VO2max via smartwatch

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door vlinderCN, 10 feb 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.359
    30.650
    113
    Vrouw
    Vo2max op je horloge is geen meting maar een schatting obv andere metingen. En als ik het goed heb begrepen kan hij pas redelijk schatten als je een aantal intensieve trainingen hebt gedaan.

De mijne is zelfs 32 o_O
    Nu ben ik niet mega-sportief. Maar t lijkt me wel erg laag.

2. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Die van mij zelfs 29, ik fiets dagelijks naar werk doe 2 hit trainingen per week met een personal trainer geloof me daarna kan je echt niks meer haha. Dus ik heb best een aardige conditie om het zo te zeggen maar volgens mijn horloge niet. We gaan bijv elk jaar skiën en ga dan altijd in een groepje dan ben ik vaak de enige die geen spierpijn heeft en er niet na een paar dagen helemaal af ligt.

vlinderCN vindt dit leuk.
  3. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.866
    5.104
    113
    Ohhh ik vroeg me al altijd af of dit wel klopte. Dus ‘blij’ om te lezen dat anderen er ook over twijfelen.

Ik heb een apple watch trouwens. Jullie?

Bij mij is het dus 32. Nu ben ik niet mega sportief (meer), maar ik fiets bijna dagelijks ruim 10km naar werk, loop vrij veel en sport ook nog 2x per week. Lijkt me toch best netjes maar vond het dus frusterend dat dat getal zo laag is.

4. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.085
    1.069
    113
    Maar op basis van welke gegevens denk je dan dat hij een vo2max inschatting kan maken bij jou?

Met fietsen naar je werk: hij weet toch niet hoeveel Watt je fietst?
    Met HITT training: hij ziet alleen je hartslag, welke ook nog eens onnauwkeurig is via polsmeting. Dus dan kan hij toch niets inschatten? Hij weet toch niet wat je doet met die hartslag?

Met fietsen op een fietstrainer of hardlopen kan je natuurlijk meer dingen meten en dan zal de de inschatting beter zijn.

5. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.336
    1.819
    113
    Vrouw
    Ja klopt hij geeft bij mij ook alleen een waarde als ik minimaal 30min workout heb gedaan niet bij 10min fietsen.

6. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.336
    1.819
    113
    Vrouw
    Ja ik loop hard en crosstrainer en ik geloof best dat het allemaal niet super accuraat is maar dan nog vind ik het gek dat het heel stabiel geleidelijk omlaag gaat. Dan zou je meer fluctuaties verwachten.

7. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.085
    1.069
    113
    Ja is zeker vreemd! Maar goed, ik zou er dus niet naar kijken. Snap dat t wel wat demotiverend kan zijn ja..

Als ik met harde wind hardloop denkt m’n horloge ook gelijk dat ik m’n conditie is achteruit gegaan omdat m’n hartslag opeens hoger ligt. :)

8. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.359
    30.650
    113
    Vrouw
    Maar fluctuaties zouden juist apart zijn. Het gaat om je maximale zuurstofopname. Dat fluctueert niet zo snel.
    Dat het niet klopt komt vooral doordat het enkel geschat kan worden, maar dat doet die niet obv van 1 meting maar op alle metingen over langere periode.

9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Valt me sowieso op dat mensen zoveel waarde hechten aan zo'n horloge. Ik heb alleen een Garmin om met hardlopen, maar de statistieken doe ik niks mee en vo2max en hartslagzones ook niet. Ik luister wel gewoon naar mn lijf, niet naar wat een horloge zegt.

Vissenkom en Mamafiets vinden dit leuk.
  10. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.359
    30.650
    113
    Vrouw
    Die vo2max doe ik ook niks mee. Net als fitness leeftijd of de body battery. Leuk bedacht allemaal. Maar dat is onmogelijk te meten met 1 zo'n apparaatje.
    Slaap. Ook zo'n leuke. Ik ben blijkbaar regelmatig in diepe slaap als we 's avonds naar een film kijken :roflmao:

Ik gebruik wel de hartslagzones om tijdens een rustige duurloop mezelf te dimmen. NRuurlijk merk ik het ook aan ademhaling etc. Maar daar krijg ik geen piepje van als ik te hard ga :)

11. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.073
    1.567
    113
    Ik vaar ook niet blind op de waardes die mijn garmin aangeeft, maar vaak is het wel een goede indicatie. Luisteren naar je lichaam is het allerbelangrijkste.

12. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Dat dus precies want het is gewoon niet betrouwbaar.

13. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.336
    1.819
    113
    Vrouw
    Haha ja dat heb ik ook vaak dat ik zgn slaap terwijl ik tv kijk.. slaapscore komt ook heel vaak niet overeen met hoe ik me s'ochtends voel. Mijn horloge detecteert wel perfect als ik wijn op heb ;)

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Ik kijk er alleen globaal naar, vooral naar afstand en route etc. Mijn man traint wel op hartslag, maar die gebruikt daarvoor een hartslagband die hij koppelt met zijn horloge. Als je echt traint is dat wel nodig, maar niet als je gewoon recreatief sport.

Liekje81 vindt dit leuk.
  15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik gebruik alleen mn Garmin tijdens het hardlopen. Heb ook maar een simpele, een Forerunner. Puur voor afstand, tempo enzo.

Deel Deze Pagina