Hallo, Graag wil ik weten wat mijn rechten zijn. Ik sta onder controle van het ziekenhuis en heb bijna iedere keer een andere verloskundige. Ik weet van de 20 weken echo dat ik een laagliggende placenta heb en rond de 32 weken een extra controle nodig had. De desbetreffende verloskundige kon rond die tijd niets in mijn gegevens vinden en vond extra onderzoek ook onzin. Omdat ik van mijn echo's hiervoor eigenlijk al wist dat hij de uitgang niet volledig bedekte vroeg ik haar naar de risico's op de bloedvaten die dus wel voor de uitgang konden liggen. Zij gaf aan dat ze dit tijdens de bevalling konden voelen dus geen probleem ??????? Bij de volgende controle met een andere verloskundige begon zij zelf over mijn laagliggende placenta. Zij zag dus wel in mijn gegevens dat er een extra controle had moeten plaatsvinden en deed dit ook direct. Placenta dus wel nog steeds laag liggend, niet voor de baarmoedermond maar geen problemen waarschijnlijk tijdens de bevalling. Naar bloedvaten is niet gekeken.. Kan ik hier een extra onderzoek voor eisen, ik vind het wel heel makkelijk weggeschoven nu n.l. met als het wel fout is enorme risico's. Mvg Lori
Hallo, Je kan zeker je onrust uit spreken tijdens de volgende controle. Met betrekking tot de navelstreng is dat inderdaad belangrijk bij de bevalling en hier wordt ook naar gevoeld, voor die tijd zegt het niks hoe ze liggen want dat kan elke keer veranderen. Waar we bang voor zijn is een uitgezakte navelstreng, dit komt gelukkig heel weinig voor en wanneer spreken we van een uitgezakte navelstreng als de vliezen breken en de navelstreng naar buiten komt. Dit komt niet voor als het hoofdje goed in gedaald zit, kan alleen als het hoofdje niet ingedaald zit en dan de vliezen breken. Daarom moeten zwangeren met een niet goed ingedaald hoofd ook altijd meteen liggen en bellen als de vliezen breken, zodat daar onderzoek naar gedaan kan worden. Groetjes Ineke