95% van de vluchtelingen worden al opgevangen door omringende landen zoals Turkije, Jordanië en Libanon.
Klopt ja. De oorlog is begonnen als een burgeroorlog. De mensen konden de armoede, de hoge werkloosheid, de verdrukking etc. niet meer aan. Een paar jaar later is dit omgeslagen in een oorlog om religie.
Dit was eerst een ander topic maar dat is nogal overbodig. Ik vraag me af of meer mensen dit hebben. Ik loop de laatste tijd helemaal vast in mijn hoofd als ik probeer me een beeld en mening te vormen over de wereld anno nu. En hoe meer ik erover nadenk, hoe sterker ik besef dat het vooral onmacht en angst zijn die ik voel. Ik zie mezelf graag als medemenselijk en vredelievend. Vanuit die overtuiging ben ik helemaal voor het opvangen van vluchtelingen en ik vind zelfs dat we meer voor die mensen moeten doen, zodat ze geen gevaarlijke en dure overtochten hoeven te wagen. Aan de andere kant lees ik steeds meer dingen die me aan het twijfelen maken. Er schijnt nauwelijks controle te zijn op wie er binnenkomen; vaak mensen die al in veilig gebied waren en veel geld hebben - komen ze alleen voor een beter leven dan is dat nog tot daaraan toe, maar wat als ze andere doelen hebben? Je weet het niet. Ik las dat er in Zweden mensen zijn vermoord in de Ikea, vermoedelijk door een Eritreeër. Zulke berichten maken mij heel erg bang. Ik ben nooit rechts geweest en zeker niet pro-Wilders, maar wat als alle anderen oogkleppen op hebben? Zie je, zelfs als ik het van me af schrijf loop ik vast in mijn redenering. Dat komt omdat het onmogelijk is om de crisis te overzien en de gevolgen al helemaal. Het is te groot, te veel, te snel. Ik ben vooral benieuwd of meer mensen dat gevoel delen. __________________
Ik kan je misschien wel een beetje helpen. Er is zeker wel controle op wie er binnen komt. Iedereen wordt geregistreerd en geïnterviewd. Onder andere de AIVD (Nederland) de SGDN (Frankrijk) en de BIV (Duitsland) lopen mee met de vluchtelingen, verblijven op de kampen om te zien wat er gaande is, en reizen mee met de bussen naar Duitsland, Zweden, Frankrijk en Nederland. Je bent officieel een vluchteling wanneer je je land moet verlaten omdat je gevaar loopt om politieke of sociale redenen. Als je in je eigen land gevaar loopt, mag je een ander land om bescherming (asiel) vragen. Dat land moet die bescherming dan ook geven. In het VN-Vluchtelingenverdrag is geregeld dat het land die bescherming ook moet geven. Wat de reden om te vluchten ook is, één ding hebben vluchtelingen gemeenschappelijk: niemand verlaat zijn familie en vrienden wanneer het niet absoluut noodzakelijk is. Mensen vluchten omdat ze niet anders kunnen. Mensen met veel geld kunnen ook vluchtelingen zijn. Hier in Nederland zijn wij rijk, maar als hier een burgeroorlog uitbreekt dan zullen ook veel mensen hun boeltje pakken en vertrekken naar een ander land. Mensen die om economische of ecologische redenen naar een ander land gaan, zijn officieel geen vluchtelingen. Ze kunnen dus geen bescherming in een ander land vragen. Deze mensen zullen dus ook uiteindelijk teruggestuurd worden. Ja, omdat de aantallen vluchtelingen zo hoog is, gaat alles niet zoals geplant omdat landen niet voorbereid zijn op zoveel vluchtelingen. Dat is overigens ons eigen schuld. Er werd al lang voorspeld dat er vele mensen naar Europa zouden komen, maar de EU heeft er te weinig aan gedaan. Ik denk dat we als burgers onze overheid moeten vertrouwen dat zij er alles aan doen om het hier veilig te houden. Ook zou ik graag willen zeggen dat de media zeer gekleurd is. Lees daarom altijd meerdere websites/kranten om achter 'de waarheid' te komen. En probeer het in perspectief te zien.
Wauw, dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik ben hier echt heel blij mee. Juist omdat de media zo gekleurd zijn, elk een ander verhaal vertellen, vind ik het zo moeilijk om eruit te destilleren wat nu waar is en waar ik wel of niet op kan vertrouwen. Daarom zei ik ook: het is te groot en te veel (voor mij om te bevatten). Een reactie als deze haalt voor mij even de angel eruit, het is een soort relativeren, iets wat ik lastig heb gevonden de afgelopen tijd. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat mensen niet zomaar huis en haard verlaten. Als het hier Syrië was, zou ik ook weggaan en dan zou ik niets liever willen dan dat mensen voor mij en mijn gezin (en buren en familie etc. etc.) klaarstaan. Het zou gewoon zo fijn zijn als we van beide kanten kunnen uitgaan van de goedheid van de mens, dan ben ik eigenlijk helemaal blij.
Op dit moment is het in Syrië gewoon niet normaal slecht. Niet zoals het in Egypte was tijdens die maanden van onrust, of in Tunesië. In Syrië worden mensen zonder pardon doodgeschoten als ze ook maar verdacht worden van iets. Daarnaast ligt het land zo ontzettend in puin dat het jaren zal duren voordat het een beetje is opgebouwd. Sommige dorpen/steden hadden al een jaar geen watertoevoer of stroomaansluiting. En het wordt alleen maar erger want beide partijen (de rebellen en de overheid) willen niet praten. Ze willen enkel knokken.. over de ruggen van de onschuldige burgers. Ik heet ze van harte welkom. Ik hoop dat ze zich veilig zullen voelen hier. En dat ze misschien over 5 of 10 jaar weer terug kunnen naar huis. Want natuurlijk willen zij gewoon -net als wij hier- lekker thuis voor de buis zitten nadat ze een dag hebben gewerkt. De kinderen die kunnen logeren bij opa en oma in het weekend, er worden plannen gemaakt voor suikerfeest of een vakantie. Gewoon normaal leven. Het idee dat veel Nederlanders hebben, dat ze hierheen komen om enkel een uitkering te vangen.. het is belachelijk. En ik vind het ook arrogant denken. De meeste mensen hadden daar gewoon een baan en een huis. Deze mensen zullen -zodra het is toegestaan- hier ook gewoon willen werken en meebouwen aan onze economie. En er zullen vast extremisten tussen zitten die hier proberen weet-ik-het-wat te doen. Rotte appels heb je overal. Die hebben wij ook tussen de Nederlanders zitten.
Heel helder uitgelegd. Ik heb persoonlijk heel veel moeite met alle vooroordelen die rondgestrooid worden uit onwetendheid. - zo ook de verhalen over uitkeringen. Als we het sec over de oorlogsvluchtelingen hebben heb ik ergens in deze topic een link geplaatst naar een onderzoeksrapport (mede CBS) de integratie van grootste stromen vluchtelingen uit jaren 90. Ruim 90% vd beroepsbevolking uit deze groep heeft een baan, 80% van de kinderen (die als kind hier kwamen) heeft een mbo/hbo/uni opleiding, en mensen scoren zeer ruim op integratie. Dat zijn vrijwel dezelfde percentages als bij autochtonen. En toch blijven mensen in de hoek van profiteurs geduwd worden. En dat doet erg pijn, want deze mensen hebben 10x zo hard moeten inspannen om hetzelfde te bereiken als iemand anders, ze hebben grote onverwerkte trauma's, en het zal nooit goed genoeg zijn. - Syriërs zijn over het algemeen goed opgeleide mensen, Syrië staat bekend als een land met zeer goed onderwijssysteem onder mo-landen. De meeste mensen die hier komen zijn niet zeer arm (anders kunnen ze dit niet betalen), als je ze spreekt hoor je voornamelijk dat ze na jaren noodopvang weer een normaal leven willen. Ze willen naar huis, maar dat kan niet. Ze willen ook verder, hun kinderen zitten al jaren zonder school, schoolleeftijd duurt maar even, geen een ouder wil dat zijn kind volwassen wordt in een tentenkamp zonder enige opleiding, zonder werk, zonder toekomst. En natuurlijk is media het middel om je een beeld en een mening op te leggen. Het is verschrikkelijk dat deze mensen in Zweden vermoord zijn. Maar hoeveel aandacht is in media geweest over die man die vandaag zichzelf in brand stak en zo een benzinepomp inliep? Was gewoon in Brabant. Het is dat het een christen was, anders was dit waarschijnlijk ook een poging tot aanslag geweest. Dat bedoel ik met mediastigmatisering, je wordt bang gemaakt, en in een bepaalde hoek geduwd. Zelf achter de feiten aangaan, en objectief de informatie verwerken zijn belangrijke middelen om realistisch te blijven. Angst wordt gevoed vanuit onwetendheid.
Daar ben ik me van bewust, amdaa. Daarom vind ik het ook zo moeilijk dat ik in een soort staat van blijvende onwetendheid verkeer. Alles lijkt zo geloofwaardig, of nu de ene 'kant' wordt belicht of de andere. Komt nog bij dat ik van nature een angstig type ben (voor grote dingen tenminste) en dat nog 10 keer erger is nu ik een kind heb. Maar juist daarom waardeer ik jullie inbreng heel erg. Ik ga als ik meer tijd heb het hele topic doorlezen en nog meer.
https://decorrespondent.nl/3328/15-vragen-en-antwoorden-voor-wie-de-draad-kwijt-is-in-het-vluchtelingendebat/127944960-64434f1c Een beetje leesvoer.
Ik ga niet al deze berichten teruglezen maar naar mijn idee zijn het er veels te veel en dat het grotendeels alleenstaande mannen zijn vertrouw ik ook niet helemaal. Ik geloof gewoon niet dat ze allemaal zo dringend hulp nodig hebben.Het wordt ze nu gewoon makkelijk gemaakt, dus nu loopt alles door elkaar,van IS strijder tot hulpeloze gezinnen. Ik vind het ook gewoon 'eng' eerlijk gezegd. Ik vraag me echt af waar dit heen gaat..en hoe we dit oplossen en wat er gaat gebeuren... Het beste is gewoon overal vrede,iedereen in zijn eigen land,iedereen blij.Maar goed,dat is een sprookjeswereld natuurlijk.
Hoezo twijfel je of ze wel echt hulp nodig hebben? Het is algemeen bekend hoe het nu bijvoorbeeld in Syrië is. Natuurlijk hebben die mensen onze hulp nodig! Vaak maken man de overtocht om daarna hun gezin op een veilige manier hierheen te halen. Logisch toch? Als je de keus hebt om zelf een gevaarlijke reis te maken om daarna op een veilige manier je gezin naar je toe te laten reizen dan neem je als man de stap om in het beruchte bootje stappen. Kunnen we de stroom vluchtelingen aan? Geen idee, het zijn er ontzettend veel. Ik denk dat er vooral gekeken moet worden naar hoe het probleem in Syrië word opgelost naast behalve hoe we nu de stroom vluchtelingen opvangen.
er zitten er echt wel genoeg bij die hier heen komen die helemaal niet uit Syrie komen,maar gewoon een beter leven zoeken... en die groep die kunnen we toch niet allemaal helpen? ze komen lang niet allemaal uit oorlogs gebieden hoor het is bekend dat ze paspoorten namaken en doen alsof.. en ten 2e ik kan niet begrijpen dat je je vrouw en kids in een gevaarlijk gebied achterlaat..het kan heel lang duren voordat je ze hierheen kan halen..
De mannen moet verplicht het leger in, gaat ze niet het leger in dan worden ze doodgeschoten. Als ze onderduiken en de rebellen vinden ze, dan moeten ze met hen meevechten. Je kunt niet veilig onpartijdig zijn daar. In dat geval heb je het recht (als mens) om te vluchten en te schuilen in een veilig land. Vrouwen en kinderen worden vaak uit de steden gehaald en bij familie onder gebracht. En wat bedoel je precies met 'Het wordt ze nu makkelijk gemaakt'? Wie is 'ze'?
Het komt allemaal neer op keuzes. Maak je de keuze om ze achter te laten, ongeveer veilig zodat ze (bijvoorbeeld) tenminste nog naar school kunnen. Of maak je de keuze om ze mee te nemen en maar zien of je levend aankomt of überhaupt binnenkomt? Het is kiezen tussen twee verschrikkelijke opties. Syrië is niet het enige land waar op dit moment oorlog is. Er komen dagelijks vluchtelingen aan in Europa. Deze mensen worden net als de Syriërs; geregistreerd en geïnterviewd. Dan wordt de keuze gemaakt of ze mogen blijven. .. het is echt niet zo simpel als jij denkt hoor.
Daar komen ze bij bij de IND snel genoeg achter. Ze zijn ontzettend streng, er word zelfs gekeken of men wel het dialect spreekt van de streek waaruit men zegt vandaan te komen. Spreek je dan niet dan erkennen ze ook niet dat je daar vandaan komt. Is er geen reden voor asiel word je gewoon uitgezet, daar komen heel wat verhoren aan te pas! Dat jij niet begrijpt waarom men de keuze maakt vrouwen en kinderen achter te laten en later te laten komen, dat hoef je ook niet te begrijpen. Niemand kan voorspellen wat hij/zij gaat doen in een noodsituatie totdat je in de situatie zelf zit. En zoals shampoo ook zegt helaas is Syrië niet het enige land in oorlog. Ik vind persoonlijk dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor elkaar. Ik geloof niet in grenzen sluiten. Ik geloof in een streng beleid om te selecteren wie wel en niet onze hulp nodig heeft. Ik vind dat we vooral niet onze ogen moeten sluiten voor alle ellende en maar fijn ons onbezorgde leventje verder te leiden.
Dat er veel te veel vluchtelingen op dit moment op de wereld zijn klopt helemaal. Er zijn 60mln (!!) Mensen op dit moment verjaagd uit huis huis en haard. Dat zijn immense getallen. Een hele kleine fractie van die mensen komt naar Europa, de rest wordt opgevangen door landen die vele malen armer zijn dan EU. Over de rest van je posten: wees heeel dankbaar dat jij je niet kunt voorstellen wat voor keuzes deze mensen moeten maken. Dat betekent dat je nooit hebt hoeven vrezen voor het kale leven van jezelf en je kind. Dat is iets om heel bewust bij stil te staan.
Ik snap jouw bericht en het maakt mij soms ook bang.. Doordat de grenzen gewoon open staan hebben alle IS poppetjes vrij spel. Ik vindt het echt vreselijk voor alle vluchtelingen, ben dankbaar dat wij het hier goed hebben. Maar ik vindt het dubbel ik vraag mij aan de ene kant soms af of dit de juiste keuze is om alles open te gooien en goed en kwaad binnen te harken en aan de andere wil ik dat iedereen hier welkom is en een veilig bestaan kan hebben. Eigenlijk sta ik er om die reden er op dit moment heel neutraal in en weet ik eigenlijk niet zo heel goed wat ik er eigenlijk van vindt. Het kan denk ik 2 kanten op gaan.. Of alle mensen voelen zich hier hopelijk thuis, kunnen hier veilig leven met hun hele familie... Of de chaos breekt los.. Ik hoop van harte het eerste