Hallo, Mijn dochtertje gooit al sinds we begonnen zijn met vast voedsel, alles van tafel. Ik las eerst dat het een fase is en dat je het moet negeren. Dan zou het vanzelf goed komen. Maar een half jaar later is het nog steeds hetzelfde. Wat is een andere manier (naast het negeren) om haar te leren dat het niet de bedoeling is dat ze alles van tafel gooit?
Vertellen dat het niet mag, en dat blijven herhalen en vertellen wat wel de bedoeling is En buiten bereik zetten... Waarom je elke keer willen puinruimen...
Op deze leeftijd zou ik 1 waarschuwing geven en als ze het nog eens doet is ze klaar met eten...ook als ze nog maar 1 hap of nog niks op heeft. Zelf gewoon lekker verder eten en na een paar keer geen eten te hebben gehad begrijpt ze de boodschap wel.
Buiten bereik is een optie, maar dan kan ze dus niets eten. En het probleem is dat ze heel slecht eet (soms maar een boterhammetje per dag). Dus dan geven we haar de lepel met wat eten erop, dat eet ze eraf en dan vliegt de lepel alweer door de kamer... Maar we gaan het dan toch over een andere boeg gooien. Idd strenger zijn, dingen uitleggen en consequent zijn. Onze pittige dame zal wel even flink protesteren, maar ze zal het toch moeten leren.
Daar was ik ook snel klaar mee. Waarschuwen en daarna van tafel, dan maar niet eten. Krijgt vanzelf een keer honger
Hier is bij gooien de boodschap "niet gooien" en bij de tweede keer wederom "niet gooien" en dan gaat meneer met stoel en al heel even afkoelen op de gang. Daarna komt hij terug en mag hij het opnieuw proberen. Meestal gaat het dan goed Oh enne voor de bordjes; https://www.kruidvat.nl/bambino-druk-vast-bord-houder/p/3327500
"Eten/drinken of anders klaar" is een zin die hier wel wordt gebruikt, en ook wordt nageleefd. Ook heb ik mijn dochter geleerd dat ze het aan mij moet geven als ze klaar is. In het begin ging ze dan de stukjes boterham één voor één aan mij geven. Nu geeft ze me meestal het bord. Ze kan, als de kinderstoel tegen de tafel aan geschoven is, net bij de tafel en sinds kort (20 maanden) zet ze soms haar bord op tafel als ze klaar is.
Hier hetzelfde gehad, bleef maar door gaan, hebben op een gegeven moment gezegd als je iets niet meer wil eten leg het dan maar op de tafel en dat doet hij nu netjes eigenlijk gelijk, soms pakt hij het weer terug als hij toch wel nog trek heeft maar dat is zelden. Hier ook een slechte eter en de regel gooien dan geen eten is hier ook nooit een optie geweest, dat had denk ook geen effect gehad behalve dat ik dan s'nachts mijn bed uit had gekund Misschien heb je er iets aan, als je dochter het begrijpt uiteraard. Mijn zoontje is nu anderhalf en gooit nu ook nog met dingen als hij boos is of gefrustreerd, dan zeg ik wel niet gooien en tegenwoordig laat ik hem het terug halen en terug leggen op de juiste plek, nu is hij wel ouder en begrijpt dan iets meer en wil ook nog niet altijd luisteren uiteraard maar soms hebben hier andere dingen meer effect dan gewoon constant "nee, mag niet" zeggen, soms zit er ook een andere reden achter. Ohh en hoe vaker wij nee zeiden hoe meer hij alles (bord met inhoud en al) op de grond gooide echt om de negatieve aandacht. Als we nu zien dat hij een bui heeft om te gaan gooien pakken we gelijk het bord af en worden er stukjes bijvoorbeeld kip op het blad gelegd, die blijven wel liggen.