Hey meiden, kent iemand dit? Ik heb in februari een curretage gehad, maar daarna is mijn cyclus heel licht geworden. Echt vreemd licht. Een echo heeft uitgewezen dat mijn endometrium heel dun is. Maar nu heb ik een hysteroscopie gehad waaruit bleek dat het geen asherman is, zoals mijn gyneacoloog vermoedden. En ondertussen heb ik weer een miskraam gehad - met heel weinig bloedverlies, natuurlijk. Ik vrees voor de toekomst. Volgens mij kan ik niet gewoon zwanger worden met zo'n dun endometrium. Herkent iemand dit? Heeft iemand dit ook? Ik hoop dat iemand mij wat zinnigs kan vertellen. Thanks meiden, Dominique
Ik heb er geen ervaring mee. Maar na de operatie (ik heb wel asherman) zeiden ze wel dat als het slijmvlies te dun is, dit soms met een stevige hormoonkuur op te lossen is. Gelukkig is het hier niet aan de orde, zoals het er nu uitziet. Wat zegt je gyn ervan? Is een second opinion in het Spaarne geen idee? Aangezien Asherman nogal specifiek is...
Thanx, Zena. Ik heb wel al een hysteroscopie gehad en mijn baarmoeder ziet er prima uit. Vandaag ben ik bij de gyeacoloog geweest en hij zei dat hij de indruk had dat ik gewoon zwanger kon worden (en blijven). Volgens hem hoeft een dun endometrium geen probleem te zijn. Ik ben het afgelopen jaar al 2x zwanger geweest en een miskraam gehad, dus hij gaat nu wel kijken of er een ander probleem is waarom ik herhaalde miskramen zou krijgen, via bloedonderzoek. Hij raadt mij aan om even verder te proberen en dan bespreken we volgende maand de bloeduitslag en kijken ze voor de zekerheid nog naar het endometrium. Met mijn leeftijd heb ik sowieso verhoogde kans op miskramen,dus er hoeft niet perse iets aan de hand te zijn. Hij vond dat ik pas aan hormonen moest beginnen als ik "alle remmen los" aan een kind wilde werken. Daar ben ik nog niet helemaal aan toe eigenlijk. Het is een behoorlijk intensieve behandeling en dan heb je ook kans op meerlingen. Ik geloof niet dat ik een drieling zou overleven, eigenlijk ... En mijn oudste kind ook niet. Nou ja, gewoon verder klussen dus, en hopen dat het geen miskraam meer wordt.
He wat is dat lastig hè, die onzekerheid die miskramen met zich meebrengen. Ik hoop dat je gym gelijk heeft en dat je nu 'gewoon pech' gehad hebt. Sterkte meid!!
He Dominique, ik herken je verhaal wel. Hier mijn ervaring: in 2008 heb ik een MA gehad en ben bij 13 weken gecuretteerd. Gelukkig werd ik kort daarna wel weer zwanger en in maart 2009 ben ik bevallen via een keizersnede. omdat de placenta nogal vast zat (ze dachten dat dat mogelijk iets te maken kon hebben met mijn eerdere curettage) is er tijdens de operatie opnieuw gecuretterd. Na de bevalling ben ik met de pil begonnen, maar de eerste 5 maanden in de stopweek volstrekt niet ongesteld geworden, geen druppel! Terug naar de gyn. Die dacht ook aan Asherman. Hysteroscopie gehad, twee minimale verklevingen, maar geen echte asherman. Wel endometrium van maar 5 tot 6 millimeter. Op hun advies gestopt met de pil, omdat je eigen hormonen toch hogere spiegels en daarmee dikker endometrium zouden kunnen halen. Inderdaad daarna ongesteld geworden, of wat daar voor door moest gaan, want het is maar een klein beetje spotting, duurt maar twee dagen en 1 inlegkruisje is voldoende. Er is toen inderdaad even gesuggereerd dat ik hormonale stimulatie kon gebruiken, maar de vervangende gyn zei ineens: meid, dat is helemaal niet nodig, want bij IVF doen we al een terugplaatsing bij slijmvlies van 5 mm. Kort daarna (maart '10) raakte ik zwanger, ik was zo blij. Helaas ging het met 6 weken mis. Kort daarna (juni '10) opnieuw zwanger, weer met 6 weken mis. Ik heb natuurlijk contact gehad met de gyn en gevraagd of die miskramen komen doordat mijn slijmvlies te dun is en er gewoon onvoldoende innesteling plaats kan vinden, maar de gyn zei dat dit waarschijnlijk gewoon toeval zou zijn en dat ik ook, mede gezien mijn leeftijd, een wat hogere kans heb dan een meid van 25. Nu ben ik weer zwanger... Ik heb er aan de ene kant een goed gevoel over, aan de andere kant ben ik super onzeker of het wel wil blijven plakken.