hallo dames, mijn zoontje van bijna 1 slaap sinds hij 10 maanden is de nacht niet meer door, hij wordt elke keer wakker en begint dan te huilen totdat ik hem uit bed haal. Ik ben echt doodmoe en wil hem s'nachts gewoon gaan laten huilen als hij wakker wordt. Helaas voor de buren want het is hier erg gehorig. Heeft iemand dit weleens gedaan op deze leeftijd, want huilen wordt hier echt brullen. Enige tips hoe ik dit moet gaan aanpakken? Zou het echt heerlijk vinden om weer eens een hele nacht door te slapen. groetjes
Begin met het gesprek met je buren aan te gaan. Zij zullen vast begrip voor je hebben en blij zijn dat je er wat aan wilt gaan doen. Als ze dat niet hebben, jammer voor ze! ( ) Hoe zou ik het doen? Met elkaar eerst heel goede afspraken maken over wie doet wat en hoe gaan we het doen. Ik zou bij echt huilen altijd even gaan kijken (check of er niets is). Dan een aai over de bol en vertellen dat het slapentijd is. kusje en weggaan. Dan is het waarschijnlijk brullen. Ik zou een tijd van maximaal 10 minuten aanhouden. Dan weer naar binnen, niet aankijken maar aai over de bol, vertellen dat het echt slapentijd is en weer weg gaan. etc. Als het niet echt brullen is maar jammeren dan zou ik niet gaan. Als het niet helpt dan zou ik de tijden iets verlengen (max 5 minuten erbij). Ons zoontje heeft vanaf dat hij 6,5 week oud is altijd doorgeslapen op een paar dagen na toen hij 6 maanden was en deze week toevallig twee nachten niet (dinsdag en vannacht. woensdag was weer prima). Hij is nu 10 maanden en ik hoor veel over ongerustige nachten in die tijd. Wij gaan nu altijd even naar hem toe maar laten hem wel huilen (max 10 min) en als hij niet brult maar jammert dan laten we hem gaan. Natuurlijk slapen we nu ook niet maar we merken wel dat hij snel weer gaat slapen. Hopelijk houdt dit niet aan....
Probeer eerst uit te zoeken wat de oorzaak kan zijn dat hij niet meer doorslaapt. Stress bij jullie, één van de ouders die niet lekker in zijn vel zit enz. kunnen oorzaken zijn van het niet door slapen van jouw kind. Wij hebben ook een aantal maanden achter elkaar gehad dat ons kindje niet meer doorsliep `s nachts. Achteraf bleek de oorzaak te zijn dat wij aan het stressen waren i.v.m. een verhuizing. Na de verhuizing sliep ons kindje opeens weer door. Succes ermee.
Ja zoals Miekje zegt er kan natuurlijk een oorzaak zijn voor het niet doorslapen, zeker als dit al een tijd aan de gang is. Maar aan de andere kant, kan het ook gewenning zijn dat hij ondertussen weet dat jij of je man toch komen en hij dus krijgt wat hij wil. Ons zoontje heeft nu sinds een paar weken wel eens een nacht of avond er tussen dat hij huilend wakker wordt. Ik ga dan wel naar hem toe (want waarschijnlijk is het een enge droom of verlatingsangst) en knuffel hem even. Ongeveer 5 minuutjes en dan leg ik hem terug. Hij begint dan standaard weer opnieuw met huilen maar dat negeer ik. Ik blijf wel nog even bij hem en geef zijn knuffeltje. Aai hem over zijn bolletje en loop dan weg. Meestal zodra ik de deur heb dichtgemaakt is hij alweer vertrokken. Ik kan me voorstellen dat dit erg vermoeiend is en ik hoop dat je een goede oplossing vindt! Succes!