Vloerverwarming opstarten na zomer

Discussion in 'De lounge' started by Lynx, Sep 8, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Sinds begin dit jaar hebben wij vloerverwarming en ook nog als hoofdverwarming. Sinds de binnentemperatuur hoger is dan de ingestelde temperatuur staat de vloerverwarming uit.

Wanneer moet ik 'm weer opstarten om te zorgen dat het binnen aangenaam blijft? Het zal namelijk een paar dagen duren voordat de vloer warmte gaat afgeven.

De thermostaat voor de aanvoer meteen op
    40 graden of weer langzaam opbouwen vanaf 25 graden?

2. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

Oct 16, 2018
    2,812
    2,501
    113
    Female
    Ik lees even mee, wij hebben vloerverwarming in de zomer gekregen.

Lynx likes this.
  3. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,492
    13,945
    113
    Female
    Staat je vloerverwarming uit als in echt uit of doet de pomp het nog wel? De pomp moer namelijk minmaal 1 minuut per 24u draaien, dit kan ook zonder verwarmd water.
    Zelf hoef ik meestal pas ergens in november de verwarming aan te doen (goed geïsoleerd huis met grote raampartij op het zuiden), en dan stel ik gewoon de temperatuur in huis in op 21 graden (misschien dit jaar 20 ivm de gasprijs :|). Het water dat door de vloer wordt gepompt is bij ons dacht ik zo'n 38 graden. Heb dat nog nooit gewijzigd.
    Maar binnen 1 a 2 uur is bij ons de gehele vloer warm, dat duurt gelukkig geen dagen.

Lynx likes this.
  4. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

Sep 10, 2015
    1,805
    1,620
    113
    Daar heb ik nog nooit over nagedacht. Hij springt gewoon aan als het huis onder de ingestelde temperatuur komt. Gaat volledig automatisch. Opeens voel je dat de vloer warm is onder je voeten terwijl de temperatuur in huis gevoelsmatig gewoon gelijk is gebleven.
    Hij gaat natuurlijk ook al aan als je bv op 18,9 zit. Voordat je dan genoeg in temperatuur bent gezakt om nog een paar tiende afkoeling te voelen heeft de vloerverwarming het allang opgepikt. Duurt hooguit 1 tot max 3 uur voordat hij op temperatuur is, zeker geen dagen.

Lynx likes this.
  5. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

Feb 20, 2018
    1,514
    853
    113
    Female
    Wij hebben het ook als hoofdverwarming maar als ik hem aanzet voel je echt heel snel al warmte en is hij zo op de gewenste temp. Ik zet hem dus pas aan als het te koud is in huis en dan is hij bijna net zo snel warm als een gewone radiator

Lynx likes this.
  6. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Geen idee eerlijk gezegd. Hij staat op zomer modus. Stekker zit er nog in.

Share This Page