Laten jullie een extra onderzoek doen?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Smeetje, 20 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Laten jullie een extra bloedonderzoek /nekplooimeting doen?

1. Ja

2. Nee

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Smeetje

Smeetje Bekend lid

28 mei 2006
    605
    0
    0
    Twente
    Ik kreeg vanmorgen de vraag van de vk of we een extra onderzoek wilden laten doen om het risico van een down-kindje te bepalen.
    Dit door een extra bloedonderzoek en een nekplooimeting.
    Ik zit nog niet in de risicogroep en het komt niet in de familie voor, vind het een moeilijke keuze...

2. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb ja gestemd omdat wij het onderzoek wel hebben gedaan. Ondanks dat wij ook niet in de risico-groep o.i.d. zitten.

Je moet echt doen wat je zelf wil daar kan niemand je mee helpen.

Maar wat me wel zinvol lijkt om of te vragen is.
    1. Indien uit de test blijkt dat je kind binnen een risicogroep valt laat je dan een risicovollere vlokkentest of vruchtwaterpunctie doen.
    2. Wat zal je doen als uit de vlokkentest of vruchtwaterpunctie blijkt dat het kind een ernstige afwijking heeft. (Dan praten we niet over een hazelip!)

Indien je de eerste vraag beantwoord met ja. Kun je de test laten doen. Maar denk al wel eerst na over 2. (Zodat je samen op 1 lijn zit!)

Wij wilden graag weten waar we aan toe waren. Het leek ons vreselijk om op de geboortedag voor een onaangename verassing komen te staan en we wilden ons het liefste vooraf daarop evt. voorbereiden. Onze uitslag was goed en we zien het nu gewoon als 'leuk dat we ons kindje nog eens hebben gezien.'

Natuurlijk heb je het nooit voor 100% in de hand, hou dat in je achterhoofd!

3. Niet meer actief

Ik heb het laten doen en bij mij was de kans 1:15.000 was dus goed nieuws en gaan dan uiteraard niet verder testen.

Het is een indicatie van hoeveel kans je erop hebt dus GEEN zekerheid...maarja als je niet veel kans hebt waarom verder testen..

Mijn vriend werkt met gevaarlijke stoffen dus wilde toch graag laten testen, vandaar dat wij het hebben gedaan. succes ermee!

Je moet inderdaad wel weten wat je met een eventuele "foute" uitslag zal doen, want anders heb je er niets aan en zorgt het voor meer stress...

4. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Wij hebben er voor gekozen alleen een 20-weken echo te doen. De onderzoeken die jij nu noemt hebben een kans als uitslag. Ik kan daar zelf niets mee. Een kans van 1 op 15000 is bijna niets maar je zal net die ene zijn. En een kans van 1 op 2 is heel hoog maar ja, dan weet je nog steeds niets. Voor ons had dat dus geen meerwaarde omdat wij in geen geval op basis van een kans een zwangerschap zouden willen afbreken.
    De 20-weken echo hebben we wel laten doen. Dat geeft ook geen garantie maar vooral ik vond het prettig dat als er wat mis zou zijn, we ons wat konden voorbereiden.

Succes met het maken van jullie keuze.

5. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Ik heb nee ingevuld. Ten eerste omdat het een kansberekening is en je dus nog geen zekerheid hebt. Je moet dan eerst weer kiezen of je verder onderzoek wilt laten doen. Ten tweede omdat een kindje met een beperking bij ons ook welkom is. Ik ben er van overtuigd dat we het aan kunnen. Bovendien denk ik niet dat ik de keuze voor een abortus zou kunnen maken.
    Het is een heel persoonlijke afweging, waar je goed over na moet denken. Succes!

6. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Nee heb ik gestemd. Wij hebben geen nekplooimeting of bloedonderzoek laten doen. Wel de 20 weken echo.
    Val niet in een risico groep en bij de nekplooimeting is het alleen een berekening. En mocht het kindje down hebben blijft het van harte welkom.

7. BeetjePeetje

BeetjePeetje Bekend lid

12 jul 2006
    530
    0
    0
    Wij hebben ervoor gekozen om het niet te testen.
    Het syndroom komt niet in de familie voor en we
    zouden het ook niet van tevoren willen weten.
    Kindje is evengoed heeeeeeeeel erg welkom!

8. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    Wij hebben het wel laten doen. mijn man heeft heel lang met gevaarlijke stoffen gewerkt. We hebben wel van tevoren tegen elkaar gezecht dat de zwangerschap ondanks de uitslag NOOIT ofgebroken zou worden. We wilden alleen de kans hebben ons er dan iets meer in te verdiepen en op voor te bereiden. Gelukkig was de uitslag positief. 1:28000

9. Andrea mv Ryan

Andrea mv Ryan Fanatiek lid

31 dec 2006
    1.052
    0
    0
    Groepsleidster kinderopvang
    Noord-Brabant
    Wij laten het niet doen, aangezien het een kansberekening is en wij niet in de risicogroep vallen.

10. moonique

moonique Bekend lid

28 nov 2006
    663
    0
    0
    Drachten
    Wij ook zo en bovendien zou ik de zwangerschap in het geval van down syndroom niet laten beeïndigen.

11. kat

kat Fanatiek lid

21 mrt 2006
    1.402
    2
    0
    Wij hebben het ook laten doen,
    1. omdat het gratis was, ze hebben het meteen bij de 12 weken echo gedaan;
    2. zou het zijn dat het kindje het down syndroom heeft dan waren we voorbereid, als de kans groter zou zijn (we zouden de zwangerschap dan zeker niet laten afbreken).

12. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Heb ja gestemd.
    Onze VT was mislukt en we stonden voor de keus of we een VP lieten doen. Wat een opgave om die keuze te maken, wat dus ook niet lukte.
    Dus hebben we die kansberekening laten doen, 1 op 17000 was de uitslag. Toen was de keuze opeens makkelijk. Nee dus.

13. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Nee! Een kindje met een mogelijk beperking is hier welkom. Ook al zou de uitslag fout zijn zou dat voor mij geen reden kunnen zijn om het weg te laten halen. Dus laat me het dan maar niet weten.

14. Kippie71

Kippie71 Actief lid

9 nov 2006
    265
    0
    0
    De Lier
    Daar sluit ik me geheel bij aan ;)

15. Niet meer actief

Je zou je eventueel kunnen voorbereiden, informeren zodat je alles weet als het bv down syndroom heeft, wat voor lichamelijk klachten erbij kunnen horen, wat alle mogelijkheden zijn...je doet niet alleen maar die test om het weg te laten halen als het "verkeerd" is..

En is een kasplantje ook zo welkom? En voor WIE is die dan welkom want hij of zij zelf hefet er duidelijk niets aan.

Dit soort beslissingen gaan niet alleen over jezelf maar ook over de kwaliteit van leven van jullie kindje, kijk een kindje met down hoeft geen probleem te zijn, maar er kunnen wel andere dingen zijn die WEL een groot probleem zouden zijn en voor wie laat je het kindje dan leven? Niet voor hem of haar denk ik dan...

Ik denk dat je een zwangerschap net zo aan moet pakken als iets anders waar je niets van af weet, je laten informeren dus, ook al is het verkeerd het is fijn als je al over de benodigde info beschikt en er een beetje aan kan wennen, want laten we eerlijk zijn het is dan toch wel een lichte shock...

16. brussie

brussie Fanatiek lid

22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Ik heb ja gestemd maar niet voor de nekplooimeting.
    Ik krijg volgende week (dan ben ik bijna 30weken) een extra echo (op advies van vk en cardioloog). Mijn dochter is geboren met VSD (klein tot middelgroot, met de klachten van een groot gat, zie ook http://www.hartstichting.nl/go/default. ... 544&rID=69 ) en nu is de kans groter dat mijn zoontje geboren wordt met een hartafwijking. Dat hij 4 kamers heeft was op de 20-weken echo wel al duidelijk, gelukkig! Maar we willen het voor de eventuele voorbereiding weten.

17. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Hsi ponyville,

hoe weet je dat een zogenaamd "kasplantje" er niets aan heeft.
    Wie ben ik om te bepalen wat kwaliteit van leven is voor een ander.
    Het is niet mijn kwaliteit van leven,ik wil geen kasplantje zijn, maar ik weet ook wat het is om Geen kasplantje te zijn.
    Er zijn meer manieren van leven waarvan ik vind dat je dan net zo goed niet kan leven.Maar ik kan die keus niet voor een ander maken.

Dicht bij huis voorbeeld : mensen die blind geboren zijn, vinden dat bijna nooit erg. Ze weten namelijk niet wat het is om te zien.

Ik vind het dus een prima beslissing als mensen het niet willen weten van te voren. Als de kleine geboren is heb je nog tijd genoeg om er aan te wennen, erover te lezen etc.

ik vind het ook prima als mensen wel testen, zelfs als ze besluiten de zwangerschap af te breken omdat ze een gehandicapt kind niet aan kunnen/willen.

De beslissing is voor jezelf, we hebben hier in Nederland die keuze.

Eigen ervaring : ik doe wel 20 weken echo, geen nekplooi. die was er ook nog niet bij mijn vorige kind, dat maakt de beslissing eenvoudiger.

En inderdaad kansberekening.De kans dat de punctie misgaat is soms groter dan de kans op een handicap.

18. Lintje

Lintje VIP lid

9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    Wannabe ik sluit me bij je aan..

19. Morrighan

Morrighan Bekend lid

21 nov 2006
    611
    0
    0
    Utrecht
    Wij doen het wel, maar wij zitten dan ook in een risicogroep.

Ik heb zelf een chromosoonafwijking en heb dus een grotere kans op een gehadicapt kindje. het is maar een klein beetje maar toch...

We doen een vlokkentest met 11-12 weken of we nog andere testen doen weten we nog niet.

20. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

wanneer behoor je tot de risico groep?

Deel Deze Pagina