Beste verloskundigen, Ik heb wat vragen betreft het herstel na de keizersnede. Met name het herstel van de baarmoeder. Ik begrijp dat ieder lichaam anders is maar... Er is mij verteld dat het wel een jaar kan duren voordat de baarmoeder weer helemaal is ingekrompen. Dat zou komen doordat de baarmoeder door de wond niet goed kan samentrekken, klopt dat? En is het dan ook zo dat je minstens een jaar moet wachten met een volgende zwangerschap? Een derde vraag, de darmen, zijn die echt zo lang verminderd in werking en opgeblazen? Ten slotte, de buikspieren worden, zegt men, tijdens de operatie niet zachtzinnig uit elkaar gehouden daarom zou het langer duren voordat de buikspieren weer naar elkaar toe komen en heb je zelfs een grotere kans op een blijvende diastase, is dat zo? Bedankt alvast. Groeten Bubbles
Hoi bubbles, Goede vragen heb je! 1)+2) Het inkrimpen van de baarmoeder zal geen jaar duren maar er word inderdaad geadviseerd een jaar te wachten met een nieuwe zwangerschap omdat het littekenweefsel zwak weefsels is. Het jaar geeft het de kans optimaal te genezen. 3)Ze zeggen wel 9maanden zwanger is 9 maanden ontzwangeren. De darmen moeten na de bevalling weer hun eigen plekje vinden dit kan gepaard gaan met een opgeblazen buiken en veel lucht verplaatsing. 4)Ik denk niet dat je door een keizersnede een grotere kans hebt op een blijvende diastase. geen buikspieren trainen voor de 6 weken na de bevalling en dan rustig aan opbouwen! Groetjes imke
bedankt voor het antwoord! Dus eigenlijk begrijp ik uit het antwoord dat de darmen ook na een normale bevalling nog even naar balans moeten zoeken? En een jaar wachten met een nieuwe zwangerschap ligt dus niet aan de baarmoeder die langer groot zou blijven... Wanneer heeft de baarmoeder zich, qua grootte, ongeveer weer hersteld? En hoeveel verschilt dat na een normale bevalling? Groetjes