VO2max via smartwatch

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by vlinderCN, Feb 10, 2025.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

May 21, 2018
    5,335
    1,819
    113
    Female
    Hi, wat is jullie ervaring met de vo2max waarde op je horloge?
    Ik heb sinds 2 jaar een middenklasse smartwatch (250,-) en ben gestart met een vo2max van 47 en nu in 2 jaar tijd heel langzaam gezakt naar 40.
    Bizar want juist in de afgelopen 2 jaar véél actiever geworden, mede door de horloge. Sowieso van 5000 naar ca 10000 stappen bijna dagelijks en dagelijks minimaal 30-100 minuten middel tot zwaar intensieve beweging (3 x per week cardio en krachttraining op sportschool).
    Dus dan zou je toch verwachten dat vo2max juist beter gaat worden..?
    Ik ben 45j en heb altijd een hele lage hartslag (ca. 50) en bloeddruk.
    Ik heb geen tijd/zin in officiële metingen, is ook niet enorm belangrijk maar werkt niet echt motiverend :rolleyes:.

2. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,887
    4,160
    113
    Female
    Ik neem het met een korreltje zout want mijn vrouw en ik hebben hetzelfde horloge.
    Mijn VO2Max is hoger dan die van haar. Ik sport veel, maar zij is praktisch topsporter (doet ook wereldbekers etc). Dus...

3. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

May 21, 2018
    5,335
    1,819
    113
    Female
    hm, apart zeg. Misschien werkt het met een soort 0 meting, als zij al aan de max zit kan ze ook niet hoger? En jij ben t''beter'' geworden?
    Maar dan nog vind ik het raar dat het elke paar maanden telkens een punt verder achteruit gaat bij mij. Dan zou het meer fluctueren bijv.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    Ik heb er een paar keer naar gekeken, maar neem het niet serieus. Een lange tijd stond er dat ik een vo2 max had van 39 en een fitnessleeftijd van 27. Nou, ik heb/had een zo goed als sedentaire levensstijl, ben te zwaar en mijn conditie is ruk. Nu ben ik begonnen met wandelen en daalt het steeds verder:roflmao:. Die van mij was zelfs hoger dan die van man en die loopt marathons en heeft een rusthartslag van 38.

5. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

May 21, 2018
    5,335
    1,819
    113
    Female
    Haha nou dat lijkt me idd niet kloppen ook

6. Lief

Lief VIP lid

Sep 26, 2007
    5,028
    2,834
    113
    Staat je gewicht etc allemaal wel ingevuld? Dat had ik eerst niet en toen gaf hij ook gekke waardes.

7. Liselottt

Liselottt Actief lid

Feb 1, 2025
    316
    288
    63
    Female
    Hij zegt dat mijn VO2max 36 is. Nou geloof er niks van. Ik train al heel mn leven en ik loop 6x in de week hard, dus ik neem het met een korreltje zout.

vlinderCN likes this.
  8. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

May 21, 2018
    5,335
    1,819
    113
    Female
    Ja allemaal ingevuld :)

9. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,766
    18,910
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik heb een garmin en die noemt mijn VO2max 'redelijk'. Op zich niet gek, want ik ben geen heel fanatieke sporter. Maar bij de officiële metingen bij de fysio kwam ik elke keer uit op 'zeer goed'.

(Kleine lettertjes: 'In vergelijking met andere vrouwen van jouw leeftijd,' aldus wijlen mijn fysiotherapeut.)

Er zat bij mij dus een behoorlijk verschil in. Terwijl ik toch zowel bij mijn horloge als bij de fysio gewoon netjes mijn leeftijd en gewicht ook ingevuld heb.

vlinderCN likes this.
  10. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

May 21, 2018
    5,335
    1,819
    113
    Female
    Hoe meet de fysio dit, wat betaal je daarvoor? ZO'n sport medisch advies?
    Ik ga morgen eens sporten met de duurdere Garmin van mijn vriend om de andere pols, ben ik wel benieuwd..

11. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

May 21, 2018
    5,335
    1,819
    113
    Female
    Ik zit me nu ook af te vragen, misschien heeft mn horloge veel te hoog ingezet en doet ie er nu al 2 jaar over om tot mijn echte vo2max te komen haha, ik zou namelijk ook geen 47 denken bij mezelf, dat is echt wel extreem goed, categorie marathon lopen?

12. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,766
    18,910
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik kom vanwege een krakkemikkig lijf geregeld bij de fysio om weer even losgemaakt te worden. Vanwege extra klachten die ik erbij kreeg, adviseerde hij mij om onder begeleiding van een collega van hem, een sportprogramma op te zetten. Dat valt gewoon onder de (aanvullende) verzekering. Dus het heeft me niks gekost.

De sport-fysio heeft op basis van mijn klachten een trainingsschema voor me opgesteld en ik heb een paar keer onder begeleiding bij hun gesport. Hij heeft gekeken of ik de bewegingen goed uitvoer en waar nodig nog wat aanpassingen gedaan. Na een paar keer was het schema goed ingesteld en kon ik alles gewoon goed uitvoeren. Ook heb ik uitleg gehad hoe ik zelf kon zien wanneer ik oefeningen kon gaan verzwaren. Daarna ben ik gewoon bij een sportschool gaan fitnessen. Toen ben ik na 4 en na 8 weken nog eens teruggeweest voor zijn conditie meting en lichaamsmeting. En om even bij te praten of ik vooruitgang merk en of ik nog ergens hulp bij nodig heb.

Dat gaat verder prima, dus inmiddels is dat traject helemaal afgesloten.

Ik vraag me trouwens af of sporten met andermans horloge een goed beeld geeft. Dan moet je wel eerst jouw lengte, gewicht en leeftijd ingeven denk ik.

vlinderCN likes this.
  13. Duma

Duma Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    1,085
    1,069
    113
    Mijne klopt wel aardig verwacht ik.
    Scheelde maar 1 punt met een echte sporttest.

Stijgt gestaag over de jaren heen. En na een blessure zakt hij weer wat, logisch want dan is m’n conditie ook weer slechter.

14. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

May 21, 2018
    5,335
    1,819
    113
    Female
    en welke horloge heb jij?

15. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,330
    8,332
    113
    Amsterdam
    Niet naar kijken, klopt helemaal niks van. Ik ben 2,5 jaar geleden echt heel ziek geweest heel lang. Kon helemaal niks, hij zou nu zelfs slechter zijn dan toen terwijl ik weer veel sport en fit ben.

16. Duma

Duma Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    1,085
    1,069
    113
    Vivoactive 4s van Garmin.

17. Duma

Duma Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    1,085
    1,069
    113
    Maar als je niet sport, past hij het ook niet (goed) aan hè. Dus toen je ziek was sloeg de waarde nergens op. Nu je wel weer actief bent, kan hij weer beter meten.

18. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,330
    8,332
    113
    Amsterdam
    Ik kan het over nu 4 jaar zien en weet precies wanneer ik zgn echt fit was en veel sportte. Het veranderd helemaal niet, dat kan bijna ook niet aangezien je nog allerlei waardes mist. Een iwatch heb ik al veel langer dan dat de vo2max wordt bijgehouden en vooral geleerd je moet dingen bijhouden ook met een korrel zout nemen.

vlinderCN, suus1983 and olleke like this.
  19. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

May 21, 2018
    5,335
    1,819
    113
    Female
    Ja dit denk ik dus dat dan bij mij aan de hand is.. Toen ik startte sloeg de meting nergens op want nauwelijks gegevens om op te baseren. Dus toen was de waarde waarschijnlijk veel te hoog. Alleen wel raar dat 'ie' er 2 jaar over doet om dan tot de acurate waarde te komen en nog steeds lijkt te zakken.

20. Duma

Duma Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    1,085
    1,069
    113
    Ligt er denk ik ook aan wat voor activiteit je doet. Kan mij voorstellen dat t makkelijker is om met veel hardloopactiviteiten je vo2max in te schatten, dan met krachttraining of wandelen.

Hij kijkt naar hartslag icm tempo.
    Is je hartslag 150bpm bij 6.00/km dan is je Vo2max 50.
    Is je hartslag 150bpm bij 4.30/km dan is je vo2max 65. ( ik gok de cijfers maar wat, voor het idee)

Maar hartslagzones liggen ook weer voor iedereen verschillend, en die weet je niet zonder sporttest, dus lastige materie voor een horloge ja.

vlinderCN likes this.

Share This Page