Vloggende kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door momwithcamera, 17 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.410
    23.925
    113
    Mee eens.
    Op de basisschool heb je nog veel meer zicht op je kind. Alleen al het feit dat je alle klasgenootjes al jaren kent, maakt al dat je een voorsprong hebt op dat leerproces bv wat betreft appen. Je weet al dat Klaasje een verwend mannetje is die ook vervelend kan reageren en dat Pietje juist veel gemoedelijker is en dat wat hij schrijft in een app misschien niet zo bedoeld is, of een grapje is. Dan kan je dat al uitleggen aan je kind. Ook dat Klaasje normaal ook niet zo aardig doet, dus dat je die mooi kan negeren, etc.
    Op het VO ken je het grootste gedeelte van de klas niet, en sowieso wordt de wereld van je kind ineens een stuk groter met meer zelfstandigheid. Ik denk dat je dan een kans mist om ze bijvoorbaat al wat kennis mee te geven.
    En het monitoren kan een stuk lastiger worden. Zo hadden mijn oudste dochters geen wifi op de basisschool, dus appen gebeurde grotendeels thuis en onder toezicht. Op de middelbare school (twee verschillende scholen) was/is er wel wifi.
     
    Nougat, suus1983 en Shay25 vinden dit leuk.
  2. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.608
    25.667
    113
    Vrouw
    Aan de ouders van kinderen met een eigen kanaal. Hoe doen jullie dat? Zoon wilde heel graag zijn fortnite streamen. Dus we zijn overstag gegaan. Man is een dag met hem bezig geweest, maar niet gelukt.
    Probleem is dat hij te jong is. Hij heeft zijn eigen account op de PlayStation. Daarop hebben we hem al een paar jaar ouder gemaakt omdat hij anders niet met vriendjes kon spelen. Maar voor een eigen YouTube kanaal niet je dus minimaal 16 zijn (dacht ik. Kan ook 18 zijn). Dat gaan we dus niet doen. Ouderlijk toezicht was hierbij geen optie.

    Dus leuk die jonge kids met eigen vlogs. Maar dat kan dus nooit op een eigen account.
     
    Shay25 vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Ik vind dat een kind van 3 onmogelijk kan nadenken over de gevolgen van social media en vond die moeder maar enorm haar eigen wens projecteren op haar oogappel. Perfectie eisen van een zo'n jong kind is niet gezond. Een complete studio inrichten gaat mij te ver voor een 3 jarige die internet nog niet eens kan spellen...

    Als een ouder kind er zelf mee komt en als ouder begeleid je je kind erbij (en bewaakt de grenzen vooral), hartstikke leuk om dat samen te doen :)
     
  4. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Mijn zoon heeft een YouTube kanaal dat gekoppeld zit aan zijn gmail account. Via de PlayStation kan je ook inloggen op dat account en dan kan je streamen.
    Maar het kan best zijn dat de leeftijd van de gmail account van mijn zoon niet zijn echte leeftijd is. Op zijn Facebook account is hij ook een aantal jaar ouder dan dat hij in het echt is. (En voordat ik hier gezeur krijg, hij weet het wachtwoord van zijn Facebook niet, dat gaat alleen onder begeleiding van een van ons. Maar Facebook is voor hem de ideale manier om contact te houden met zijn Engelse vriendjes.)
     
  5. giebel

    giebel Fanatiek lid

    26 aug 2011
    2.499
    499
    83
    Ben niet verder dan de helft gekomen, wat een verspilling v tijd.

    Blij dat mijn kinderen gewone kinderen zijn, die lekker spelen, knutselen, lezen en spelletjes doen. Veel gezelliger.

    En alle zesjarigen op YouTube? Serieus? Mijn dochter is 7.5 maar volgens mij niemand uit haar klas of v haar vrienden hoor....
     
  6. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.257
    2.166
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Mijn kinderen hebben wel eens een vlog gemaakt over koken. Maar niet zo geknutseld en niet onder druk. 2 keer gedaan ofzo en nu al heel lang niet meer.

    Maar ze waren bij de beste 10 van een vlogwedstrijd van de Jumbo. Nou daar aangekomen, ouders met meedraaiende camera's. Meisje van 3 wat mee deed, die kan dus helemaal niet koken. Maar ouders maakten er een heel marketingproduct van, vreselijk!
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Een keer een filmpje maken is leuk, maar een yt-kanaal waar regelmatig iets wordt geĆ¼pload en waar veel tijd in gaat zitten vind ik echt niks voor een kind. En bv van die vloggende gezinnen die alles filmen en posten, van hoe ze een boterham smeren tot zwemles en boodschappen doen... nee, sorry, echt niet aan mij besteed. Helemaal als ze er verder niet bij hoeven werken en dus feitelijk geld verdienen door hun kinderen in de spotlights te zetten. Dat vind ik gewoon ongezond voor kinderen, nog los van het feit dat het bv als ze ouder zijn gewoon ongemakkelijk kan worden. Ik vind het ook raar dat er vrij strikte regels zijn voor kinderen die werken, zoals bv als acteur in een film of bij Kinderen voor Kinderen, maar dat dat voor vloggen totaal niet geldt - terwijl er geld met ze wordt verdiend.
     
    Lorena86 vindt dit leuk.
  8. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.827
    164
    63
    Had laatst de docu ook gekeken. Moest mijn onderkaak oprapen, want jeez! Waarom zou je je kind dat aan willen doen?

    Mijn kids willen ook nog wel eens vloggers kijken op YouTube. Ze doen dit alleen als ik er niet bij ben, want ze weten dat ik er een hekel aan heb. Al dat overdreven perfectionistisch gedoe. Dus nee, ze mogen absoluut niet zelf een kanaal hebben. Gelukkig kijken ze de laatste maanden vrijwel niet meer naar die verschrikkelijke filmpjes :)

    Jongste dochter kijkt yt voor bing en peppa, ik voor muziek of crea tutorials (leren haken etc)
     
  9. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.636
    1.193
    113
    Mijn 8 jarige dochter maakt de hele dag filmpjes, maar no way dat ze die mag uploaden. Ik heb de docu ook gezien en kreeg er een beetje een naar gevoel van. Alsof die ouders proberen een short-cut te creeren naar geluk (succes?), terwijl je denk ik precies het tegenovergestelde doet met je kind zo'n obsessie voor Youtube geven. Als mn dochter later (16+) zelf een youtube kanaal wil hebben, dan moet ze dat vooral doen, maar ik ga dat niet faciliteren. Zelfs als je succesvol bent, denk ik dat de kosten vaak hoger liggen dan de baten en op zo'n jonge leeftijd heeft het kind zelf zo weinig bewust in te brengen, want het weet niet beter. Kotom, die ouders bedoelen het vast heel goed, maar ik denk niet dat het goed voor de kinderen is.
     
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113

    Wat ik begreep was de studio niet voor de dochter maar omdat ze zelf fotografeerde.
    Maar je had zeker gelijk het is haar wens! Het meisje wou op een gegeven moment niet meer en moest ze toch. Het meisje doet ook niks en heeft niks te melden. Mama praat de hele tijd voor haar. Waarom zou je ook zo'n jong meisje meenemen naar dat festijn.

    Dat jonge meisje was ook sneu, zat constant aan haar haar en op haar mobiel. Iedereen moest zich aanpassen aan haar. Zoals iemand al schreef ze had constant het zelfde smoelwerk. Ze was ook erg onzeker toen ze bij die tafel moest staan zo dat de mensen op de foto konden. Erg sneu.

    Dit wereldje is voor mij echt ver weg. Onze zoon van 5 zit nog niet op internet. Ik heb zelf geen Facebook, Instagram en had nog nooit gehoord tiktok,.. pppfff voel me plotseling heel erg oud:oops:
     
  11. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Mijn 11 jarige dochter heeft haar eigen kanaal. Ze is redelijk serieus bezig met filmen, bewerken en uploaden.

    We hebben genoeg serieuze gesprekken gehad over de gevaren van internet en de privacy van mensen.

    Ik vind het mooi om te zien hoe serieus ze er mee bezig is. Ze maakt een planning wanneer ze wat opneemt, en is daarna aan het bewerken.

    Tot nu toe heeft ze spelletjes video's en een aantal reallife video's.

    Het hele internet gebeuren is toch van deze generatie, heb liever dat ze leert er goed mee om te gaan, dan het wegstoppen en dat ze dan rare dingen doet omdat het "vreemd" is.
     
  12. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Mijn kinderen zijn 7 en 5. Social media? Ja ze kijken youtube, de oudste ook naar vloggers maar wel beperkt. De meeste vlogs vind ik inhoudsloos. Dat mag ze heus wel eens kijken naar niet tijden achter elkaar. Ook maakt ze wel eens zelf een filmpje met de iPad maar dat gaat echt niet online.
    Een eigen youtubekanaal? No way. Ik vind dat een kind echt niet kan overzien of ze het later nog steeds zo leuk vinden dat ze als kind met hun hele leven op internet staan. Daarbij wil ik dat als ouder gewoon niet dat mijn huis en mijn keuken en het leven van mijn kind op internet staan.
    De oudste had tik tok gezien bij een vriendinnetje dus dat wilde ze ook. Ik uitleggen dat als je een filmpje online zet dat iedereen van de hele wereld dat kon zien. Nou, dat leek haar juist wel leuk. Des te meer reden dat ze dat voorlopig niet mag.

    Je kunt best leren omgaan met social media zonder te vloggen hoor, daarmee ontzet je je kinderen niks. Filmpjes en andere dingen bekijken op social media vind ik totaal iets anders dan filmpjes van jezelf online zetten. Vroeger zei men "gekken en dwazen schrijven hun naam op deuren en glazen". Toen had je nog geen vlogs, maar voor mij komt dat op hetzelfde neer. Wat maakt jou zo interessant dat iedereen jou en jouw leven moet zien?
     
  13. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Ik merk dat er een behoorlijk verschil zit tussen mijn generatie en die van mijn dochter.
    Zelf kijk ik alleen tv en Netflix, maar mijn dochter kijkt het liefst YouTube.

    De meeste filmpjes die voorbij komen zitten niet vol met nuttige informatie. Maar tja de tv die ik kijk ook niet hahahaha
     

Deel Deze Pagina