Hoi allemaal, Mijn moeder heeft ass (onlangs gediagnosticeerd) en hierdoor leefde (en leeft) zij erg geïsoleerd. Daardoor was mijn wereld altijd erg klein en bracht ik ontzettend veel tijd met mijn moeder door. Nu ik zelf ouder ben en ook mijn eigen leven heb besef ik dat ik eigenlijk helemaal niet weet hoe het contact met een ouder "hoort" te zijn. Ik ben dus benieuwd: hoe vaak zien jullie je ouders en/of hebben jullie contact? En waarop baseren jullie de mate van contact?
Mijn vader is onlangs overleden, maar zag hem niet heel veel. De ene keer wekelijks en de andere keer een paar weken niet. Mijn moeder en haar man zie ik wel vaak. Ze woont bijna om de hoek. Minimaal 3 keer in de week. We hebben ook een hele fijne band.
Ik zie mijn ouders zeker 3 a 4 x per week. We eten er vaak of ik ga er ff iets ophalen enz. De ouders van mijn man zien we maar af en toe (eens in de 3 maanden ofzo). Zij komen bijna dagelijks bij ons in de buurt maar hebben blijkbaar niet de behoefte om langs te komem (en wij ook niet).
Mijn ouders : 1 keer om de 2 weken ongeveer. Ze sturen wel veel berichten. Mijn schoonouders : 3 keer per jaar (afstand ding en kunnen niet goed meer tegen de drukte). Ik weet dat de band die ik met mijn ouders heb eentje is die geen prijzen zal winnen maar dat vind ik nu niet meer jammer. Een aantal maanden terug vond ik het nog vreselijk. Nu heb ik door dat een gezonde relatie niet alleen uit geven bestaat en de rekker op een bepaalde moment ook echt zijn rek kwijt is.
Mijn moeder gemiddeld 1 keer per maand. Ze woont 2 uur van ons vandaan, dus blijft dan altijd een nachtje slapen. M'n vader woont in hetzelfde dorp, die zie ik soms elke week en soms ook weken niet.
Vrijwel dagelijks, zeker 5 keer per week, zie ik mijn ouders en/of (nog thuiswonend, want nog minderjarig ) broertje/zusje. Niet elke keer een uitgebreid bezoek, hoor. Ze wonen op zo’n 25sec loopafstand , dus het is ook regelmatig even gauw iets lenen van elkaar, even gauw iets vragen, de kinderen even een knuffel geven, etc. Maar ook net zo vaak even samen een kopje koffie drinken, even kletsen, etc. Mijn schoonouders zie ik eens per 2-3 weken, tussendoor videobellen we af en toe. Zij wonen op 35km afstand.
Ik zie mijn ouders wel wekelijks. Af en toe eens een weekje niet, maar meestal videobellen we dan wel.
Moeder: iedere week als ze oppast, soms vaker. Vader: soms iedere week, soms 3 weken niet. Schoonvader: eens in de 2 maanden ongeveer.
Ik zie mijn moeder zo'n drie keer per week, soms vaker. Ook appen we regelmatig en wordt er ook wel dagelijks gebeld. Ik vind contact met haar fijn maar het mag van mij wel minder intensief. Omdat ze echter mentaal zo moeilijk zit en niemand anders heeft om mee te praten of leuke dingen mee te doen, voel ik me soms een soort van gedwongen dat in te vullen...
Ik bedoel eigenlijk waarop je de mate van contact baseert. Doe je dat vanuit eigen behoefte? Of omdat je vindt dat het zo "hoort" of omdat de wens er is vanuit je ouders?
Mijn moeder: eens in de twee / drie weken. Bellen dagelijks. Mijn vader: nooit. Bellen eens in de twee maanden. Mijn schoonouders: eens in de maand / twee maanden. Bellen nooit.
Ah, zo bedoel je - got it. Vanuit gedeelde behoefte - mijn ouders en ik zijn heel hecht met elkaar (en mijn man en mijn ouders ook) en mijn zusje en ik zijn ook heel close. Dus we zien elkaar gewoon graag, vinden het fijn om regelmatig te kletsen of wat te drinken samen. Er zit helemaal geen plichtgevoel bij. Bij mijn schoonouders heb ik dat wél , maar dat was je vraag niet.
Hier erg wisselend. Mijn moeder zie ik 1x per 2 maanden (woont aan de andere kant van Nl)maar spreek ik 3-4x per week. Mijn biologische vader gemiddeld zo om de 12 jaar (dus nagenoeg geen contact). Mijn schoonvader zie ik zo'n 3x per week, mijn man dagelijks (zijn ook collega's). Mijn schoonmoeder is recent helaas overleden maar die zag ik dagelijks..
Mijn ouders 1 keer per 2 maanden ongeveer. Soms wat meer soms wat minder. Tussendoor wel veel contact maar ze wonen op 185 km afstand dus even langs gaan is geen optie. Contact is gebaseerd op interesse van beide kanten. Mijn schoonouders momenteel helemaal niet. Mijn schoonmoeder heeft ruzie met/ is boos op mijn man. Hierdoor is er nu geen contact. Hiervoor zagen we die 1 keer per maand. Contact was hier vooral omdat het miet en de kinderen opa en oma zien.
Om de 2/3 weken ongeveer.. we appen wel om de dag of dagelijks. Met mijn broer en zussen heb ik wat minder contact en zie ze ook niet regelmatig. We zijn allemaal een beetje op onszelf, maar wanneer we dan afspreken is het wél heel gezellig dat we zoiets hebben; moeten we vaker doen Maar iedereen heeft zo zijn drukke leven dus het is soms ook lastig plannen.
Ze passen 1x per week op mijn jongste, en ze passen 1x op m’n neefje/nichtje en dan wil m’n jongste daar ook spelen. Dus zie ze sowieso 2x per week. Ze wonen erg dichtbij, vaak is het wel vaker, wippen we even bij elkaar binnen voor een bakkie koffie.
Te weinig, maar dat komt door de afstand. We wonen helaas niet dicht bij elkaar in de buurt, daarnaast werken we ook allemaal. Mijn schoonouders wonen praktisch om de hoek en zien we wekelijks, maar het kan ook maar zo zijn dat we elkaar een week niet zien.