Vlokkentest

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Koesje, 1 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koesje

Koesje Niet meer actief

Op dit moment ben ik 12 weken en 4 dagen zwanger (al verschilt dat per echo;)).
    Afgelopen maandag hebben mijn vriend en ik de uitslag van onze combinatietest gekregen. Tijdens de termijnecho hebben ze meteen bloed afgenomen en maandag hebben de ze de nekplooimeting gedaan.
    Tijdens de echo van afgelopen maandag waren we dolgelukkig want ons ukkie had het helemaal naar zijn zin! Zo leuk om te zien.. Maar zodra de echo klaar was en de kansberekening eruit kwam bleek dat wij de kans van 1:47 hadden dat ons kindje het syndroom van down heeft.
    Ik wist niet wat ik hoorde! Hoe kon dat nou?! Achteraf werd ons duidelijk dat het voornamelijk met de bloedwaardes te maken had want de nekplooi was 2.20mm. Niet heel buitensporig.
    Ineens ging alles heel snel, er werd een intake gesprek in het ziekenhuis geregeld voor afgelopen woensdag en gisterochtend werd de vlokkentest uitgevoerd.
    Gelukkig hadden mijn vriend en ik alles goed doorgesproken van tevoren en waren we ons bewust van de risico's en de volgende stappen die we wilden nemen.
    De vlokkentest was niet heel prettig maar ook niet pijnlijk. Het was in 10 min gepiept. Ons ukkie was hartstikke druk toen ze begonnen (zo leuk om te zien) maar zodra het tangetje in de buurt kwam (het werd vaginaal uitgevoerd) bleef hij/zij stil liggen.
    Na de vlokkentest last van buikpijn (schijnt erbij te horen) maar geen bloedverlies. De buikpijn is sinds gisteravond ook weg.

En nu.. nu moeten we 2 weken op de uitslag wachten! De kans is klein dat de uitslag eerder komt..
    Ik vind dit zo zenuwslopend allemaal.. Ondanks dat ik 100% achter mijn/onze keuzes sta duren deze onzekere weken nu heel lang.
    Ik ben al zo gehecht geraakt aan dat kleine wezentje op alle echo's die we inmiddels hebben gehad dat ik er niet aan moet denken om dit op te geven. Die keuze is voor ons namelijk ook al gemaakt. Als het kindje niet gezond is willen we de zwangerschap af laten breken. Deze keuze is voor iedereen anders maar dit is ons leven en daar kan niemand een keuze over maken, hoe egoistisch dit misschien ook klinken mag.

Bovenal probeer ik nu van het positieve uit te gaan.. Ja wij kunnen net dat ene kindje bij ons dragen maar we kunnen ook nog steeds 1 van de 46 gezonde kindjes bij ons dragen. Nu heel hard duimen en hopen op goed nieuws!

Zijn er meer meiden die dit hebben mee gemaakt en of nu mee maken?

2. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Heb geen ervaring maar wil je wel even een hart onder de riem steken!
    Heel veel sterkte de komene tijd en hopen op een goede uitslag.
    Ik vind het een heel dappere beslissing die je neemt. Wij doen geen metingen, maar zou wel dezelfde beslissing nemen als ik in jou positie zit.

3. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
  4. allie

allie Lid

4 feb 2011
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    vreselijk dat wachten op een uitslag.. veel sterkte meid!
    en ja, je hebt nog steeds veruit de meeste kans op een kerngezond kindje... ik duim voor je.

5. MissJopie

MissJopie Actief lid

24 feb 2009
    387
    0
    0
    Hoi koesje,

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, maar bij mij ist niet goed afgelopen helaas. Mijn uiteindelijke kans was ook wel veel groter en ons kindje bleek niet levensvatbaar. Verdrietig allemaal, maar onder het draadje waar me2 het over heeft vind je veel reacties van mensen die ook int zelfde schuitje zitten als jij met veelal WEL een goede uitslag.

Ti's wel raar dat je twee weken moet wachten, maar ik heb al eerder gemerkt dat verschillende ziekenhuizen/regio's iets andere procedures hanteren.

Ook mijn verhaal staat bij bovenstaand onderwerp. Denk wel dat je hier steun kunt vinden van anderen die hetzelfde hebben meegemaakt als jij. Het wachten is verschrikkelijk, ik hoop dat je je een beetje kunt vermaken in de tussentijd. Ook ik zal duimen voor een goede uitslag want ik gun niemand een slechte uitslag. Even los van het feit dat je wellicht een beslissing zou moeten nemen. Die is hoe dan ook zwaar en wat je doet wee je dan pas echt. Hopelijk hoef jij er niet eens over na te denken. Het komt goed!

6. jammetje

jammetje Actief lid

5 mei 2010
    216
    0
    0
    ik wil je veel sterkte wensen met het wachten.
    ik weet hoe zenuwslopend dat is.
    bij ons was de nekplooi 4,5mm en onze kans was 1:5, ik heb ook een vlokkentest gehad.
    gelukkig hadden wij een positieve uitslag en bleek later ook de speciale 20wk echo goed te zijn. heb jij voor de vlokkentest nog een uitgebreidde echo gehad? wij toen wel, daar konden ze toen al veel dingen die evt op down of een andere chromosoomafwijking opsporen ik vond het toen erg prettig dat ze zeiden dat ze daar niks opzagen, daar had ik tijdens het wachten op de uitslag toch een beetje houvast aan. succes!!!

7. carmen78

carmen78 Actief lid

22 aug 2010
    122
    0
    0
    Ons verhaal lijkt sprekend op de jouwe. Bij ons was kans alleen 1:75 met een nekplooi van 2,6 mm.
    Wij hebben de volgende dag al een vlokkentest gehad in LUMC en zouden ook na 2 weken pas de uitslag horen. Ze belde net iets na 1 week dat alles goed was. Ik heb echt eentijdhe zitten huilen van blijdschap ook omdat wij het weg zouden laten halen. Ik weet dat het een moeilijke tijd is met veel wat als gedachten, maar probeer afleiding te zoeken. Het mooie is dat wij het echt achter ons hebben kunnen laten en nu vol van spanning wachten tot hij zich aan dient.
    Sterkte komende tijd

8. Koesje

Koesje Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties!
    Nog 7 dagen wachten dan weten we meer..
    Wat een achtbaan van emoties, het ene moment ben ik erg positief en het andere moment slaat de onzekerheid toe! Pfff..
    Ik hoop zo dat de uitslag eerder komt!
    Ik houd jullie op de hoogte.. Ben blij dat jullie even op mijn verhaal hebben gereageerd.

9. miepje

miepje Actief lid

24 okt 2010
    380
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hadden een uitslag van 1 op 134 door de iets verdikte nekplooi van 3,5. Ook voor ons enorm schrikken en totaal niet verwacht! Wij hadden een paar dagen later de vlokkentest en na precies een week werd ik gebeld door de gynaecoloog dat de uitslag van de 3 belangrijkste chromosomen goed was. Twee weken later was de complete uitslag er en ook die was helemaal goed!

Aanstaande maandag de uitgebreide 20-weken echo, inclusief hartecho, omdat een verdikte nekplooi kan duiden op een hartafwijking. Maar dit dametje schopt, draait en bewegend heel fanatiek, dus eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat ze een ernstige hartafwijking heeft!

Heel veel sterkte met wachten!

10. Anneka

Anneka Lid

9 apr 2011
    50
    6
    8
    NULL
    NULL
    Koesje, wat spannend allemaal! Wij zitten op dit moment in precies hetzelfde schuitje. Ik ben nu ruim 14 weken zwanger. Nekplooi was 1,1 mm, dus heel mooi. Op basis van de bloedtesten hebben we toch een kans van 1/69 op een kindje met down syndroom. De vlokkentest hadden wij op precies dezelfde dag als jullie. Het is nu wachten op de uitslag. Ik vind het zoooooo spannend! Heb nog nooit zulke lange dagen gehad. Ik hoop op een goede uitlag, maar ben ontzettend bang voor een slechte uitslag. En dan nog te bedenken dat er ook nog een kleine kans is op een miskraam als gevolg van de vlokkentest.

11. Koesje

Koesje Niet meer actief

@Miepje, bedankt voor je reactie! Je gunt dit niemand maar toch ook wel fijn om positieve ervaringen van anderen te lezen. Geeft toch weer wat hoop!

@Anneka, we kunnen dus samen de dagen af gaan tellen..
    Wat een onzekerheid he! Wij zijn op zich best positief maar soms komt toch wel even de andere kant om de hoek kijken. Ik kan daar nu niet zo goed mee omgaan.
    Hebben jullie op basis van leeftijd en of iets dergelijks de test laten uitvoeren?
    Wij eigenlijk meer ter geruststelling.. Niet dat we dat na de uitslag gekregen hebben maar nu hebben we in ieder geval wel een keuze..
    Mijn vk had een hele goed tip om de verhouding wat reeler te krijgen. Zij stelde voor dat ik eens 47 rondjes ging tekenen en dan maar 1 daarvan in ging kleuren.. Toen hadden wij wel zoiets van oke er is dus wel degelijk hoop!
    Jullie krijgen dus ook donderdag de uitslag? Mag ik vragen in welk ziekenhuis jullie zijn geweest? Ze gaven bij ons aan dat de uitslag een enkele keer 1 of 2 dagen eerder komt maar daar ga ik maar niet vanuit. Dat moesten we ook maaniet doen zeiden ze.
    Oh en wat de miskraam aangaat, ze hebben mij verteld dat de eerste 2 dagen het spannendst zijn na de vlokkentest, daarna is de kans klein dat je nog een miskraam kunt krijgen tgv.
    Heb je veel last gehad van de vlokkentest?

Sorry voor al mijn vragen ;)

Liefs

12. MissJopie

MissJopie Actief lid

24 feb 2009
    387
    0
    0
    Ik heb weinog last gehad van de vlokkentest en de gyn zei me dat de 1e 24u het belangrijkst zijn en na een week zou je van een evt miskraam allang iets gemerkt moeten hebben dus daar kan vlgs mij geen sprake meer van zijn. Nog maar heel ff geduld... Succes nog met wachten.

13. eva1981

eva1981 Lid

11 dec 2009
    20
    0
    0
    Hier ook vlokkentest gehad na kans van 1:15 (met goede nekplooi, maar blijkbaar verkeerde bloedwaardes). Echt een hel is dat, als je zoiets hoort!!

Vorig jaar zwangerschap afgebroken na vlokkentest en inderdaad een kindje met Downsyndroom. Dat wilde ik echt niet nog eens meemaken. Nu gelukkig goede uitslag van vlokkentest. Volgende week 20 weken-echo.

Ik hoop voor je dat je een goede uitslag hebt! Sterkte met wachten...

14. Babybuik

Babybuik Lid

6 apr 2011
    31
    0
    0
    Wij hebben vorige week de 12 weken echo gehad en alles zag er heel goed uit. De nekplooi was 1,5 mm en ook om mijn leeftijd (27) hoef ik me geen zorgen te maken. Vandaag kon ik bellen voor de uitslag van de combinatietest en tot mijn schrik is de kans op een kindje met downsyndroom 1:212. Dit is net niet genoeg voor doorverwijzing van een vlokkentest of vruchtwaterpunctie. Die grens ligt bij 1:212, maar had deze kans totaal niet zien aankomen. Ik heb meteen gevraagd ofverder onderzoek wel mogelijk was en dit zou wel kunnen op emotionele gronden omdat ik er zo dicht bij in de buurt zit. Na een avondje wikken en wegen en veel tranen denk ik toch dat ik een vlokkentest/vruchtwaterpunctie wil laten doen. Ook wij hebben besloten (hoe egoïstisch anderen dat misschien ook vinden) dat wij geen kindje met down op de wereld willen zetten.

Morgenochtend ga ik eerst maar eens de verloskundige bellen voor advies. Ik vind het in iedergeval geruststellend om te lezen dat de meesten geen pijn hebben gehad met de test, al is pijn eigenlijk niet zo belangrijk, want dat gaat weer voorbij. De kans op een miskraam (van een gezond kindje) verontrust mij het meeste.

15. Koesje

Koesje Niet meer actief

Vandaag of morgen komt dan eindelijk de uitslag... Ik vind het nu echt zenuwslopend. Wat een spanning en onzekerheid!!
    Ik houd jullie op de hoogte...

@Missjopie, bedankt voor je berichtje.. het wachten is gelukkig bijna afgelopen! Lief dat je zo mee leeft!

@Eva1981, fijn om te lezen dat jullie nu een goede uitslag hebben gehad, zeker na de negatieve uitslag van vorig jaar! Ik durf nog niet teveel aan een slechte uitslag te denken maar weet dat de kans bestaat..

@Babybuik, ja dat is flink schrikken he! Probeer voor ogen te blijven houden dat er van die 212 nog steeds 211 gezonde kindjes geboren worden!! Dat probeer ik nu ook voor ogen te houden maar goed nog steeds blijft het heel onwerkelijk.
    De kans op een miskraam na een vlokkentest is 1 op 200. Meer kans dus dan dat jullie een kindje met het down syndroom krijgen. T blijft moelijk en een keuze die jullie voor jezelf moeten maken. Bij mij is alles goed gegaan en is het onderzoek mee gevallen.
    Hopelijk kan de vk je een beetje gerust stellen en op weg helpen.
    Sterkte!

Ik ga weer verder met wachten..

16. Anneka

Anneka Lid

9 apr 2011
    50
    6
    8
    NULL
    NULL
    @Eva1981, gefeliciteerd met je zwangerschap en goede uitslag van de vlokkentest! Het lijkt me zo moeilijk wat je vorig jaar hebt meegemaakt! Ik hoop dat je het een plaats hebt kunnen geven?

@Babybuik, heel veel sterkte met het maken van zo'n moeilijke keuze! De kans die jij hebt maakt het extra lastig, lijkt me. Ook bij mij is de vlokkentest goed verlopen. De periode van wachten op de uitslag is wel erg stresvol! Gelukkig krijg ook ik de uitslag vandaag of morgen.

17. Koesje

Koesje Niet meer actief

We hebben de uitslag binnen! Onze kleine uk is kern gezond!!!!!!!!
    Zo onwerkelijk en zo ontzettend blij!!! We gaan het vanavond uitgebreid vieren!!!:D

18. MissJopie

MissJopie Actief lid

24 feb 2009
    387
    0
    0
    Fijn zo koesje!

Babybuik: kan me voorstellen dat je wel even schrikt. Het is natuurlijk wel zo dat er dus van 212 kindjes er 211 geen chromosomale afwijking heeft en dat is heel erg veel.
    Je kunt ook even wachten en een vwp doen, die geeft weer ongeveer helft minder kans op miskraam... Voor de pijn hoef je het niet te laten, het valt bij beide best mee.

19. Babybuik

Babybuik Lid

6 apr 2011
    31
    0
    0

Wat fijn zeg! Gefeliciteerd! Ljkt me echt een enorme opluchting!

Wij hebben vandaag in overleg met het ziekenhuis besloten om een vruchtwaterpunctie te gaan doen. Omdat er dan minder risico is en het duurt maar een week langer voor we de uitslag hebben. Vanmorgen heb ik een knop in mijn hoofd omgezet en ga ik er gewoon vanuit dat ons kindje wel helemaal gezond is. Gelukkig was er aan het kindje zelf ook niks afwijkends te zien, dus dat stelt enigszins gerust. Het heeft toch geen zin om me druk te maken, dus we gaan gewoon vol goede moed de test tegemoet: 5 mei. Een week later hebben we de uitslag al. Dan ben ik 17 weken zwanger.

20. Anneka

Anneka Lid

9 apr 2011
    50
    6
    8
    NULL
    NULL
    Ook wij hebben een goede uitslag; geen kindje met down syndroom. Wij zijn zo blij!!

@Babybuik: wat een moedige beslissing! Je gaat een spannende tijd tegemoed en ik wens je dan ook heel veel sterkte toe! Ik hoop zo dat jij ook een goede uitslag krijgt!

Deel Deze Pagina