Dag mama's, Wie heeft al eens meegemaakt dat je dochter of zoontje al een fantasievriendje had bij (bijna) 2 jaar oud? Ons meisje wordt over 6 weken 2 jaar en heeft nu al een fantasievriendinnetje. Als ze in bed ligt praat ze tegen haar maar ze praat ook 'in de lucht' tegen haar, net alsof ze echt naast haar zit. Het vriendinnetje heet naar het dochtertje van onze gastouder (Loes), ze doet net of dat meisje bij ons in huis is. Dat gaat bijvoorbeeld zo: "Wil je drinken?" "Jah, Loesje ook dinke? Ja? Oke mama!" Heb al even gesurfd maar kom overal tegen dat dat pas rond een jaar of 3 voorkomt. Ze is altijd heel erg gericht op andere kinderen, ze wordt er als een magneet naartoe getrokken. Vind het zo sneu dat ze nog alleen is en geen broertje of zusje heeft, ze zou het zo geweldig vinden maar we willen eigenlijk pas stoppen met de pil als ze 2 jaar en 3 maanden is zodat de tweede niet komt voordat de eerste 3 jaar is. En zo denken we daar nog steeds over. Voel me zo schuldig en ben bang dat ze zich eenzaam voelt (ook al krijgt ze een hoop aandacht van papa en mama) zou een kind op deze leeftijd echt al het gezelschap van een broertje of zusje kunnen missen? Weet iemand waarom een kind eigenlijk een fantasievriendje heeft? alvast bedankt
Geen ervaring mee, maar ik denk dat een broertje of zusje missen of eenzaam zijn er echt helemaal niks mee te maken heeft! Het ene kind krijgt zoiets wel en het andere niet, misschien heeft ze een rijke fantasie?
mijn zoontje doet dat ook! Maar hij heeft gewoon een super rijke fantasie. Hij maakt ook echt verhalen met zijn auto's en geeft ze namen enz. Hij zit soms ook gewoon te spelen met een auto en verteld dan wat die doen tegen 'iemand' bij hem. Ik vraag wel eens wat zeg je jongen. Maar dan zegt hij echt nee mama, nie jou! Ikke telle omie... Omie zegt hij dus niet als oma he...want dat zegt hij heel goed! Omie weet ik niet wie dat is of wie hij bedoeld... Dacht altijd dat het normaal was hahahaha, nooit over na gedacht dus.....had zelf namelijk ook zo een rijke fantasie als ik mijn mama mocht geloven op deze leeftijd. Oh en zoals je ziet is hij niet eenzaam...hij heeft een grotere zus En zijn neefje van 8 maanden jonger komt ook vaak spelen.... Wij zijn ook veel buiten en dan vind hij kindjes en alles super leuk om mee te spelen!
Dank voor jullie reacties. Ze heeft inderdaad een hele rijke fantasie. Als ze een boterham aan het eten is ziet ze er na elke hap iets in, de ene keer lijkt haar boterham op een visje, dan weer op een leeuw, dan weer op de zon, haha. Ook doet ze soms net of ze een poes of een hond ziet: " Moesje, kome, ete!" Ze is verder ook heerlijk ongeremd spontaan en houdt erg van 'gek doen' en dan hard om zichzelf lachen, bij voorkeur voor de spiegel. Zolang ze verder happy is vind ik het prima maar heb nog nooit gehoord dat een kind zo vroeg al een fantasievriendje kon hebben. Antares: hoe oud was je zoontje toen hij tegen 'omie' begon te praten?
rond de 2 jaar...Hij praat al een tijdje in zichzelf, verhalen vertellen over waar hij mee bezig is...maar dat ik omie vaker ging horen was hij net iets over de 2 jaar geloof ik.
Volgens mij is het echt volstrekt normaal kinderfantasiewereld gedrag. Mijn dochtertje doet dit ook terwijl ze met haar pop speelt. Ze oefenen op deze manier 'sociaal gedrag'. Ik denk dat ze ook niet echt iets kunnen missen wat er niet is. Ik vind het zelf wel grappig om te zien en moet er ook wel om lachen.
Is het echt een fantasievriendje of rollenspel / immiteren van de dag? ( de dag verwerken) Het voorbeeld wat jij benoemt vind ik klinken als de dag na bootsen. Wellicht maakt dat kindje een enorme indruk op je dochter. Een fantasievriendje is een veilige manier om de wereld te ontdekken. Peuters begrijpen nog niet alles. Met zo'n vriendje kunnen ze de wereld beter aan.
Klinkt ook wel gewoon als rollenspel zoals ik het lees. Kan mijn dochtertje ook wel. Al zijn er bij ons vaak wel speeltjes in gebruik dan. Maar ik zou me iig niet zon zorgen maken. Je kunt je kind ook om laten gaan met andere kinderen in je omgeving, of een kdv of een psz.
Hier ligt ie in bed ook regelmatig een 'one man show' op te voeren zoals ik het dan noem en tijdens spelen kan ie ook hele gesprekken voeren en met eten ziet ie in z'n hap ook wel eens een giraffe of neushoorn of krokodil, eigenlijk niet bij stil gestaan dat dit 'niet normaal' zou zijn en zoek er dan ook niks achter verder...
Chloe doet dit ook al een tijdje, echt een rijkelijke fantasie heeft ze en hele toneelstukjes komen er voorbij, dan is ze een hondje dan weer een poesje echt geweldig om te zien!