Kind bloedend perineum

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Bloem2310, Jun 19, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,768
    2,184
    113
    Hoi allemaal,

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik de hap al gebeld heb en morgen gelijk naar de huisarts ga maar ik ben toch benieuwd of iemand dit herkent.

Dochter van 7 (nu zoon maar makkelijker voor het verhaal) kwam ineens huilend naar me toe en heel haar schaamstreek zat onder het bloed. Ze had ook echt pijn. Ik keek ernaar en het perineum is opgezwollen en er lijkt een scheurtje in te zitten van boven naar beneden.
    Volgens de hap hoef ik me voor nu even geen zorgen te maken, vooral omdat het bloeden gestopt is. Het advies was morgen naar de huisarts als het er nog gezwollen uitziet en voor nu sudocreme erop.

Ik maak me vooral zorgen over de oorzaak. Ze is niet gevallen erop, geen obstipatie en ik heb natuurlijk uitgebreid gevraagd of er iemand aan had gezeten maar niks van dit alles. Iemand hier een idee wat het kan zijn?

2. Zus9

Zus9 Bekend lid

Jul 25, 2014
    967
    688
    93
    Female
    Noord NL
    Wow, ik kan me heel goed voorstellen dat je hier van schrikt! Gelukkig lijkt het bloeden gestopt, maar je zit nu wel met allerlei vraagtekens.

Omdat het net actief bloedde en inmiddels is gestopt, ga ik er vanuit dat hetgeen wat de oorzaak is, net gebeurd was. Was je kind buiten aan het spelen? Kunnen anderen eventueel gezien hebben of er iets is gebeurd (toch gevallen op een rekstok in de speeltuin oid?).
    Maar heel eerlijk; hier zouden bij mij toch wel alarmbellen af gaan… een gescheurd en gezwollen perineum ontstaat niet zomaar. Daar móet iets gebeurd zijn.. Wanneer een kind misbruikt is, sorry ik gebruik het woord van het horrorscenario toch even, zal de dader vaak zeggen dat er echt niet over gesproken mag worden, zelfs niet tegen mama of papa. Dus het kan best zijn dat je kind je nu niet de waarheid durft te vertellen.
    Ik hoop overigens dat ik enorm mis zit met mijn gedachte en dat er iets onschuldigs is gebeurd!

Overigens vind ik het bizar dat de huisartsenpost je afscheept. Als er de mogelijkheid bestaat dat hier misbruik in het spel is, dan kunnen ze daar in het ziekenhuis op testen.

3. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,875
    2,875
    113
    Noord-Holland
    Kwam je kind huilend van buiten? Ik zou als de ergste emotie gezakt is toch nog even vragen wat er buiten gebeurd is, welke vriendjes aanwezig waren, of er volwassenen waren etc. Met de intentie te helpen. Ik denk overigens dat een huisarts of hap deze vragen ook zal / zou moeten hebben met deze klacht op deze locatie.

4. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,768
    2,184
    113
    #4 Bloem2310, Jun 19, 2023
    Last edited: Jun 19, 2023
    Dat was het gekke dus: we waren naar zwemles geweest (open zwembad), terug naar huis gefietst waarna hij (ik ben zo gewend om hij te zeggen intussen) gedoucht heeft. Ik was de was boven aan het ophangen en hij plofte net op de bank toen hij ineens zo begon te huilen. Hij heeft niet buiten gespeeld en zegt ook op school niet gevallen te zijn oid.

Misbruik was ook gelijk mijn gedachte dus ik heb het gelijk gehad met hem over goede en slechte geheimpjes, gezegd dat ik nooit boos wordt op hem, etc. Maar hij zweert erop dat er niks is gebeurd...

5. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,878
    6,405
    113
    Mijn dochter heeft dit als kleuter gehad toen ze op de koprolstang was gevallen (de stang hard tussen haar benen), ik was er zelf bij, dus zag het gebeuren. Is hij niet uitgegleden of zo? Of misschien zelf iets gedaan en daar niets over willen/durven zeggen?

6. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,768
    2,184
    113
    Hij zegt zelf niet gevallen te zijn of iets dergelijks maar het kan ook goed zijn dat hij dat intussen alweer vergeten is, of dat het op dat moment niet zoveel pijn deed.
    Hij heeft wel regelmatig last van roodheid in dat gebied vanwege de warmte enzo. De hap gaf aan dat het ook een schimmeltje zou kunnen zijn maar als ik google kom ik eigenlijk geen bloedverlies tegen als symptoom.

7. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,605
    8,357
    113
    Female
    Schimmeltje zou ook kunnen inderdaad. Dan krijg je makkelijker een kloof.

8. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    Kan prima bloeden. Kan een kloofje ontstaan. Mijn man heeft bij dit soort weer ook last van die regio doordat het broeit: scheurt gewoon :(

9. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    Dat is goed schrikken ja. Hier ooit 1 een val gemaakt. Het bloed ook flink in dat gebied. Het is immers goed doorbloed, en dunne huid.
    Ervaring hier was dat de arts eerst dus de val de schuld gaf. Wat is snap want het was een harde klap. Het herstelde heel slecht. Toen zei de arts een schimmel, zalf werkte niet, kweek kwam niks uit. En de dermatoloog keek en kwam al heel snel tot de conclusie dat het bleek te gaan om de huid aandoening lichen sclerose…. Juiste zalf en super snel genezen. Maar wel mogelijk haar leven lang zalf smeren.
    Als je kind zegt dat er niks gebeurd is, kan ook al ‘langer’ geleden iets zijn geweest. Maar vertrouw dan op je kind. En naar de arts voor het juiste middeltje zodat het snel genezen kan.

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,943
    14,996
    113
    Ja en plof onhandig op de bank en dan piep je wel ff...Maar of dat aannemelijk is is remote lastig in te schatten, dat kan TS beter beoordelen.

Het is technisch mogelijk in elk geval en niet prettig. :|

11. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

Jan 11, 2019
    12,252
    12,628
    113
    Female
    Een andere invalshoek, komen er haartjes? Stiekem geprobeerd te scheren?

Neuzeke likes this.
  12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,605
    8,357
    113
    Female
    Jawel denk ik wel. Vooral na een tijdje week maken in het water. Maar het is altijd goed om oplettend te zijn. Dus niet af te wegen welke kans groter is. Maar of je meer signalen kan ontdekken.

13. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,768
    2,184
    113
    Niet dat ik weet. Omdat hij transgender is houd ik aanwijzingen die kunnen wijzen op de puberteit juist extra in de gaten (omdat hij bijtijds moet beginnen met hormoonremmers).

14. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,768
    2,184
    113
    Jeetje, ook heftig voor jouw dochter. Ik heb er onlangs iets over gelezen en begrijp dat het goed is dat jullie het op tijd hebben ontdekt.
    Ik ga de dokter gewoon even aanzien en dan weten we hopelijk meer :)

15. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,768
    2,184
    113
    Inmiddels naar de huisarts geweest en zij heeft even gekeken. Volgens haar lijkt het een stukje te zijn ingescheurd maar de huid eromheen is rustig waardoor ze niet aan een huidziekte oid denkt.
    Huisarts heeft ook nog een keer gevraagd of er misschien iemand aan heeft gezeten of dat hij zichzelf daar misschien pijn gedaan heeft maar niks van dat alles.
    Dus eigenlijk onverrichter zaken weer naar huis. Ik blijf het alleen zo gek vinden... Kan zo'n scheurtje (het bloedde echt flink) zomaar uit het niks ontstaan? Dat moet toch ergens door komen? Mijn hoofd draait overuren nu :confused:

16. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

Mar 1, 2013
    1,835
    1,343
    113
    Als hij het niet aan jou kan/wil/durft te vertellen (er van uitgaande dat er iets is om te vertellen, wie weet is er echt geen logische verklaring voor en valt er echt niets te vertellen), heeft hij iemand aan wie hij het dan kwijt kan?

Mijn oudste kinderen weten dat ze een vervelend geheim ook bijv. aan de juf, oma of tante mogen vertellen als ze het niet aan mij willen/kunnen/durven vertellen.

Maar moet toch behoorlijk wat kracht op hebben gestaan en kan me heel goed voorstellen dat het pijn doet. Kan wel "goed" bloeden, want het is een goed doorbloed gebied.

Bloem2310 likes this.
  17. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,228
    28,201
    113
    Als de oorzaak niet intern is (huidziekte oid) , dan moet de oorzaak extern gebeurd zijn. Lijkt mij.

Dat kan een ongelukje zijn, maar ik denk dat als het een ongeluk was hij het gewoon gezegd had. Er zit geen schaamte of schuldgevoel in uitglijden en op de badrand terecht komen (bij wijze van)

Dan blijft opzet over. Hetzij hemzelf (mogelijk ook een ongeluk, maar misschien eentje die voortkomt uit iets waar wel schaamte over gevoeld kan worden?) , of hij deed het met opzet zichzelf aan. Of misschien een ander persoon.
    Heb je altijd toezicht op hem gehad in het zwembad?
    Tussen het zwembad en de douche, wie zijn jullie tegengekomen?

Ik snap dat je hoofd overuren draait.. dat lijkt me ook heel goed want je wil zeker zijn dat er niets is gebeurd.

Sterkte!

18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,183
    16,521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik denk toch misschien gestoten ofzo en dat die het niet zo in de gaten heeft gehad.
    Slijmvlies bloedt natuurlijk ook altijd wel hevig maar hersteld zich ook weer snel.
    Ik zou het even afwachten maar ik kan me je zorgen wel voorstellen.
    Vervelend altijd dit soort dingen als je niet de juiste oorzaak weet.
    Ik hoop dat die niet teveel last heeft.

Bloem2310 likes this.
  19. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,630
    5,656
    113
    Ik ben als kind 2x bin de huisarts geweest, ik bloede doen under. Was een keer hard op een paaltje gevallen en op de stang van mijn fiets, wellicht zoiets gebeurd.

20. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

Jul 30, 2014
    3,154
    3,798
    113
    Ik denk dat wel kindafhankelijk is eigenlijk. En zeker gezien de plek kan ik me schaamtegevoelens ook bij een gewoon ongelukje voorstellen. Mijn oudste kan bijvoorbeeld heel hard ontkennen als ze zich pijn gedaan heeft, of zichzelf gaan slaan omdat ze boos is dat ze zichzelf dit heeft laten overkomen of zo.

Zolang je kind weet dat het altijd bij je terechtkan, dat je altijd je kind zal geloven en dat geheimen die je je naar doen voelen juist verteld mogen worden zou ik m'n kind geloven als het zegt dat er niks gebeurd is. Rationeel gezien dan hè, ik snap de angst wel.

Zonnestralen and Bloem2310 like this.

Share This Page