu moeten vasthouden totdat ze slaapt of terwijl ze slaapt. Ik moet natuurlijk ook wel wat andere dingen kunnen doen in huis.
    Misschien moeten we toch maar overleggen met het CB, want ik weet het serieus niet meer.
    's Nachts gaat het wel goed. Ze slaapt dan vaker 5 uurtjes achterelkaar. Natuurlijk heerlijk voor haar en voor ons, maar waarom lukt het overdag dan niet? We doen niets anders 's nachts.
     
  17. roomsoesje27

    roomsoesje27 Bekend lid

    28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Tassie laat het allemaal even los en geef toe aan wat zij wil, namelijk overdag bij jou zijn. zodra ze niet meer zo oververmoeid is, kan je gaan kijken of je haar overdag weer op bed kan laten slapen maar zoals ze nu is kan ze 's nachts niet voldoende bijtanken en is ze dus eigenlijk altijd oververmoeid.
     
  18. LindsayS

    LindsayS Bekend lid

    26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tassie74, als je de vermoeidheidssignalen mist en haar te laat naar bed brengt dan is ze al over haar slaap heen en lukt het idd niet meer. Hoe langer dat het duurt des te moeilijker het wordt, ook voor haar. Hier is het zo dat als mijn dochter haar ochtendslaapje mist dan wordt het middagslaapje al wat moeilijker, mist ze die ook dan wordt het een drama. Valt jouw dochter na de nachtfles wel weer in slaap? Als ze s morgens wakker wordt dan kan je proberen haar maar maximaal 1 1/2 uur wakker te laten en dan naar bed. Soms zien baby's er niet moe uit maar zijn ze dat wel. Als je haar puckababy aan trekt en haar wat wiegt dan valt ze wellicht toch in slaap. Probeer haar wel slaperig maar nog wakker in bed te leggen. Als ze bij jou in slaap valt en wakker wordt ergens anders dan raakt ze in de war en gaat ze idd huilen.

    Hier ging het precies zoals heg bij jou nu gaat. Bij ons heeft deze regelmaat erg geholpen, het is even een kwestie van uitproberen. Wij zijn van 0/1 slaapje naar 2/3 slaapjes gegaan, ik heb er een andere baby voor terug gekregen!
     
  19. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.134
    530
    113
    Utrecht
    Dank jullie voor jullie reacties en adviezen.
    Zij slaapt 's nachts juist wel erg goed. Eigenlijk slaapt zij aan het einde van de middag en 's avonds ook goed. Zij slaapt 's ochtends lopend tot een uur of 5/6 nauwelijks. Zij valt sowieso praktisch altijd in slaap of half in slaap tijdens en/of na het drinken. Ik probeer haar wel nog te laten "spelen", maar indien zij niet goed wakker wordt gaat zij kort na het drinken toch naar bed. Zij is echt moe, want tegen mij aan valt ze al haast in slaap. Ik laat haar niet opblijven zodat zij oververmoeid raakt. Zij huilt heel vaak als zij in bed wordt gelegd (of de box voorheen). In de box vindt ze het wel een tijdje prettig indien zij wakker is en dan naar de muziekmobiel kijkt. Maar zodra zij slaperig wordt gaat ze huilen. Ik pak haar dan op en de ogen gaan direct dicht en ik breng haar dan ook naar bed. Ik heb er moeite mee om haar te laten huilen. Ik wacht wel met naar haar toe gaan totdat zij echt overstuur begint te raken. Dan ga ik bij haar zitten en hou mijn hand op haar borstkas en streel haar hoofdje. Soms duurt het even voordat zij rustig wordt en in slaap valt. Helaas slaapt zij meestal maar een minuut of 10 of hooguit een half uurtje. Zij rust dus overdag niet goed uit. Ik vind het het allerbelangrijkst dat zij zich prettig voelt en blij en vrolijk is. Als dat betekent dat ik nog even moet wachten met haar "te dwingen" in bed te slapen overdag dan doe ik dat het graag. Alleen slaapt zij beneden dus ook niet goed, ja, alleen op of tegen mij.
     
  20. LindsayS

    LindsayS Bekend lid

    26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik begrijp je helemaal. Als onze dochter in de box aan het spelen is en ze gaat wat jammeren dan weet ik dat ze het zat is en moe begint te worden. Ik laat ze ook niet huilen hoor daar zijn ze nog veel te klein voor. Als ze wat rommelt in bed dan laat ik haar gewoon liggen, zodra ik hoor dat ze erg wakker begint te worden geef ik haar de speen soms valt ze dan alsnog in slaap. Al moet ik soms wel een keer of 5 terug ;) Als het hier een dag wat minder gaat dan is het ook meestal in de ochtend/middag... s avonds slaapt ze eigenlijk altijd wel, ze geeft er dan gewoon aan toe omdat ze het niet meer vol houdt. Voordat ik met deze routine begon was ze ook weleens hele dagen wakker... van s morgens tot s avonds. Erg tevreden was ze niet omdat ze gewoon oververmoeid was. Ze is erg gevoelig voor prikkels dus ik probeer het zo rustig mogelijk te houden voor haar. Ik loop niet op m'n tenen door het huis maar probeer niet teveel van haar te vragen. Misschien heeft jouw dochter nog erg huidhonger. Kijk goed naar je kindje en volg je moedergevoel dan komt het vast goed. Ik denk dat je dochter uiteindelijk wel het ritme gaat volgen maar het heeft tijd nodig.
     

Deel Deze Pagina