hallo iedereen, Ik ben Jenny, een goei jaartje geleden had ik mijn TSH die naar de hoge kant ging, zon goei 16.93 ipv waardes tussen 0.4 en 4.00. mijn FT3 & FT4 waren goed, die waren tussen de waardes... Toen verdere testen gedaan, echo + scintygrafie, daar werd een krop ontdenkt zonder nodules van ongeveer 1 cm... Na al die testen mocht ik het even laten rusten... tot wij zwanger wilde worden... toen heb ik mijn schildklier weer laten testen, en toen waren de resultaten schitterend, mijn tsh was 2,73 dus mooi tussen de waardes van 0.4 en 4.00. alleen mijn anti-TPO en nog een hormoon was naar de hoge kant..; maar dus geen probleem blijkbaar, kreeg groen licht... en voelde me goed... Nu verlede week werd bij mij bevestigd da ik zwanger ben, voelde mij prima, moe maar alles was in orde... mijn bloedwaardes toen ook TSH 2,93 en mijn FT4 was ook tussen de normen, nog alleen mijn Anti-TPO en da andere die wat hoog was. ik was dus 4 weken zwanger, ik trots blij. Weet de waardes spijtig genoeg niet meer, die liggen thuis... maar onze HA heeft niets speciaal gezegd... dus mag ik aannemen dat alles in orde was... Maar sinds vrijdag heb ik schrik gekregen, toen kreeg ik een krop-gevoel! en dit duurde de ganse weekend en vandaag ook...en dacht natuurlijk onmiddelijk aan mijn schildklier, aan mijn hormonen en aan mijn boeleken, ik belde mijn gynae op, die suggereerde mij om zo rap mogelijk een afspraak te maken bij een endocrinoloog, ben er nog nooit bij geweest aangezien alles in orde was en de HA mij niets zei! dus nooit medicatie moeten nemen. morgen na de HA document gaan halen om bloed te laten prikken, woensdag bloed prikken, en volgende week donderdag naar de endocrinoloog. kon niet vroeger, ik ben zo angstig... Nu heb ik schrik dat er iets gebeurd met ons klein prutske... kan het kwaad, had ik al medicijnenen moeten nemen? is het zo erg als verlede week mijn waardes nog goed waren maar nu misschien niet meer? kan iemand mij helpen en info geven... is het gevaarlijk in mijn toestand vooral voor het boeleken? bedankt alvast voor u spoedige reacties... Jenny
hallo Jenny, als je waardes zo netjes in orde waren hoef je je geen zorgen te maken. Door de zwangerschap verandert er wel van alles in je lichaam en daar kan je schildklier op reageren. Vandaar ook dat kropgevoel. Je kindje is nu nog heel klein en heeft waarschijnlijk helemaal geen last van wat er met jou gebeurt. Het is wel goed om bloed te laten prikken en onder behandeling te komen van de gynaecoloog en endocrinoloog. Die kunnen jou zwangerschap optimaal begeleiden. Je zult misschien weer medicijnen moeten gebruiken, maar dat kan ook wisselen in de zwangerschap, sommige periodes meer, andere minder. Maak je dus niet zo'n zorgen, wacht rustig de bloedonderzoeken en het bezoek aan de endocrinoloog af. Ik wens je een goede zwangerschap! Mirjam