Hallo, Ik ben nu 30wk zwanger maar heb een paar vraagjes. Ik heb weleens last van (lijkt) een blauwe plekken gevoel op verschillende plekken van mijn buik, is ook maar even en dan trekt het weer weg. hoe kan dat eigenlijk? (de kleine heeft daar niet heel hard getrapt. ook voel ik vaak pijn rechtsboven bij mijn ribben en daarbij heb ik het gevoel een strakke buik te hebben, maar mijn bloedruk is altijd te laag. en kan door een te lage bloedruk dat je dan af en toe (lijkt) vuurvliegjes ziet of kleine zwarte vlekjes? Tot wanneer kan de baby draaien?, want nu is het regelmatig voor gekomen dat de beeb de ene keer in stuit ligt en een week later weer goed ligt. En het lijkt net of ik soms last heb van mijn suiker, dit omdat ik af en toe in een keer me heel zwak voel en dan moet ik eff gaan liggen en suiker tot me nemen en dan gaat het na een half uurtje weer. moet ik dit bespreken met de vk/gyn of kan het geen kwaad? en ik heb ook regelmatig last van harde buiken en ongie pijn, heeft dit te maken met de groei van de baarmoeder of zijn dit al voorweeen? Tja het zijn een aantal vraagjes maar ik wilde ze toch even vragen. XXX Gusam
Hoi gusam, Het blauwe plekken gevoel komt door de bewegingen van je kindje. Het hoeft niet zozeer hard te trappen maar als het er vaak trappeld dan word de plek vanzelf gevoelig. Doordat je buik groter word moet ook je ribbenkast meer open gaan staan, dit kan ook het pijnlijke gevoel geven. Als je te snel op staat of omdraait of je bent even voorover gebukt zie je door de zwangerschap sneller zwarte vlekjes, Dit kan inderdaad door een lagere bloeddruk komen. De baby kan en mag tot 36 wkn lekker draaien! Je suiker stofwisseling is anders in de zwangerschap, daarom is het goed om vaker kleine beetjes te eten. Ik zou het wel even melden bij je verloskundige of gyn. De harde buiken en ongi pijn is normaal, het onderste deel van de baarmoeder word steeds meer opgerekt en een baarmoeder is een grote spier die moet blijven oefenen om samen te trekken. Imke