Hallo, Ik loop bij de gynaecoloog omdat ik reuma heb. Bij mijn eerste zwangerschap heb ik de intake nog bij de verloskundige gehad en toen ook papieren meegekregen voor een 12 weken echo. Daarna doorverwezen naar de gynaecoloog. Nu kwam ik met 8 weken zwangerschap al meteen bij de gynaecoloog en hij heeft toen ook een echo gemaakt. Hij vertelde ons over de combinatietest. Hij gaf aan dat als we die niet doen, de gynaecoloog bij de volgende controle wel even een echo maakt om het hartje te kijken (zoals altijd), maar niet alles op gaat meten. Hebben we wel recht op die 12 weken echo? Ik vind het zelf wel een fijn idee dat alles even goed bekeken word! De vorige keer is dat namelijk wel gebeurt met de 12 weken echo. (toen hadden we geen combinatietest) Of komt dit nu te vervallen omdat we bij de gyn lopen? En gebeurt dat pas bij de 20 wk echo? Alvast bedankt! Groetjes Milo!
Hoi Milo, als je één vroege echo krijgt, dus bij bv 8 weken, heb je ook nog recht op een echo bij 12 weken. De termijn is namelijk het beste te bepalen tussen de 10,5-12 weken. Dus die uitgerekende datum is dan bindend. Naar het hartje kijken om te zien of er afwijkingen te zien zijn gebeurt pas bij 20 weken. Groetjes Brigitte