Vlokkentest of Vruchtwaterpunctie ervaring gezocht!

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door mamalieske, 5 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    jep helemaal hoor! eigenlijk is het best knap hoe snel je zoiets toch weer kan vergeten en de draad op kan pakken (na een positief resultaat dan he) als we het kindje hadden moeten laten weghalen had ik niet zo snel erboven op geweest (denk ik?) mijn man had er denk ik nog langer over gedaan die heeft echt de grootste klap gehad (maar tijdens dat het speelde nooit laten merken aan mij)

2. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Zou dat iets voor mannen zijn dan?
    De mijne heeft het volgens mij ook veel zwaarder gehad dan ik. Die heeft zich echt in moeten houden om die arts geen klap voor zn hoofd te geven :D :confused:
    En ook die wachttijd was zwaar voor hem. Bij mijn vent uit zich stress en zorgen vaak in lichamelijke klachten, nou die waren er heel wat in die dagen.

3. zicht

zicht Niet meer actief

Hier nog een brabo!

aurelie succes met bespreking voor je vwp.
    Ik doe as dinsdag de vlokkentest en ik vind het doodeng! maar ik ga gewoon liggen en doe mijn ogen dicht totdat het voorbij is.

Ik ben ook erg blij met alle reacties hier. Het geeft echt veel steun. Verder ben ik ook best open geweest in mijn omgeving. Vooral mijn vriendinnen. Het lucht toch wel heel erg op om je onzekerheden te kunnen delen.

en voor wat betreft mijn man, hij trekt het voor zover ik het nu kan inschatten slechter dan ik! We hebben gelukkig veel steun aan mekaar!

4. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik heb nooit wat aan mijn man gemerkt het was een rots in mijn branding op dat moment... hij vond dat ie er moest zijn voor mij maar we hebben natuurlijk wel hele gesprekken gehad (iets wat je doet met puncties e.d. en je ook MOET doen vind ik) en hij had bv niet zomaar aan nog een kindje begonnen als het verkeerd was geweest en later kwam alles er bij hem hem (en ik hem maar uitmaken voor een koude zak omdat ie zo afstandelijk leek hihi)

5. Snowflake

Snowflake Lid

17 dec 2008
    8
    0
    0
    Noord-Brabant
    Zojuist de volledige uitslag gehad van de punctie en deze was goed. Er is ook geen open ruggetje gevonden. Dus we zijn helemaal blij hier :D . Nou hebben we donderdag nog de structurele 20-weken echo en dan kunnen we helemaal gaan genieten van ons kleine meisje in mijn buik (ja, dat weten we ondertussen ook ;) ).

Mamalieske, fijn dat de 20-weken echo goed was en dat je nu lekker kunt gaan genieten.

Het valt mij inderdaad ook op dat Brabant wel erg goed vertegenwoordigd is op dit onderwerp. Ik moet ook zeggen dat toen ik mijn vruchtwaterpunctie kreeg in het DCE ik al de derde was, terwijl ik al om 9.30 moest. Dus ervaren zijn ze daar zeker en daardoor neemt ook weer het risico op een miskraam af.

Aurelie en Fon, jullie moeten allebei nog. Vreselijk he, die wachtdagen. Als alles goed uitpakt valt het achteraf allemaal reuze mee. Maar op het moment zelf is het killing. Je gaat je ook van alles in je hoofd halen.

Wij hebben er trouwens voor gekozen om hat alleen aan onze ouders te vertellen dat we een vruchtwaterpunctie gingen doen. Dit hebben we gedaan omdat niet iedereen in onze omgeving begrip hiervoor heeft en de eventuele beslissing die je daarna moet nemen begrijpt en we hadden geen zin in discussie. Het was voor ons al moeilijk genoeg. Daarbij hadden we er gewoon niet zo'n behoefte aan dat iedereen het wist, dat veroorzaakte alleen maar meer huilpartijen bij mij. Maar iedereen moet denk ik doen waar ze zich zelf het prettigste bij voelen.

Aurelie en Fon, hartstikke veel sterkte en gebruik dit forum vooral om alles van je af te schrijven.

Voxan, van jou nog steeds geen bericht. Laat je nog even wat weten?

Snowflake

6. Aurelie

Aurelie Bekend lid

31 jan 2007
    500
    1
    0
    teamleader
    Brabant
    Vandaag een fijn intakegesprek gehad in het DCE.
    Zowel mijn man als en ik werden hier helemaal rustig van! Er werd echt de tijd voor ons genomen en dat was erg prettig.
    Onze vwp staat gepland op 4 februari om 9h20. Het blijft super spannend, maar ergens heb ik het gevoel dat het allemaal goed zit. Maar dat kan natuurlijk ook wens van de gedachte zijn die spreekt.
    de uitslag krijgen we dan 1 dag voor de eerste verjaardag van ons kereltje en natuurlijk hopen wij dat wij dan dubbelfeest hebben.
    Hoe dan ook, het wachten blijft spannend en gerust ben ik er ook niet op, maar dat kan natuurlijk ook niet.
    We gaan eerst een week op wintersport en de dinsdag erop zijn we aan de beurt.

Snowflake: in het DCE hebben ze inderdaad genoeg ervaring met prikken. De gyn vertelde mij zelfs dat zij landelijk iets beter scoren met de vwp. Landelijk gaat in het in 0,5% van de gevallen mis en bij hen maar in 0,3%. Het zijn allemaal maar kleine percentages, maar elke voordeel percentage is er weer een. Hoe klein dan ook!

Groetjes, Aurelie

7. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Dit is mij ook verteld.
    Ik heb beide keren goede ervaringen met t DCE, zowel qwa gevoel als deskundigheid. En ook hun eerlijkheid. Bij mn eerste punctie stopte de arts op n gegeven moment, hij stopte ermee, vond t risico te groot worden, ook al waren er waarschijnlijk te weinig vlokken, ons meisje vond de naald heel intressant en zwom er steeds naar toe.

8. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Dat was mijn ventje ook voor mij, maar ik ken hem natuurlijk erg goed en die lichamelijke klachten kan ie niet verstoppen en ik weet dat die door stress/zorgen ontstaan. En wat jij zegt over t aan nog n kindje beginnen als t was mis gegaan, kan ik helemaal over mee praten, want mijn vent was er dus niet meer aan begonnen. Die keuze van hem heeft de beslissing voor een VP extra moeikijk gemaakt.

9. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja ze zijn heel voorzichtig, ik ben in het Radboud geweest express omdat die het beste zijn (ik woon in Gemert) die raden zoiezo een vlokkentest af vanwege de "maar" 95% betrouwbaarheid.. dus je kan vals positief testen en dat wilde ik absoluut niet.

10. Aurelie

Aurelie Bekend lid

31 jan 2007
    500
    1
    0
    teamleader
    Brabant
    Gisteren mijn vwp gehad en gelukkig is dit nu weer achter de rug. Hoewel het echt reuze meeviel, ben ik toch erg blij dat het voorbij is. En nu dat slopende wachten.
    Ik lig nu braaf voor de 2de dag op bed, maar ik blijf dat zeurende gevoel in mijn onderbuik houden met af en toe een steekje. Hadden jullie dat ook? En hoelang duurde dat?
    Morgenochtend heb ik een controle echo in het zk en dan voel ik mij vast al weer meer gerustgesteld, want ik wantrouw nu wel alles wat ik in mijn buik voel. Wellicht overdreven maar ik kan er niks aandoen.

Ik wilde vanaf zaterdag weer gaan paardrijden maar dat is mijn dinsdag door de gyn afgeraden. Ik dacht alleen dat ik op het forum gelezen dat iemand na 4 dagen gewoon weer mocht gaan paardrijden en zelf op concours is geweest. Was dat een van jullie?

Hoe dan ook, ik ben liever te voorzichtig dus ik houd mij aan het advies van gyn. Ik kan straks tenslotte nog zoveel paardrijden als ik wil.

groetjes, Aurelie

11. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Dat zeurende buikgevoel heb ik ook een paar dagen gehad, maar of dat er nu 2 of 3 of meer waren weet ik niet meer.
    Ik wantrouwde ook elk gevoel. Was zelfs te bang om te bewegen.
    Ik vond het wel heel fijn dat ik beide keren onze frummel kon voelen, dan weet je in ieder geval dat er nog leven in je buik is. Maar zelfs dat wantrouwde ik soms en was dan ook erg blij dat ik naar de vk kon om naar t hartje te luisteren.

Ik ben t zeker niet geweest die ging paardrijden of wat dan ook. Mij was geadviseerd om zeker de 1e week niet te sporten. Nu heb ik toevallig n hekel aan sporten :D maar als dat niet zo was geweest, was ik mooi 2 weken niet gegaan. Beter n week langer je gemak houden als dat je de rest van je leven af zit te vragen of die miskraam nu door dat sporten kwam of niet?

sterkte met de wachttijd want dat is geen pretje.
    En ik duim met jullie mee op goed nieuws.

12. Tijgertjuh74

4 aug 2008
    11
    0
    0
    Tilburg
    Hay allemaal.

Ik ben hier verzeilt geraakt via google omdat ik aan t zoeken was naar ervaringen rondom de VP.
    Ik heb gister helaas een slechte uitslag gekregen van de combi-test 1 op 9.
    De nekplooi was 3,3 mm en er was een verhoogde kans in mijn bloed te zien.
    Ook ik ben hier enorm van geschrokken en de grond werd onder mij weggeveegd.
    Nu hebben ze een VP geadviseert en deze zal ik krijgen op 24 februari.
    Ik ben echt als de dood dat er iets mis is met ons kleintje.
    En of dit toeval is weet ik niet maar ook ik kom uit brabant...

Iedereen heel veel succes met t wachten ( die nog aan t wachten zijn) en de mensen met een goede uitslag, Gefeliciteerd.

groetjes...

13. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Fijn dat je hier bent uitgekomen want dit topic is nog relatief jong dus reacties komen er nog wel op ;)
    Minder fijn dat je zulke resultaten hebt, maar die 1 op 9 zal komen door je leeftijd denk ik zo, ik ben namelijk 29 wij hadden een nekplooi die bij de dunste meting 3,5 wij kregen een uitslag van 1 op 15 (en het bloed was prima vandaar dat je dan een hoog risico hebt, ik verwacht dus dat er ook in jou bloed niets geks te zien was al lijkt dat nu wel zo door die uitslagen)
    Hier de vruchtwaterpunctie gehad en na 1 en 3 weken positieve berichten gekregen, ook de speciale 20 weken echo was goed.
    Hopelijk geeft je dat weer wat hoop want ook 1 op de 9 kan betekenen dat er niets aan de hand is.
    Sterkte met het wachten want dat is het zwaarste van alles.

14. Snowflake

Snowflake Lid

17 dec 2008
    8
    0
    0
    Noord-Brabant
    Aurelie, ook ik zat na de VP op elke steekje en pijntje te letten. Zo uit mijn hoofd heb ik er ook zeker wel een dag of 3/4 last van gehad. Daarna ging het beter. Heb de hele week weinig gedaan en pas na 4 dagen de kids weer getild. Fijn dat je een controle-echo krijgt. Is toch weer een geruststelling. De gyn zei destijds tegen mij dat als het misgaat, dit binnen 48 uur gebeurt, dus het grootste gevaar si voor jou nu wel geweken. Succes en sterkte komende tijd.

Tijgertjuh, wat een shock he, zo'n slechte uitslag! (was het voor mij in ieder geval wel) Het is fijn dat je deze site hebt gevonden, want dat was voor mij ongeveer de enige waar ik meer informatie van lotgenoten heb kunnen vinden. Helaas gaat voor jou nu een lange wachttijd lopen, waarbij je je van alles in je hoofd haalt. Maar bedenk gewoon dat het beide kanten op kan gaan en dat je het pas echt weet bij de defnitive uitslag en tot die tijd toch moet proberen te genieten van je zwangerschap. Heel veel sterkte komende tijd en ik hoop op een goede uitslag voor je.

groetjes Snowflake

15. Aurelie

Aurelie Bekend lid

31 jan 2007
    500
    1
    0
    teamleader
    Brabant
    Hoi Snowflake,

Voel me nu weer helemaal goed. En vanaf vandaag heb ik mijn zoontje van bijna 1 jaar thuis, dus dat is maar goed ook.
    De echo was ook geruststelling en nu dat slopende wachten.

Hoi Crisje,

Ben ook helemaal niet sportief hoor! Maar ik heb wel een eigen paard en dat paardrijden is mijn grootste uitlaadklep. Ik voel me sinds vandaag weer helemaal prima, dus ik kruip dinsdag weer in het zadel. Wat afleiding kan ik wel gebruiken!

Hoi Tijgertjuh,

Dat is gewoon erg schrikken zo'n uitslag. Maar zoals iedereen je al gezegd heeft, het kan alle kanten opgaan. Daar heb je wrs nu weinig aan, want in mijn hoofd is het ook een zenuwslopende race tot a.s. woensdag bezig, maar het geeft wel hoop. Heel veel succes!

groetjes, Aurelie

16. Aurelie

Aurelie Bekend lid

31 jan 2007
    500
    1
    0
    teamleader
    Brabant
    Wij kunnen weer opgelucht ademhalen, want onze uitslag is goed! De volledige uitslag krijgen we woensdag 25 februari, maar de grootste kans dat er iets fout zou zijn zat hem in de chromosonenafwijkingen en die zijn nu uitgesloten.
    Ben zo gelukkig!

groetjes, Aurelie

17. Florentine

Florentine Actief lid

28 jan 2009
    107
    0
    0
    Hoi allemaal,

Fijn dat iedereen op dit forum zo openhartig is, het is erg goed om hier zo veel over te kunnen lezen.

Ik mag op 3 maart voor een vp in het LUMC en zie er nu al als een berg tegenop. Zou heel graag van anderen willen vernemen hoe zij dat daar ervaren hebben. Wij hebben er overigens voor gekozen om geen andere testen te laten doen, maar alleen de vp.

De placenta zit bij mij aan de voorzijde, en ik vraag me af in hoeverre dat hindert of pijnlijker is dan dat ie op een andere plek zou hebben gezeten bij het afnemen van de vp.

Op 30 maart (mijn verjaardag notabene) hebben we de 20 wk echo, dus zo'n beetje rondom of net na het bekendmaken van de uitslag van de vp (het LUMC geeft geen 80% tussenscores meer, helaas).
    Spannende tijden!

Iedereen die nog moet, of nu wacht op de uitslag: heel veel sterkte! Ik leef met jullie mee.

Floor

18. mup

mup Fanatiek lid

7 jul 2008
    1.093
    0
    0
    Hallo meiden,

Ik wil niemand onnodig ongerust maken maar wil toch mijn ervaring hier neer willen zetten.

Na onze 20 weken echo bleek dat ons kindje teklein was en een te kort bovenbeentje had. Dit zij "softmarkers"voor en kindje met het downsyndroom.
    We werden door het ziekenhuis doorgestuurd naar het AZM in Maastricht voor verder onderzoek, daar kregen we de keuze voor een vruchtwaterpunctie. Na samen besloten te hebben om de vp te laten doen zijn we meteen de dag erna weer teruggegaan en is de vp gebeurt. (viel heel erg mee)
    We zouden ivm met de duur van mijn zwangerschap 22 weken zsm de eerste uitslag krijgen. Een week later kregen we te horen dat alles goed was met ons kleintje. Dat was op Donderdag.
    Dinsdag kreeg mijn man een telefoontje op zijn werk...de overige uitslag was al bekent. Het was niet goed.
    Ons kindje miste een deel van het 4Q chromosoom. Kans van 1 op 50.000!
    Hierdoor zou het heel zwaar geestelijk gehandicapt zijn. Na vele gesprekken met de artsen hebben wij besloten om ons kindje zo'n leven niet aan te doen.
    Onze dochter is met 24 weken geboren.

Nogmaals ik wil niemand bang maken.
    Hoop voor jullie allemaal dat jullie een prachtige gezonde zoon of dochter krijgen.

Liefs.

19. zicht

zicht Niet meer actief

Mup,

wat moet dat verschrikkelijk moeilijk zijn geweest voor jullie.
    Ik vind het heel goed dat je je verhaal hier plaatst.
    Vaak worden alleen de verhalen met een goede afloop hier geplaatst, maar er zijn ook uitzonderingen zoals jouw verhaal. Het is goed om te beseffen dat een zwangerschap niet altijd vanzelfsprekend is dan kun je extra blij zijn en genieten wanneer het wel goed gaat. En niet alleen maar achteraf denken dat je heb gestresst voor niks!

ik wil je hierbij eerst feliciteren met de geboorte van je dochter en condoleren en sterkte wensen met het verwerken van jouw verlies.

liefs fon.

Verder wil ik nog alle dames die een VT of VP laten doen of aan het wachten zijn op de uitslag heel veel sterkte toewensen!
    Ik heb inmiddels ook de uitslag binnen van mijn vlokkentest.
    (nekplooi was 3,2 mm) De uitslag was helemaal goed!
    nu nog wachten op de 20 weken echo, maar we zijn nu al helemaal gelukkig.

20. Penelope

Penelope Actief lid

3 sep 2007
    146
    0
    0
    Mup,

Heel veel sterkte met het verwerken van jullie verlies..........

Deel Deze Pagina