Hallo, Ik had even een vraag over de Listeria bacterie (hoop dat ik het goed schrijf) nu is het zo dat ik gisteren vreselijk ziek ben geweest. Ontzettende hoofdpijn, stijve nek, verhoging 37,7 en héél véél overgeven. Ik hield nog geen slokje water binnen dus is er uiteindelijk 's avonds de huisartsenpost gebeld en hebben ik O.R.S en zetpillen Emesafene gekregen. Vandaag nog wel ziek maar gelukkig wel weer wat opgeknapt. Wel heb ik nu bloed in mn ontlasting. Nu is het zo dat ik die dag er voor (eergisteren) een broodje krab van de broodjes-zaak (sub-way) heb gegeten, Van die krab met die rood met witte sliertjes samen met wat groente. Ik dacht namelijk dat dit geen kwaad kon maar nu ik zo ziek ben geworden ben ik ontzettend bang voor Listeria. - Hoe groot is de kans dat ik zo iets heb opgelopen ? - En stel dat je zoiets krijgt is er dan nog hoop voor het kindje en kan het behandeld worden? Ik ben zo ontzettend bang. Afgelopen dinsdag een mooie echo gehad waar we ons kindje hebben kunnen bewonderen maar nu ben ik zo bang dat ik mn kind straks heb ziek gemaakt. Voortaan ga ik in iedergeval wel 10 keer nadenken over wat ik eet. Mag ik overigens van die droge metworst hebben. Die zijn verpakt te krijgen bij de supermarkt. vanlaatst aan de slager gevraagd maar deze wist het niet zeker. Alvast bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie mij een beetje gerust kunnen stellen. groetjes Shartje
Hoi Shartje, De listeria-bacterie zit in rauwe melk, oftewel melk die direct onder de koe vandaan komt.Maar ook rauw vlees kan gevaarlijk zijn en niet goed gewassen rauwe groente van de koude grond. Eet geen paté, maar ook geen gerookte zalm als je geen risico wilt nemen. Krab kan dus geen kwaad voor ze zwangerschap. Ik denk dat de kans dat de krab niet goed was wel aanwezig is maar dat je daardoor voedselvergiftiging hebt opgelopen en geen listeria. mke