Overgang van 2 slaapjes naar 1

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door chillys, 28 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chillys

chillys Lid

13 mei 2012
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Mijn zoontje slaapt steeds vaker maar 1 keer per dag i.p.v 2. Hij zit duidelijk in een overgang. Alleen slaapt hij s'morgens zonder problemen en s'middags heeft hij meer moeite of lukt het helemaal niet. Smorgens rekken lijkt bijna niet haalbaar. Hij kijkt scheel van vermoeidheid of gaat soms over zijn slaap heen waardoor hij heel kort slaapt en dan smiddags alsnog niet. Dan is hij einde van de dag echt de weg kwijt.
    En als hij smorgens slaapt, slaapt hij tot 11.30 ongeveer en dan is het lang tot 7 uur(als hij 2 keer slaapt gaat hij om half 8 naar bed). Als ik hem eerder dan 7uur op bed leg is hij nog vroeger wakker smorgens(hij wordt 6uur wakker als hij zijn normale tijd naar bed gaat).
    Herkennen jullie dit? En hoe gingen hiermee om? Alle tips zijn welkom!
    Bedankt voor antwoorden :)

2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Hoe oud is je mannetje? Hier was het ook rommelig in het begin, heeft wel zo'n anderhalf à twee maanden geduurd rond zn eerste jaar. Eigenlijk begon het kdv ermee, zij hielden hem eigenlijk met gemak wakker tot een uur of 12.30/13.00 uur. Ze lunchen daar om 11.30 dus als hij daarna wilde slapen, dan had hij tenminste al een bammetje op. Ik ben het toen ook gaan proberen, maar juist na een drukke kdv dag wilde hij wel weer twee keer slapen op een dag. Dus ja... Ik ben gewoon gaan kijken wat hij zelf wilde: de ene dag haalde hij het wel op één slaapje, de andere dag niet.

Wat ik wel deed was naar buiten gaan later op de ochtend, afleiding dus om hem door die fase heen te helpen. Na thuiskomst rond 11.30 lunch en daarna naar bed. En hij hield het op een gegeven moment steeds langer vol. Afleiding helpt dus ook, soms kun je ze over dat dipje heen helpen.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Haalt hij de middag wakker? Want sommige kindjes slapen liever in de ochtend ipv middag.

4. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Ik bied afleiding als hij moe wordt. Lekker even naar buiten meestal. (Niet te lang. .. dan valt bij in slaap) Daarna heeft hij weer energie en eet hij nog een dan rond twaalf uur naar bed. Hij slaapt dan meestal ongeveer anderhalf uur.

5. chillys

chillys Lid

13 mei 2012
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie tips, lieve dames.
    Om antwoord te geven op jullie vragen:)
    Mijn zoontje is inmiddels 16 maanden. Ik probeer inderdaad voor afleiding de deur uit te gaan maar smorgens rekken lijkt voor hem lastiger dan smiddags lang wakker zijn. Maar als hij smiddags niet slaapt is hij savonds soms zo moe dat hij niet kan eten. Goed om te weten dat sommige kinderen liever smorgens hun slaapje doen inplaats van smiddags.
    Misschien het even een periode waar hij doorheen moet maar vind het ergens ook wel zielig als hij eigenlijk nog niet aan 1 slaapje genoeg heeft.

Nogmaals bedankt

6. trulyhappy

trulyhappy Bekend lid

1 jun 2013
    540
    304
    63
    Hier hetzelfde, onze dochter is ook bijna 16 maanden!

Ze slaapt prima, maar nu is het wel wat rommelig, maar 'go with the flow' werkt hier het beste... we leggen haar voor haar ochtend slaapje in bed (meestal rond 9:15 uur). Als ze gaat slapen, doet ze die dag 2 slaapjes.

Wil ze niet slapen, halen we haar er uit en gaan we onze gang, trekken we het door, afleiden of even naar buiten werkt dan idd het beste... (gelukkig is het voorjaar!:cool: ) .... Vandaag even de stad in geweest, heeft ze even met opa gewandeld, een boterham gegeven en haar om 12:00 uur in bed gelegd. Ze slaapt dan (mocht ze haar knuffel niet uit bed gooien;) ) tot minimaal 14:00 a 14:30 uur.... Dan is ze wel rond 18:00 uur kapot, maar ook dat laatste uurtje houden we haar als het ware bezig (ze kan zich trouwens steeds beter zelf bezig houden) en leggen we haar rond 19:15 uur in bed...

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl is nu 18 maanden en slaapt nog maar 1x per dag, in de ochtend.
    Ik heb een tijdje geprobeerd dit slaapje naar de vroege middag te krijgen, maar dat is mislukt. Ze is vroeg wakker en moet dan 3 a 4 uur later echt slapen. Ze slaapt dan wel 3 uur. Daarna houdt ze het vol tot 20.00, dus het zal wel goed zijn. (wel beetje onhandige planning voor mij, maar goed).

8. trulyhappy

trulyhappy Bekend lid

1 jun 2013
    540
    304
    63
    En soms gebeurt het -zoals vandaag- dat ze om 12:00 uur max een uur slaapt (en daarna ook weigert te slapen) en dat ik rustig in en uit adem en de klok vooruit kijk naar 19:00 uur... :D

9. chillys

chillys Lid

13 mei 2012
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo herkenbaar die klok vooruit kijken. Voel me soms schuldig dan maar gelukkig ben ik niet de enige moeder:D was het veel vooruit kijken?
    Ik moest naar een afspraak vanochtend en dat liep uit. Dus dacht nou dan zijn we ook gelijk aan het rekken kijken of het beter gaat. Hij kon pas om 11.15 uit eindelijk in bed liggen. Hij was helemaal kapot in de auto, wilde eerst nog een boterham geven maar dat zou hij niet halen, schatte ik in. Eenmaal in bed gillen en schreeuwen! Helemaal over zijn slaap heen. Hadden jullie kindjes dat ook of vallen ze gemakkelijk in slaap als jullie het rekken?
    Die knuffel uit bed gooien doet mijn zoontje ook! Haha zo herkenbaar. Moet je toch weer naar binnen. Zo jong maar heel slim van ze!

10. Cato1981

Cato1981 Actief lid

23 apr 2013
    422
    3
    18
    Heel herkenbaar je moet er even doorheen. De ruk naar de avond wordt zo te lang, ik ging om 11:30 eten en daarna naar bed. Afleiding zocht ik in spelletje doen op de i pad, naar buiten/ erop uit gaan in de ochtend putten alleen maar meer uit, dat vond ik zielig bleef juist in de ochtend thuis en keek de klok vooruit ;) na een maandje was het ritme er helemaal in. Je hebt ook kans dat je kindje in de ochtend langer gaat slapen ik het begin.

Deel Deze Pagina