Vlokkentest of Vruchtwaterpunctie ervaring gezocht!

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door mamalieske, 5 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Penelope

Penelope Actief lid

3 sep 2007
    146
    0
    0
    mamalieske,

nou dat is ook achter de rug! en nu lekker uitrusten, en het wachten op de resultaten begint, weet wat het is, wat een verschrikking; ik heb een paar dagen geleden de uiteindelijke resultaten binnen met bijna 26 weken zwanger te zijn..! alles goed gelukkig.
    hoop dat jullie resultaten allemaal ok zullen zijn

groetjes

2. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Ik denk al een paar dagen aan je, hoe zou het geweest zijn...
    Maar er kwam geen bericht in mn mailbox dat er een nieuw antwoord geplaatst was.
    Dan ga ik zelf maar iets neerzetten, en ik zie dat je dus wel wat gepost hebt.

Gelukkig dat dit deel achter de rug is. Nu dat vervelende wachten op de uitslag. Hoe voel je je nu? En voel je de kleine toevallig ook al bewegen? Dan is dat meteen een bevestiging dat alles nog goed gaat binnenin. Ik was wel blij dat ik ons frummeltje kon voelen. Voor mijn vriend was het fijn dat we die maandag erna naar de VK moesten, hoorde we het hartje, een extra bevestiging wat je goed doet.
    Wij krijgen de 10e de rest vd uitslag. Ik duim voor je dat er goed bericht komt de 8e.

3. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Thnx Crisje voor je berichtje, ik voel de kleine nog niet bewegen alhoewel ik af en toe twijfel, ik herken het niet zo goed omdat bij Isa de placenta voorop lag en ik haar dus pas echt heel laat voelde.
    Maar ik heb een angelsounds en luister af en toe eventjes gisteren het hartje nog gehoord dus ik geloof wel dat alles goed zit.

Verder nog wel snijdende buikpijn omdat het maagvlies geraakt is, maar ja als dat alles is.... daar doe ik het voor, wachten is zwaarder.

4. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    sterkte met het wachten meissie! ik zie dat je nog 1 heel slecht weekend heb voor een deel van de uitslag. ik duim met je mee hoor!

5. Niet meer actief

Wow, iedereen die in afwachting is van uitslagen heel veel sterkte!
    Ik weet ook hoe het voelt, heb bij de jongste een VP gehad na een negatieve bloedtest. Uiteindelijk bleek er niets aan de hand te zijn, maar god, was was ik nerveus en gespannen!

De opluchting is dan zo immens groot!

Overigens heb ik mijn VP in het Radboud gehad, (mijn oudste is met spina bifida geboren en daar geholpen)
    Hele relaxte sfeer, lieve mensen en alle tijd hebben voor je om je gerust te stellen.
    Heb alleen een vervelende prik gevoeld en terwijl de gyn vertelde wat hij deed, kon ik rustig doorademen... het was zo gepiept.

Ik hoop met jullie op alleen maar heel erg goed nieuws!

Fijne avond in ieder geval!

6. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Nou dames ik heb ook 1 minuut te vroeg gebeld maar nummer steeds in gesprek .... zucht.
    Toen werd er na de 6x bellen opgenomen en moest ik wachten tot de arts aan de telefoon kwam.
    En gelukkig is er geen trisomie 13, 18 of 21 gevonden, ze ging er stilletjes van uit dat er de 22ste ook niet veel raars te verwachten zou zijn aangezien mijn leeftijd, we gaan wel door voor uitgebreid echo onderzoek bij de 20 weken we blijven dus in de medische molen zitten maar dat kan me niets schelen.

Ik ga vannacht eens rustig slapen hoop ik, zit te bibberen en janken op mijn stoeltje de spanning komt er nu allemaal uit denk ik.
    Bedankt voor het duimen draaien dames

7. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    gelukkig meid, ja van dat toch in de zorgen blijven dat ken ik wel, ik heb nu gelukkig OOK de uitgebreidde 20 weken echo achter de rug en nu kan ik pas echt lekker ademen ..

8. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Fijn meid dat je goed bericht hebt gehad.
    Wij hebben vandaag gebeld voor t laatste deel vd uitslag en die was ook goed.
    Duik nu weer snel op de bank. ik en ons meisje hoesten onze longen zowat uit ons lijf, en vriendlief gaat de volgende worden.

9. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    goed nieuws allemaaal! gelukkig!

10. voxan

voxan Nieuw lid

11 dec 2008
    4
    0
    0
    Eindhoven
    Hoi allemaal,
    Ik ben nieuw op deze site/dit forum. Ben hier terecht gekomen na wat browsen op internet n.a.v. een "slechte" combinatietest. Wij zitten met een echt twijfelgeval... We hebben een verhoogde kans, nl. 1 op 95 op Down (of een andere chromosomale afwijking). Was behoorlijk schrikken, want we waren erg enthousiast teruggekomen van de (overigens eerste) echo/combinatietest. De nekplooi van ons "drupke" is niet echt verdikt (was 1,1 mm), dus wij waren er al min of meer vanuit gegaan dat alles OK was. Koude douche dus toen de vk ons 10 dagen later belde dat het toch niet goed was. Er moet dus blijkbaar iets behoorlijk fout gezeten hebben in mijn bloed waardoor we toch nog zo'n verhoogde uitslag kregen.
    Zitten nu wel redelijk in de stress, maar hebben na veel gepraat (& info zoeken op internet, praten met goede vrienden en vriendinnen,...) toch besloten om een vruchtwaterpunctie te laten doen. Deze staat gepland maandag 22 december in de ochtend. We hopen uiteraard dat er zich geen complicaties zullen voordoen, want een miskraam is echt het allerlaatste wat ik wil ! Zou me eeuwig schuldig voelen, denk ik...
    We willen nog niet teveel nadenken over wat we verder doen mocht de uitslag niet goed zijn... Dat zien we dan wel weer... We hebben dan in elk geval duidelijkheid & weten waar we aan toe zijn.
    Ik vond het in elk geval erg fijn om op dit forum iets meer te lezen over hoe het jullie is vergaan. Erg herkenbaar ook allemaal...

11. Hope123

Hope123 Actief lid

9 sep 2007
    384
    0
    0
    Paarden en mn kids!
    Zeeland
    Voxan veel succes en mamalieske fijn dat het goed nieuws was!

12. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Voxan, sterkte de 22e, laat je de afloop weten?
    Zoals je bij mamalieske hebt kunnen lezen kun je ook nog een goede uitslag krijgen bij een verhoogd risico. Klamp je daar maar aan vast, anders word je een beetje gek denk ik.

Ik zie dat je uit Ehv komt, wie gaat de test uitvoeren? Misschien wel dezelfde als die wij hadden.

13. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Voxan ik krijg de 22ste de rest van de uitslagen ik hoop dat die goed zijn natuurlijk en ik hoop dat voor jou de punctie mee gaat vallen, lees mijn tip nog ff en houd je ogen stevig dicht zodat je het alleen voelt, dat heeft mij enorm geholpen!

Wij hebben een kans van 1 op 15 en zoals je al hebt kunnen lezen hebben we voorlopig al wat goed nieuws gehad, ik hoop dat voor jullie hetzelfde gaat gelden.
    En je mag je ongerust voelen hoor, kan toch ook niet anders!
    Maar voor een mogelijke miskraam zou ik me niet zo'n zorgen maken hoor, die kans is zo minimaal en de artsen die puncties afnemen zijn zo kundig, als jij erna gewoon goed rust houd komt het allemaal goed

14. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ik heb vandaag een hele boze mail aan het blad Kinderen geschreven, 2 nummers achter elkaar plaatsen ze berichtjes van dames die negatief doen over prenataal onderzoek, alsof er alleen rooskleurige uitslagen zijn blegh dat schept echt begrip voor dames die een nekplooimeting, vlokkentest, vruchtwaterpunctie laten doen.... ben echt wit heet.

Mochten mensen willen weten wat ik in de mail heb geschreven kan hem hier neer plakken als er behoefte aan is.

15. Snowflake

Snowflake Lid

17 dec 2008
    8
    0
    0
    Noord-Brabant
    Afgelopen maandag heb ik van de verloskundige te horen gekregen dat de uitslag van mijn combinatietest niet goed was, namelijk 1 op 85. Ik had dit eigenlijk helemaal niet verwacht, omdat de nekploometing wel goed was Althans dat zeiden ze. Volgens mij hebben ze 2,7 en 2,9 mm gemeten. Ik zie op internet echter vele kleinere maten. Maar ze gaven mij aan dat dunner dan 3mm goed was. Dus dan zal het wel met name met mijn bloed te maken hebben. Want op mijn leeftijd zou ik een kans van ongeveer 1 op 500 moeten hebben (ben 32 jaar).

Dit is mijn vierde zwangerschap en zou mijn derde kindje worden. Ik heb twee gezonde kinderen, waarbij ik geen combinatietest heb gedaan. Maar omdit dit de derde is en ik al wat ouder wordt, wilde ik het dit keer wel doen. Mijn eerste kindje is met 21 weken ingeleid, omdat hij verschillende (niet chromosomale) afwijkingen had. Ik zie dus erg op tegen de weg die me mogelijk te wachten staat.

Na een avond goed praten hebben we besloten een vruchtwaterpunctie te doen. Deze staat gepland voor 29 december. We weten echter nog niet wat we gaan doen met een negatieve uitslag. Mijn man heeft heel sterk het idee om dan de zwangerschap te beeindigen. Voor mij ligt dat toch wat moeilijker. We hebben nu afgesproken om eerst de uitslag af te wachten voor we verder gaan denken.

Een vruchtwaterpunctie heb ik mijn eerste zwangerschap ook gehad en ik vond dat toen best meevallen, dus wat dat aan gaat weet ik wel wat me te wachten staat. Ben wel vrij bang dat ik net diegene ben die een miskraam ga krijgen, terwijl het kindje gewoon gezond is. En die onzekerheid is echt killing, je haalt je van alles in het hoofd. Ik ben blij dat ik wat afleiding heb aan mijn andere twee kids.

Zo een heel verhaal, maar ben wel blij dat ik lotgenoten heb gevonden en hoop samen de onzekerheid te kunnen delen.

groetjes, Snowflake

16. voxan

voxan Nieuw lid

11 dec 2008
    4
    0
    0
    Eindhoven
    Hoi allemaal,
    Gisterenochtend VWP laten doen in DCE (door een vrouwelijke gynaecologe, Dr. Porath; deze was overigens erg vriendelijk, begripvol & leek ook echt mee te leven). Ging snel & quasi pijnloos (OK je voelt natuurlijk wel iets, maar dat valt best mee). Mijn vriend en ik hebben wel meegekeken, want we willen het wel zien áls er iets fout mocht gaan... maar dat ging het gelukkig niet. Wel best eng als je die naald ineens door je baarmoederwand ziet floepen tot op een paar centimeters van jouw baby's hoofdje af :confused:
    Daarna thuis meteen het bed in voor de komende 24u (op toiletbezoek na dan toch). Ook vandaag nog erg rustig aan gedaan & ben van plan ook morgen nog niet teveel te ondernemen. Gisteren had ik (vooral in de eerste uren na de punctie) behoorlijk wat menstruatie-achtige krampen, maar dit schijnt normaal te zijn. Deze ebden ook weg in de loop van de dag. Nu heb ik heel sporadisch nog even een vaag krampje.
    Weet iemand van jullie trouwens precies hoe lang dat verhoogde risico op een miskraam n.a.v. de VWP geldt?! Ik moet met Kerst & de 3 dagen daarna weer werken (tja... de zorg hè). Ik ben van plan dan i.i.g. nog niets te tillen of andere gekke dingen te doen, maar is het nog gevaarlijk ?!
    Volgende maandag mogen we 's middags bellen voor de eerste uitslag. We zitten dan wel al in de Ardennen met vrienden voor de week rond Oud op Nieuw. Ik laat jullie dus pas ergens rond 5 jan. meer weten (want dan pas zijn we terug. 12 jan. hebben we dan de volledige uitslag... spannend !
    Toch merk ik dat er bij mij al een heel stuk van de spanning is weggevallen nu de VWP achter de rug is. Ik slaap in elk geval weer wat beter...
    Ik wens jullie allemaal veel sterkte & hoop uiteraard met jullie allemaal voor iedereen op een goede uitslag. :thumup:

Beste Snowflake,Ik denk dat die gedachte (miskraam bij een "toch gezond" kind :pale: ) bij iedereen die moet beslissen over wel of geen VWP wel speelt. Voor mij klinkt het i.i.g. erg herkenbaar... Ik heb ook uitdrukkelijk gezegd aan mijn verloskundige dat ik in het slechtste geval, mocht ik een miskraam krijgen, ook de uitslag van het onderzoek niet wou/wil weten (dan kon/kan ik er tenminste in mijn hoofd vanuit gaan dat het kindje toch niet goed was... ook al maak ik mezelf daarmee misschien fabeltjes wijs). Maar ook hierin moet jij zelf (samen met je partner) een keuze maken... Heel veel sterkte !

17. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Ik heb het toen gevraagd en die man zei het meeste risico loop je de eerste 4 (of 2, dat weet ik niet meer :confused: ) dagen. Maar het is moeilijk die grens te trekken. Het is ook wel eens gebeurd dat er iermand 4 weken later een miskraam krijgt...tja...is dat dan nog van die punctie? Dat is niet na te gaan. Moeilijk dus om een exacte grens te trekken.

Mij werd verteld dat ik na de punctie in mn bed moest gaan liggen, de dag erna HEEEEEEEEEEl erg rustig moest zijn en dan de rest van de week nog rustig aan moet doen. Ik mocht zeker niet gaan sporten.
    Je weet zelf het beste hoe zwaar je werk is om een inschatting te maken. Zou zeker geen zwaar werk doen en idd niet tillen enzo.

18. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Owja, fijne dagen in de Ardennen en ik hoop met je mee op een goede uitslag. Wel fijn dat je afleiding hebt in die wachttijd.

19. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik moest van de VK de eerste dag liggen, en de 2e en 3e dag op de bank, niet tillen, niet teveel lopen e.d. ik kreeg helaas na die periode nog wat vruchtwaterverlies (een complicatie van de punctie) en moest nog een week extra niet tillen, rustig aan doen, liefst op de bank enzo

Ze zeiden tegen mij 4 weken risico na een VWP maar alleen de eerste week kan je er werkelijk wat actiefs aan doen (in de zin van rustig doen) de rest ligt aan bv infectie bij je baby e.d. maar als je twijfelt mocht ik altijd de VK bellen voor hartje e.d.

@mamalieske zet dat stukje maar hier hoor, ik lees heel vaak hele domme en onwetende reacties op prenatale onderzoeken (dan zucht ik diep en reageer al niet meer, het heeft geen zin, blijkbaar word er in Nederland nog steeds niet goed geinformeerd erover) meeste mensen denken dat het alleen voor down is en dat je het perse MOET laten weghalen e.d. (zo dom en onwetend gewoon kan me er erg aan irriteren, aan bepaalde opmerkingen erover) ach ze weten niet beter denk ik dan...

20. Tizzy

Tizzy Actief lid

9 feb 2008
    277
    0
    0
    @voxan; tegen mij werd gezegd na de vwp dat je de eerste 12 uur zelf invloed hebt op een mogelijk miskraam door bv teveel te doen etc, vandaar de rust. Maar na die 12 uur mocht ik gewoon mn eigen ding weer doen, aangezien ik er dan zelf geen invloed meer op zou hebben mocht het toch nog misgaan. Heb de vwp op dinsdag gehad en de gynae gevraagd of ik zaterdags weer mocht paardrijden (concours) en dat mocht. Vrijdags weer op mn paard gereden (voorzichtig) en zaterdags concours gehad, niks gebeurd.

Heb inmiddels al meerdere kennissen en collega's gesproken die ooit een vwp hebben laten doen en niemand van hun heeft hierdoor ooit een miskraam gehad, kans is dus echt erg klein.

Bij ons was een slechte uitslag wel een reden geweest om de zwangerschap te beeindigen. Onze reden hiervoor was (zijn allebei 36) dat het niet alleen voor ons een extra zorg zou zijn maar mocht ons iets overkomen die zorg overgenomen zou moeten worden door anderen (lees: ouders oid), was voor ons geen optie. Maar dat is persoonlijke keus. Ben uiteraard blij dat de uitslag goed was (heb alleen de verkorte gehad en nooit de uitgebreide uitslag) en niet voor die keuze heb gestaan, want dan weet ik echt niet wat ik uiteindelijk had gedaan...

Succes alvast!

Deel Deze Pagina