Volgens de VK was het bi, ik meteen naar de Fysio en gelukkig zei zij dat het enkel bekkenklachten waren. Ik blij natuurlijk. Oefeningen meegekregen. Tot nu toe helpt dat fantastisch, bepaalde klachten heb ik inmiddels niet meer. Het is nu alleen dat de pijn in mijn schaambot erger wordt. Gister en vandaag heb ik gewoon veel last met lopen, zitten, bukken, zelfs toiletbezoek. Het doet zo'n zeer. Lijkt alsof er iemand met messen in het schaambot loopt te hakken. Ik was 5 dagen vrij en had zelfs het idee dat het zoveel beter ging. Was al helemaal happy. Maar heb woensdag gewerkt en sindsdien is het bijna niet om uit te houden. Ik denk dat ik geen goede houding op een bureaustoel aanneem ofzo, ik probeer ook veel af te wisselen met staan en lopen. Heeft iemand hier ervaring mee en weet hoe ik dit kan aanpakken dmv een goede zithouding of oefening? Mijn fysio is helaas met vakantie en heb pas over 1,5 weer een afspraak, maar deze pijn is bijna niet te houden.
Hier staat uitgelegd hoe je je bureau, stoel en rest afstelt: http://www.xs4all.nl/~xklijsen/instructie_voor_beeldschermwerkers.pdf En vooral heel veel afwisselen, regelmatig even opstaan om te lopen! Je zult zien dat dat een heleboel scheelt!
Ja, die wist ik al. Heb vroeger last van mijn nek en rug gehad. Doordat ik veel op verschillende werkplekken zit en dus steeds andere stoelen zit heb ik me dankzij de fysio al eerder hierin verdiept. Maar ik hoopte eigenlijk meer specifiek op klachten voor de bekken. Ik kan moeilijk de hele dag lopen en staan achter de pc. Ook loop ik diverse rondes dus qua afwisseling ook zat. Maar naar mijn idee is het zitten het grootste euvel wat problemen veroorzaakt.
Ik kan ook niet lang zitten op een bureaustoel of eigenlijk wat voor stoel dan ook (behalve de grote fauteuil hier voor de tv maar die kan ik moeilijk op m'n rug overal mee naar toe nemen). Verschil bij mij is dat ik er enorme pijn van in m'n rug krijg. Afwisselen is dus bij mij ook het sleutelwoord, al is dat eigenlijk niet voldoende. Ik kan in het begin hooguit een kwartiertje zitten, daarna begint het teveel pijn te doen en moet ik een andere houding aannemen (lopen of staan). Het vervelende is dat als ik na een kwartier lopen of staan weer wil gaan zitten, die pijn binnen 3 minuten weer terug is. Ik kan dus ook niet meer werken Echt tips heb ik niet voor je, al heb ik weleens gelezen dat sommige vrouwen zweren bij een tuinstoel. Probeer in elk geval recht te zitten met je benen iets uit elkaar. Ook zo staan, benen ter hoogte van je heupen (of hoe zeg je dat) en je knieeën licht gebogen. Rug recht en zoals mijn fysio zegt: doen alsof je er een touwtje aan je hoofd zit waarmee iemand je iets langer maakt. Maar dat weet je misschien ook al wel gezien je rug en nekklachten. Mijn fysio heeft het eens gehad over een kussentje, maar bij mij heeft dat nooit geholpen, evenals de bekkenband die ik op advies van haar heb aangeschaft.
ben erg benieuwd of er nog meer tips en adviezen zijn...... ik heb vanaf week 20 bekken/ si klachten, zo erg dat ik het af en toe niet meer weet van de pijn. Sinds n paar dagen ook vreselijke pijn in mijn schaambot...en dat terwijl ik dacht dat ik toch wel aan de maximale pijn zat..... Krijg al weken fysio en natuurlijk de goed bedoelde adviezen als rustig aan doen....(maar ja dat gaat zo lastig met een heel huishouden/ gezin dat toch moet blijven draaien). In overleg met huisarts mag ik max2 paracetamol op een dag, maar dat is te weinig om effectief te zijn helaas. Dus; alle tips (van bijvoorbeeld ervaringsdeskundige) zijn welkom!
Afwisseling en rust helpen bij mij erg goed. Sinds de 7e week heb ik erge bekkenklachten en ischias. Op het werk heb ik nu een bureau waaraan ik gewoon kan zitten, maar die ook omhoog kan waardoor ik een sta-werkplek heb. Daarnaast wissel ik het zitten op een stoel af met het zitten op een bal. In plaats van 8 uur werk ik ongeveer 6 a 7 uur op een dag. Sinds deze aanpassingen gaat het een stuk beter. Ik heb zojuist zelfs zelf een stofzuiger door het huis gehaald! Dat is maanden geleden! Sterkte!
Als je fysionog 1,5 week weg is kan misschien een collega je van advies voorzien?? Mijns inziens zou het goed zijn om te kijken of je een tweetal of misschien zelfs drie verschillende stoelen hebt waarmee je kan varieren. Een bal is een goed alternatief en misschien een kruk met zadelzit? Ik ben zelf fysio en werk hier altijd op als ik zit, dit helpt je actieve houding te versterken en geeft een goede symmetrische houding. Heb zelf ook last van mijn schaambot en liezen sinds een week nu, maar werken geeft gelukkig geen verergering van de klachten. Chantal
Het maakt hier niet uit volgens mij. Als ik voldoende rust heb doet het schaambeen ook zeer. Toch is het ene moment erger en het andere moment dragelijk. Ongeacht ik intensief bezig ben geweest of juist rustig. Dat is het vreemde ervan. Ben wel anders gaan zitten nu en steeds maar stoel aan het verstellen, het schijnt wat verlichting te brengen, dusverre het niet erger wordt. Maar zelfs na een fantastische nachtrust kan ik me amper omdraaien om het bed uit te komen zonder pijn. Terwijl het lopen dan vaak weer wel goed gaat. Wat een ***** zooi is dat. Ach ja, we blijven verders maar positief want zelfs met deze klachten is het een betere zwangerschap dan die ik hiervoor had......
Naar he die pijn, weet er helaas ook alles van... Misschien doe je dat al lang, maar wat mij erg goed helpt is 's nachts op mijn zij slapen met een dun kussentje tussen de knieen. Dat scheelt overdag weer pijn, mn bij schaambot.
Vorige zwangerschap sliep ik met het voedingskussen, tussen mijn benen en onder mijn buik. Maar tot nu toe val ik alleen maar in slaap op mijn rug. Maar zal het kussentje nog even onthouden voor wanneer ik wel op m'n zij ga slapen. Altijd lastig want normaal draai ik me 20 keer per nacht om. Kan je je weer uit dat voedingskussen wurmen.........
De rust was bij mij ook niet iets wat a la minute hielp. Ja, de klachten werden wel even een beetje minder, maar verder niet. Nu ik een aantal weken minder werk, geen zware huishoudelijke taken meer doe en regelmatig even ga liggen merk ik wel dat ik daar heel veel baat bij heb... Sterkte!
Ik heb het ook, ben nu hier door op 3 ochtenden 4 uur werken gezet door vk en arbo arts(fysio wilde 6 uur maar dit was met vervoer niet haalbaar). Moet om en om werken, ochtend werken, dag rust and so on. Die 4 uur helpen zeker, ik kan namelijk even gaan liggen als ik thuiskom. Dit maakt bij mij wel het verschil, gewoon een uurtje plat na een ochtend werk. Misschien helpt het jou ook? Ik heb ook een bekkenband, werkt heel erg goed als ik langer moet lopen en verder goed op je houding letten en veel afwisselen. En wat Linn zegt heb ik ook, het duurt even voor het werkt maar als je jezelf echt in acht neemt helpt het wel(we lijken wel een stel bejaarden he..). Wat ik trouwens mee kreeg van de fysio: Als je nu goed naar je lijf luistert, rustig aan doet en je oefeningen doet.. Herstel je na je bevalling weer sneller dan als je door blijft lopen! Daar teken ik wel voor!