Waarom zouden die mensen daarheen terug moeten skye? Die landen kunnen die miljoenen vluchtelingen niet meer aan, ze hebben geen eten en onderdak meer.. dat is geen 'onplezierige locatie' maar een onmenselijke situatie. Dan worden ze niet gemarteld en vergast maar mensen en kinderen in tentjes laten zitten bij -10 zonder te eten en warme dekens omdat 'wij niet op ze zitten te wachten' is niet iets wat menselijk is.
Nogmaals MIJN reactie op de opmerking van tuc dat het terugsturen van vluchtelingen hetzelfde is als de holocaust. Het is absoluut niet te vergelijken hoe graag je dat ook zou willen. Mensen worden teruggestuurd naar de opvangkampen waar ze al jaren zitten. Die oorlog is al 4 jaar aan de gang en de meesten zitten dus in noodopvang. Ze worden dus NIET getransporteerd naar vernietigingskampen waar ze vergast verbrand en gemarteld worden. Maar naar ee tijdelijk onderkomen in de regio. Dat kan dan niet heel plezierig zijn maar ga het niet vergelijken nogmaals want het slaat nergens op en eerlijk gezegd vind ik het erg dom overkomen. Dan zul je nu als de wiedeweer de mensen uit noord korea moeten bevrijden en hierheen moetem halen aangezien ze daar echte concentratiekampen hebben. Maar daar hoor je helaas niemand over.
Daarom vind ik dat we meer moeten doen om de landen in de regio te helpen met die opvang. Iedereen over laten komen is gewoon niet de oplossing. Daarmee verklein je ook de kans dat mensensmokkelaars goede zaken doen omdat men daar weg wil. En dus niet op zo'n gammel bootje stappen.
Ten eerste ging het mij erom dat je het niet voor je eigen gewin of mening moet gaan vergelijken.Punt. Het is niet hetzelfde en ik vind dat kwalijk. Ten tweede vind ik dat je humanitair moet helpen ja. Maar dat betekent in mijn ogen niet dat men hier dus meteen na de opvang moet blijven. Hoe onvriendelijk dat wellicht van mij is. Er zullen vast hele leuke mensen tussenzitten en iedereen verdient een kans op een goed leven. Maar NL heeft geen geschikte wetgeving voor wangedrag en hebben geen goed integratie beleid. Daarbij kost iedere vluchteling min. 10.000 euro en ik vind dat te veel van het goeie.
Tuc, we sturen geen mensen terug naar Syrië. De meeste immigranten die hier komen wonen al jaren in Turkije en omringende landen. Dat deze mensen meer wilden dan een simpel leven maakt hen geen vluchteling. Ik was geschokt bij het zien van de foto van Aylan, maar nu ik zijn werkelijke verhaal ken (en vele vergelijkbare) ben ik eigenlijk nog geschokter. Misschien is juist de gouden bergen die mensen hier (en bv in Duitsland) krijgen wel veel misdadiger dan ze terugsturen. Wij maken deze ramp mede mogelijk door onze gastvrijheid. Laten we beter de landen daar in de regio helpen die de stroom echte vluchtelingen niet meer aan kan. Huizen bouwen, voedsel etc.
Nou ja, het is meer dan vervelend. Juist die mensen zullen niet meer traceerbaar zijn, die zullen vaak zodra ze de grens over zijn verdwijnen ... Ik vind dat wel zorgwekkend.
Maar enig idee hoe het er nu in Turkije aan toe gaat? Die miljoenen mensen zitten niet netjes in hun tentjes te wachten op een boterham. Er is geen eten, mensen zitten door het hele land en er is geen zicht op verbetering. Mijn schoonouders wonen in het midden van Turkije en hier wonen overal families op straat, met kleine baby's en kinderen. De winter komt eraan. Mensen worden nu overvallen, beroofd omdat ze verwilderd zijn en willen eten.
Ik denk dat jij dat weinig meekrijgt van de algemene gedachtgang hier. Er komen nl wel heel veel vluchtelingen uit Syrië en half NL vindt dat zij allemaal op een bootje terugmoeten zodat we eerst het kaf van het koren kunnen scheiden. Strijkkraal, natuurlijk zitten er rotte appels tussen maar we hebben even tijd nodig om dat te kunnen ondervangen.
Hebben die deze zorgen niet? Dreigingsniveau is substantieel. 3e dreigingsniveau en er zijn er 4. https://www.nctv.nl/onderwerpen/tb/dtn/actueeldreigingsniveau/
Het zou inderdaad beter zijn om de problemen in dat oorlogsgebied aan te pakken samen, zowel de huisvesting, als het bestrijden van die criminelen, samen met alle EU landen en overige. Alle mensen hierheen worden gehaald is het daadwerkelijke probleem nog niet opgelost.
Daarom moeten we juist daar investering (staat ook in mijn stuk waarop je reageert toch?), zodat mensen niet tijden ik zo'n tentenkamp hutje mutje zitten. Want idd, die landen kunnen het niet meer aan nu. Er komen te veel (vaders van) Aylans aan in Nederland en mogen van mij echt terug (met hulp om daar een beter leven op te bouwen. En Tuc, helaas weet ik heel goed welke gedachten er hier in Nederland zijn. En daar schaam ik me best voor. Maar ook ik ben verhard. Niet uit angst, niet uit haat, maar door wat ik zelf in de jaren gezien en mee heb gemaakt in hulpverlening en wat ik van collega's heb gehoord. Ik denk juist dat heel veel (goedwillende) mensen daar compleet onwetend in zijn.
Sinds maart 2013 ja, dat is al 2,5 jaar. Dus niet opeens sinds deze vluchtelingen, daar hadden we het over toch.
Maar waarom zou bijv Turkije wel ruim 2 miljoen mensen moeten willen opvangen en mogen wij gewoon nee zeggen?
Nou schamen is idd het goede woord...ik schaam mij op het moment echt kapot dat ik NL'er ben. Maar goed dat heb ik al een aantal jaren.
Tja... Allemaal heel erg, maar helaas is dat in de rest van de wereld ook vaak het geval. Heel continent afrika zou wel naar west europa willen. Daar heerst oorlog armoede kindersterfte etc. In turkmenistan worden grof mensenrechten geschonden. Heel zuid amerika heeft drugsbendes en oorlogen. Tibetanen zijn door chinezen onderdrukt. Ik was laatst in de usa en overal mexicanen die bedelen voor werk als je in een bouwmarkt bent. Maar daar worden ze illigale immigranten genoemd. Bangladesh en India zijn straatarm. Dus hoe erg het ook is, overal zijn problemen. Ik vind het niet eerlijk dat alleen de Syriërs hierheen kunnen komen omdat mensensmokelaars dat regelen. Meer volken hebben hulp nodig niet alleen zij. Een oplossing kan zijn dat mensen hun landen op orde moeten gaan krijgen en normaal kunnen functioneren.
O, weet ik niet of je het alleen daar over had. Je vroeg waarom Nederland sowieso een groot doelwit was toch? Of dit de dreiging nog groter maakt weet ik niet. Kan me er wel iets bij voorstellen.