Misschien is het al aangebracht - heb niet alles gelezen. Maar ik had ook al aan eventuele gevolgen van Covid gedacht. Oekraine zit blijkbaar nog midden in de Omikron piek. En daar waar wij de afgelopen 2 jaar onszelf aan banden gelegd hebben (mondkapjes zijn sinds maandag niet langer verplicht in BE) staan nu de poorten open om die vuile ziekte opnieuw binnen te brengen. Begrijp me niet verkeerd, het is verschrikkelijk wat daar gebeurt, maar mensen die afgelopen vakantie zijn gaan skiën worden scheef bekeken en worden verwacht zich nog wat af te zonderen maar wordt er bv getest op de mensen uit Oekraïne die nu bij hun familie of bij vreemden ondergebracht worden. Opnieuw in lockdown wordt dan nog minder een evidentie. Ik zou zelf trouwens geen vluchtelingen in huis nemen. Langs de ene kant te klein behuisd, langs de andere kant heb ik het gezien via mijn grootmoeder. Zij was van Oekraiense afkomst en om de zoveel tijd kwam er familie of een kennis vanuit Oekraïne bij haar. Onderschat het niet, zelfs in "gewone" omstandigheden was dit high maintenance, en dan hadden we nog de luxe dat zij en mijn vader de taal spraken. Voor de rest voor alles compleet afhankelijk van mijn oma en vader. Kenden de taal niet - niet iedereen is de Engelse taal machtig - en ook het cyrilisch schrift is in niets te vergelijken met ons alfabet. Zelfs de bus ergens naartoe was een opdracht. Verder: ja ze zijn mss meer Westers gericht, en het zijn niet meer overal de armtierige huisjes of appartementen als toen in de USSR, maar het verschil is nog steeds enorm. Indertijd is een kennis gewoon veel vroeger teruggegaan naar Oekraine omdat ze het gewoon niet aankon : de weelde die hier was - en ze had het naar Oekraiense normen zéér goed owv een partner met veel (bedenkelijke) inkomsten .
Als ik dit zou hebben, dan zou het zeker bespreekbaar zijn en zou er wel een gezin kunnen komen. Ik heb wel een schuur, maar de lekt.... dus dat wordt hem niet. Maar in huis, nee.
Mijn ouders hebben zich aangemeld. zij slapen beneden en hebben op de bovenverdieping nu 4 slaapkamers en een badkamer leeg staan (worden alleen gebruikt bij logeerpartijtjes), dus ruimte en privacy genoeg. Ik vind het mooi dat ze het doen, zal ook alles doen wat ik kan om die mensen te helpen als ze daar wonen, maar niet in mijn huis, dat trek ik niet..