Vlokkentest

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by NowComplete, Oct 30, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. NowComplete

NowComplete Actief lid

Sep 9, 2014
    135
    1
    0
    NULL
    NULL
    Een paar dagen geleden de vlokkentest gehad.
    Raar om te zeggen, maar het was al met al een prettige ervaring. Beide gynaecologen waren bijzonder vriendelijk, kundig en nuchter. De ingreep heb ik als niet pijnlijk ervaren. Best bijzonder om te zien hoe de naald echt in de placenta komt en daar heen en weer wordt bewogen. Ze hadden gelijk genoeg te pakken, dus binnen een minuut was alles klaar.
    Toen nog een half uurtje op een stoel in het rustkamertje gezeten en toen twee dagen in bed/op de bank me ongelooflijk verveeld!
    Ml heeft die dagen alle zorg voor de kinderen op zich genomen en eigenlijk mij alles uit handen genomen. Heb helemaal nergens last van gehad, op een heel klein moment van licht trekkerigheid de eerste middag. Maar dat was allemaal normaal is mij verteld. Na twee dagen weer langzaamaan normale dingen gaan doen en vandaag weer lekker aan het werk. Nog een paar dagen rustig aan en de komende weken laten we iemand komen om het huishouden te doen, zodat ik zo min mogelijk belasting naar mijn buik heb.
    En nu is dus het grote wachten begonnen.......komt er alleen een brief dan is er geen afwijking gevonden, wordt ik gebeld dan is het fouteboel.
    Ik kan pas echt gaan genieten van deze zwangerschap als ik die uitslag in handen heb, ik weet dan heb je nog geen 100% garantie dat alles goed gaat, maar er is dan wel al veel uitgesloten.
    Duimen jullie mee?

2. oumnouafel

oumnouafel Actief lid

Oct 24, 2014
    328
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hai op basis waarvan heb je de vlokkentest laten doen?

3. Adriana85

Adriana85 VIP lid

Oct 20, 2010
    6,081
    25
    48
    Wat fijn dat het allemaal is meegevallen. Nu hopen op een goede uitslag.
    Ik ben ook erg benieuwd wat de reden is voor de vlokkentest.

4. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

Oct 30, 2007
    2,828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Oh verschrikkelijk dat wachten en in de stress schieten als je telefoon afgaat en het nummer niet herkend!!
    Hier 3.5 weken moeten wachten op de uitslag van de Nipt test.
    Zelfde idee als bij jou brief is goed belletje niet...
    Wens jou heel veel sterkte en ik duim duim duim met je mee!!

5. Moirin

Moirin Lid

Oct 30, 2014
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel veel sterkte met wachten! Ik ben zelf in afwachting van de uitslag van de NIPT (ivm verhoogd risico bij de combinatietest) Ik hoop dat jouw wachten sneller voorbij gat dan de mijne, inmiddels meer dan 2,5 week in de wacht.

Ik hoop dat je snel een brief mag krijgen, hoop ook dat de mijne zo snel mogelijk binnen komt.

6. NowComplete

NowComplete Actief lid

Sep 9, 2014
    135
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ondertussen alweer bijna een week voorbij. Gelukkig heb ik twee kleintjes rondrennen waardoor de tijd toch voorbij vliegt.
    Waarom wij voor de vlokkentest hebben gekozen? Ik ben 36, bijna 37 waardoor de kans op een chromosoomafwijking al drastisch stijgt. Een andere reden is (heel persoonlijk natuurlijk) dat wij nu twee gezonde zoons hebben. Zij hebben alle tijd, liefde en aandacht nodig die wij kunnen geven, zij hebben niet gevraagd voor nog een broertje of zusje. Wanneer er nu een duidelijke grote afwijking zou zijn met het kindje waardoor wij veel tijd en zorg aan dat kindje moeten geven, wat het kindje natuurlijk verdient, vinden wij dat onze andere kinderen daar de dupe van worden. Nogmaals: heel persoonlijke overweging. Daarom wilden wij de vlokkentest doen. Natuurlijk is er dan nog steeds geen garantie op een gezond kindje, wel zijn er dan al een groot aantal afwijkingen van tafel, als blijkt dat we een goede uitslag krijgen. We hebben geen combinatietest laten doen, omdat dat voor ons voelt als paniekzaaien. Het is een kansberekening, 5% van de mensen krijgt een slechte uitslag en daarvan blijkt 90% na extra testen een gezond kindje te krijgen. Dus waarom onszelf extra weken van stress aandoen dacht wij. Zoals een collega van mijn man wel eens gezegd heeft: een kind krijg is als een lingoballenbak (!): er zitten heel veel blauwe ballen in en maar een paar rode. De kans dat je een rode pakt is klein, maar wel aanwezig. Door de vlokkentest hebben wij het gevoel het aantal rode ballen te hebben verminderd, waardoor de kans op een blauwe bal groter is. (een kind is geen lingoballenbak, ik het het, maar het gaat even om de vergelijking ;).

7. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    En dan vraag ik me af: waarom een vlokkentest en niet de vruchtwaterpunctie? Ik dacht begrepen te hebben dat die tweede de meest betrouwbare uitslag geeft?

Succes met wachten!

8. NowComplete

NowComplete Actief lid

Sep 9, 2014
    135
    1
    0
    NULL
    NULL
    Vruchtwaterpunctie kan pas met 15/16 weken, mocht het niet goed zijn dan is de kans groot dat ik de baby al gevoeld heb en ik denk dat ik dat psychisch heel zwaar vind. De vlokkentest en vruchtwaterpunctie zijn eigenlijk net zo betrouwbaar. Er is alleen bij de vlokkentest een hele kleine kans dat ze wel een afwijking vinden in de placenta maar die je kindje niet heeft. Maar voor de rest is de betrouwbaarheid hetzelfde.

9. Mags

Mags Fanatiek lid

Nov 1, 2012
    1,198
    0
    0
    . (Laat maar onnodige vraag)

10. NowComplete

NowComplete Actief lid

Sep 9, 2014
    135
    1
    0
    NULL
    NULL
    hahahaha nu word ik wel heel nieuwsgierig

11. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

May 13, 2013
    973
    160
    43
    Klopt nowcomplete! Dat was bij mij het geval! Chromosoomafwijking in placenta En niet in kindje! Inmiddels bevallen Een gezonde maar kleine meid (1600 gram). Maar is idd heeeeel zeldzaam En DE reden waarom vruchtwaterpunctie het meest betrouwbaar is. Ik hoop voor jullie een goede uitslag van de vlokkentest! Ik duim mee...

12. Hannah1989

Hannah1989 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    1,269
    16
    38
    heel veel succes!

hoop voor jullie op een mooie uitslag!

Share This Page