Hoi meiden, Ik ben op zoek naar wat ervaringen. Sinds gisteren plots erg vaginaal vochtverlies. Van de ene op de andere dag. Het lijkt gewoon water. Voorheen had ik bijna niks of soms wat slijmerig iets. Onderbroekje heeft nu ook gewoon een natte plek en het loopt zo via mijn billen naar achteren. Vk gebeld, testje gedaan. Bleek geen vruchtwater te zijn, maar afscheiding en hartje gehoord. Ik blijf echter bang. Ik heb dit geen enkele zwangerschap gehad. Bij mijn 1e was het de begin van de bevalling. Toen kwam het ook met beetjes en wist de vk niet zeker of het vruchtwater was en ben ik naar het ziekenhuis gereden. Nu was ze zeker dat het geen vruchtwater was. En toch blijf ik bang. Zelfs afgelopen nacht, als ik op bed lig, verlies ik vocht. Ik ben echt helemaal over de toeren. Heb er nu maar een inlegkruisje in gedaan en zal de vk straks wel weer bellen. Ik heb mijn vriend gisteren nog geprobeerd te helpen met de auto uit het sneeuw te duwen (met 3 anderen). Vk heeft me verzekerd dat daardoor je vliezen niet kunnrn scheuren. Kan iemand mij een beetje geruststellen? Of ervaringen delen? Ik lees nergens dat miskramen met vruchtwaterverlies beginnen. Overal bloed of bruin of niks (ma) rond deze periode. Ik probeer daar dan ook echt niet vanuit te gaan, maar alles in mijn lichaam schreeuwt dat het niet goed zit. Alvast bedankt voor jullie reacties. Liefs, Minnie
Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, dat klinkt wel als erg veel vocht voor afscheiding. Het kan wel hoor, maar zeker als jouw gevoel zegt dat er iets niet in orde is zou ik toch opnieuw je vk bellen. Of iets vruchtwater is is soms best lastig vast te stellen dus ze kan zich vergist hebben. Het kan geen kwaad om opnieuw te checken en desnoods in het ziekenhuis te vragen om een extra check. Daar kunnen ze het vocht onder de microscoop bekijken en met de echo kijken hoeveel vruchtwater er in je buik zit. Beide geeft nog geen 100% zekerheid maar wel meer dan alleen de provocatietest (= druk zetten en kijken of er vocht uit je vagina komt). Probeer wat vocht op te vangen in een bakje of door een boterhamzakje in je onderbroek te doen. Hoe meer jij op kunt vangen hoe beter het te beoordelen is. En gewoon toch weer je vk bellen hoor. Je hebt een niet-pluis-gevoel en daar moet je iets mee doen.
Thanks voor je lieve woorden. Ze hadden een test gedaan waarmee ze met een wattenstaafje je vagina naar binnengaan, flink roeren en dan komt het wattenstaafje er in een bepaalde kleur uit. Zwart is vruchtwater. Oranje is afscheiding. Gelukkig was het oranje. Bij mijn 1e zag ze wat zwarte puntjes. Daarom had ze me toen naar het ziekenhuis doorgezet. Dus op zich geloof ik haar test wel. Ik bedoel als je daar van binnen zit te roeren dan zou je toch wel iets van vruchtwater oppakken als het er gezeten heedt toch? Ben zo onzeker dat ik zelf gek van wordt... Ik bel ze vandaag sowieso nog wel even. Al is het maar om bv aan het eind van de week hetzelfde nogmaals te testen. Denk je dat ik mag vertrouwen op het wattenstaafje?
Ik heb in mijn vorige zwangerschap ook enorm veel afscheiding gehad, begon in het 2e trimester. Ik heb periodes gehad dat ik echt niet zonder inlegkruisje kon. Later werd het weer wat dikker en minder waterig.
Die wattenstaafjes ken ik inderdaad. Ze zijn redelijk betrouwbaar maar ook niet 100%. Ik heb altijd begrepen dat je het zo moet zien: Als het wattenstaafje zwart wordt weet je vrij zeker dat het vruchtwater is, als ie echter oranje is is er een kleine kans dat er toch vruchtwater is maar (op dat moment) niet voldoende om te kleuren. Kan zeker geen kwaad om te herhalen, als ie opnieuw oranje is geeft dat alweer meer zekerheid. Succes!
Donderdag gaan ze nogmaals testen. Wederom weer boterhamzakje en proberen wat op te vangen. Hadden we gisteren ook gedaan en dat was eerst kleurloos maar leek wit op te drogen. Hopelijk donderdag weer allemaal oranje.
Ik had bij mijn zoon echt intens veel waterige afscheiding ook. Het overviel me soms ook. Dwars door mn spijkerbroek been zoveel. Klinkt heel vies, sorry daarvoor het heeft bij mij een aantal weken geduurd en toen vanzelf weer over gegaan. Mijn zoontje is met 41 weken geboren, en mijn vliezen braken vooraf. Het grootste verschil voor mij was de geur. Vruchtwater heeft in mijn beleving een hele zoete geur, een beetje zoals je baby ruikt als hij net geboren is. ik hoop dat je snel duidelijkheid genoeg hebt om je geruster te voelen!
O, dit is wel geruststellend. Vanaf welke termijn had jij het ongeveer? En ook plots van de ene op de andere dag zo'n verandering.
Ik durf er geen precieze tijd meer aan te hangen, denk begin tweede trimester tot een week of 30? ik weet dat ik hem al voelde, maar dat was bij mij al erg vroeg (12weken)
Ik verloor ook behoorlijk wat waterige afscheiding tijdens mijn zwangerschap. Verving soms wel 2 keer per dag mijn slip.
Ik ben nu 20 weken zwanger en heb ook al heel wat weken op en af flinke afscheiding.. ook soms dat ik denk is dit wel normaal ; maar dan neemt het weer af.. denk dat dit er wel beetje bijhoort. verloskundige en gynaecoloog gaven ook aan dat je hormonen elke dag heel erg wisselen dus dan kan het de ene dag meer zijn dan de andere..
Probeer jij jezelf ook te redden met een inlegkruisje ofzo? En is het bij jou ook erg doorzichtig/waterig? O, en gefeliciteerd met de verjaardag van je zoontje.
Nee, omdat ik (gelukkig) meerdere vriendinnen heb die dat ook gehad hebben. Toen ik daadwerkelijk vruchtwater verloor was dat ook echt een duidelijk merkbaar verschil. Maar dat is mijn eigen ervaring!