Budget bijhouden op vakantie

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door MarisB89, 7 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MarisB89

MarisB89 Actief lid

27 jul 2016
    352
    123
    43
    #1 MarisB89, 7 mei 2019
    Laatst bewerkt: 7 mei 2019
    Hoi allemaal!

Volgende week vertrekken wij met z'n 3tjes voor 10 dagen naar Portugal. Wij hebben een budget van ongeveer 100 euro per dag (excl. huurauto/benzine, accomodaties enz). Dus alleen puur om te eten/drinken en leuke dingetjes te doen/kopen.

Omdat ik nogal eens krampachtig kan zijn mbt het budget (terwijl ik weet dat dit waarschijnlijk meer dan genoeg is) wil ik het proberen een beetje los te laten. Normaal maakte ik per onderdeel een apart spaarpotje aan in de ING app en stortte dit dan telkens terug als ik wat kocht.

Gebruiken jullie een app hiervoor waar je het in bij kan houden? Of pinnen jullie gewoon en zie je het wel?

2. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik neem gewoon wat contant mee en pin de rest, ben verder niet bezig met mijn uitgaven... Ben immers op vakantie.

3. MarisB89

MarisB89 Actief lid

27 jul 2016
    352
    123
    43
    Dat snap ik maar dat loslaten is voor mij een probleem. Ik ben gewoon benieuwd hoe anderen dit aanpakken. Houd je het echt per dag bij of "zie je het wel"?

4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Als je er zo bezorgd over bent, waarom pin je dan niet je budget (per x aantal dagen ) en daar moet je het dan mee doen. Als je dan duur eet, kun je geen ijsje meer halen, is dat waar je je mee bezig houdt? Of de ene dag duur eten en de andere dag wat goedkoper, zodat je gemiddeld binnen budget blijft.

Ik ben hier amper mee bezig op vakantie. Sommige dagen zijn duur, andere goedkoop. Maar goed, als het bij ons iets duurder uitvalt dan gepland is dat ook financieel geen probleem, moet ik toegeven.

Salentein vindt dit leuk.
  5. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.926
    113
    Vrouw
    Wij zien het wel wat we uitgeven per dag. Maar wij hoeven ook geen rekening te houden met het budget. Als je aan je budget moet houden, dan zou ik het bedrag pinnen en that's it.

6. MarisB89

MarisB89 Actief lid

27 jul 2016
    352
    123
    43
    Je rekent wel een beetje voor jezelf uit wat je per dag uit wil geven lijkt mij toch? Het is inderdaad niet erg als het de ene dag meer is dan de ander maar er gaan ook nog lopende rekeningen van de betaalrekening af dus het lijkt mij wel handig om het bij te houden. Doen jullie dit niet dan? Of verdient iedereen hier eindeloos veel dat je geen budget hebt.

7. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.669
    5.707
    113
    Pinnen. En 2 enveloppen hebben. In een het geld bewaren. Per dag er 100 euro uit pakken. En dan in de andere envelop het overgebleven geld doen. Kun ne dat pakken als je iets te kort komt.

8. Tuttebella

Tuttebella Bekend lid

3 jan 2019
    587
    728
    93
    Vrouw
    Ik let niet op wat ik uitgeef tijdens vakanties. Natuurlijk hebben wij geen eindeloze bankrekening. Maar ik weet wel ongeveer wat wel en niet kan. Maar ga absoluut niet m’n bank app openen en dingen bij houden.

9. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.926
    113
    Vrouw
    Nee wij rekenen niet per dag uit wat we gemiddeld kunnen/willen uitgeven. Op vakantie doen we dingen die we graag willen doen. De ene keer zal dit een gratis activiteit zijn (bijv. een plaatsje bezoeken) de andere keer een betaalde activiteit (een waterpretpark oid). Net zoals we de ene avond uiteten gaan en de andere avond bbqen bij de tent, beide vinden we leuk. Bij ons zit daar gewoon een (onbewuste) balans in.

Salentein vindt dit leuk.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Wij kijken nergens naar eigenlijk:oops::roflmao:.
    En wij hebben absoluut niet oneindig geld maar doen ook niet gek ofzo. Geven uiteraard meer uit dan op een normale dag thuis maar houden het niet bij.

11. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit inderdaad.
    Ik snap wel dat ik niet de hele shoppingcenters leeg kan kopen... kan normaal ook niet.

12. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.191
    10.792
    113
    Wij hebben geen vast budget, we zetten de vakantie goedkoop op dus hoeven daarbinnen niet nader op te letten. We kiezen bijvoorbeeld voor een short break eigenlijk altijd voor een huisje of appartement (prive huur, typisch zo'n 50-75 euro per nacht voor 4 personen) waar we bijna alles zelf koken, broodjes smeren voor buiten, etc. Dus we halen gelijk voor een aantal dagen boodschappen. En de ene dag gaan we wandelen en kopen hooguit een koffie, de volgende dag betalen we misschien (bij uitzondering) 70 euro aan entree. Gemiddeld komen we lang niet aan jouw budget :)

annabel10 vindt dit leuk.
  13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.259
    6.155
    113
    Nou ik moet zeggen dat ik op vakantie nergens naar kijk/wil kijken. Van te voren schat ik (ruim) in wat ik ongeveer kwijt zou zijn en dan zorg ik voor minimaal het dubbele op mijn rekening. Dan lopen betalingen van de maandelijkse lasten sowieso geen gevaar.
    De rest van het jaar heb ik heeeel veel verschillende potjes en budgetten :p dus het voelt voor mij bevrijdend om dat 1-2 weken per jaar dat niet te doen.

14. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.273
    2.035
    113
    Wij hoeven er niet op te letten, maar we doen het wel. Dat we op vakantie zijn betekent voor ons niet automatisch dat we onbeperkt geld uit willen geven. Dit past ook niet bij onze levensstijl. Wij nemen altijd contant geld mee, maar we hebben geen budget per dag want we geven niet elke dag evenveel geld uit. Voordat we op vakantie gaan hebben we wel een beetje in ons hoofd wat we ongeveer kwijt zullen zijn aan uitstapjes, boodschappen, diesel etc.

15. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Zo wou ik niet op vakantie. Dan maar even wachten, verder sparen en later op vakantie. Als ik op vakantie ben letten we natuurlijk wel wat op de uitgaven maar dan wil ik niet steeds aan geld willen denken.

16. Salentein

Salentein Niet meer actief

Van tevoren schat ik wel in wat het ongeveer gaat kosten en dan zorg ik dat dat bedrag ruim op de betaalrekening staat zodat er niks mis gaat mer vaste lasten. Einde van de vakantie check ik dan wat de schade is. Normaal ben ik van excelsheets en wekelijks admin bijwerken maar daar niet. Uiteraard is het niet eindeloos maar we weten wel wat kan. Alles in balans dus. Uiteten wisselen met zelf koken etc.

17. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Ik heb de afgelopen jaren op het kladblok in mijn telefoon bijgehouden wat we per dag uitgaven. Gewoon omdat ik het leuk vond om te bekijken wat het allemaal kost. Zo weet ik nu wat we ongeveer kwijt zijn aan de reis (benzine, tol, vignetten, eten) en wat we gemiddeld per dag uitgeven op de camping. Ik probeer dat we aan te houden maar als het wat meer is is dat ook niet erg.

We hebben een aparte spaarrekening voor de vakanties. Elke maand gaat daar een bedrag naar toe plus in mei het vakantiegeld.

18. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    #18 zigzag, 8 mei 2019
    Laatst bewerkt: 8 mei 2019
    Ik bedenk van tevoren al ongeveer wat we willen gaan doen/zien en kijk dan online al naar eventuele entreeprijzen. Voor restaurantjes kijk ik soms ook al even naar een paar die me aanspreken van tevoren, om zo een idee te krijgen van prijzen in de betreffende plaats. Die kosten tel ik dan bij elkaar op zodat ik al een redelijk beeld heb van wat ik kwijt zal zijn. Je kunt dit zo ver doortrekken als je wil - kosten van ijsje bv als €2 per bol rekenen en dan x het aantal keer dat je denkt ijs te zullen eten, ik noem maar wat. Zo ook voor eventuele souvenirs. En dan €100 voor onvoorziene dingen. Zo was er bij ons een OV staking tijdens onze laatste vakantie.. de enige optie om bij het vliegveld te komen was een taxi nemen. Duur ritje kan ik je vertellen en daar had ik ook niet op gerekend maar daar kon ik die €100 dan weer voor gebruiken als het ware ;) Dus toch netjes uitgekomen qua budget.

*edit* Ik pin vaak wel al een bedrag ja :)

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik kijk ter plekke.. Als alle uitstapjes 50 euro pp zien - dan doen we dat in 2 weken gewoon maar 2 x . Duur uit eten vind ik sowieso zonde (met onze kinderen) - dus doen we ook niet. 1 ijsje per dag - dat reken ik niet mee. Maar op de camping halen we dan wel weer gemakkelijk gewoon een doos ijsjes bij de supermarkt in plaats van voor iedereen los.

Dus ik let wel op m'n geld- maar niet op het totaal bedrag per dag ofzo. Afgelopen 2 jaar hebben we geloof ik wel de bonnetjes bewaard en per dag de uitgaven opgeschreven, puur om te weten wat de vakantie in zijn totaal had gekost. Dus incl benzine en verblijfskosten. Gewoon om het te weten.
    Toen kwamen we erachter dat we eigenlijk heel low budget waren geweest. Zonder dat we bewust zuinig hadden gedaan.
    Maar dingen die we leuk vonden, waren veel goedkoop of gratis (in de natuur) - uit eten gaan vinden we dus met de kinderen sowieso niet geweldig (hoewel die van ons nu wel groot genoeg zijn ;) ) - en daarbij had het andere gezin met wie we gingen een 2-jarige bij- dus ook voor hen was het niet praktisch.

Dus nee- ik reken het niet uit, maar als ik het bij houd, bewaar ik de bonnen of schrijf het tussendoor op of type het in m'n telefoon als memo zeg maar. En dan kijk ik er later wel naar. Niet op het moment zelf of ik 'uitkom' of niet. Want dat komen we sowieso.

20. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik weet niet eens wat je bedoelt haha, en ik heb ook ing-app.

Wij pinnen/betalen per pin hoe en waar we willen.

Deel Deze Pagina