Hoi, Ik gebruik al enkele jaren paracetamol met 50 codeine. Mijn huisarts weet dat ik zwanger probeer te worden, maar is niet over deze medicijnen begonnen. Nu heb ik het kortgeleden aan de apotheker gevraagd die aangaf dat ik deze dosering (mag maximaal 20 codeine) niet kan slikken als ik zwanger ben en naar de gynaecoloog moet daarvoor. Als ik zwanger ben (moet eerst nog lukken) wil ik een verwijzing vragen naar de gyneacoloog. Ik begin mij alleen af te vragen of ik nu al om een verwijzing moet vragen om het te bespreken met de gyneacoloog voordat ik zwanger ben. Sowieso gebruik ik na de eisprong deze medicijnen op het moment niet, maar dat hou ik geen 9 maanden vol. Ook vraag ik mij af of ik als ik zwanger wordt onder behandeling moet blijven bij de gyneacoloog of kan ik wel gewoon naar een verloskundige. Een uitgebreide vraag, die mij toch wel heel erg bezighoudt. Alvast bedankt! Groetjes, Giegel
hoihoi Over het gebruik van dit preparaat tijdens zwangerschap bij de mens en over de effecten in de dierproef bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te beoordelen. Paracetamol en codeïne passeren de placenta. Niet gebruiken vlak vóór (23 uur) en tijdens de bevallin in verband met mogelijke ademhalingsdepressie bij de neonaat. Paracetamol en codeïne gaan over in de moedermelk. Niet gebruiken tijdens borstvoeding. codeine zal de vruchtbaarheid hoogstwaarschijnlijk niet beinvloeden maar word zie hierboven afgeraden gedurende de zwangerschap te gebruiken. Ik denk dat het een goed idee is om voor dat je zwanger bent al eens te gaan praten met een gynaecoloog. Dit heet een preconceptioneel consult. Groetje simke
Hoi Simke, Bedankt voor je antwoord! Ik zal even een verwijsbrief gaan vragen bij de huisarts. Denk je dat ik bij een zwangerschap ook sowieso bij een gynaecoloog moet zijn door dit medicijngebruik, of kan ik wel gewoon naar een verloskundige? Groetjes, Giegel
Hoi Giegel, als je het medicijn blijft gebruiken in de zwangerschap, denk ik dat je klinisch onder begeleiding blijft. Maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Als je gyn zegt dat je het mag blijven gebruiken omdat het geen gevolgen zal hebben voor het kind en de zwangerschap mag je bij een vk onder controle. Dus vraag het maar eens na. Groetjes Brigitte
Hoi, Door vakantie van zowel de huisarts als wijzelf, kon ik vandaag pas terecht bij mijn vervangende huisarts (eigen huisarts is lang met verlof). Ik heb een verwijsbrief gekregen voor de gyneacoloog om het medicijngebruik te bespreken. Ook vond zij het verstandig om naar de gyneacoloog te gaan omdat onze jongste met een groeiachterstand geboren is en de nodige problemen heeft gehad na de geboorte (niet tijdens of direct na de bevalling) Sturen jullie vrouwen ook sowieso door naar de gyneacoloog als ze eerder een kindje hebben gekregen met een groeiachterstand van twee weken? Ik wist namelijk niet dat dit ook een aanleiding was om doorgestuurd te worden, mede omdat de oorzaak van de achterstand nooit echt is achterhaald. Mijn eigen huisarts was hier ook van op de hoogte en heeft mij ook niet doorgestuurd. Ik word hier een beetje onzeker van Alvast bedankt weer voor het lezen en beantwoorden! Groetjes, Giegel
Hoi, Ik ben inmiddels bij de verloskundige geweest en mag voorlopig de medicijnen blijven gebruiken. Het is wel raadzaam om af te bouwen tot een lagere dosering, maar zoals de gyn zei is het kiezen uit twee kwaden. Voor het kindje zou het niet zozeer schadelijk zijn voor de organen en dergelijke, maar de kans bestaat dat het kindje 'verslaafd' ter wereld komt. Door het medicijn gebruik en de groeiachterstand in mijn laatste zwangerschap, moet ik terug naar de gyn als ik zwanger ben en zal ik daar onder behandeling blijven. Het zou dus (helaas) een medische bevalling worden als het zover is/komt en niet zoals ik had gehoopt een thuisbevalling. Toch ben ik blij dat ik hier de vraag heb gesteld en naar de gyn ben geweest, zodat er extra controle komt als ik zwanger ben. Het is wel een geruststellend gevoel Bedankt voor het gegeven advies! Groetjes, Giegel
Hoi giegel, Goed dat je het hebt gedaan, nu is het helemaal duidelijk voor je! Al ben ik het niet helemaal eens dat je puur op een groeiachterstand bij je eerste in de 2e lijn moet blijven. Want wij kunnen ook de groei in de gaten houden en je voor groeiecho's laten gaan. Alleen me thet medicijn gebruik ishet verstandig om 2e lijn te blijven. Indien je zwanger bent mag je het daar gerust nog eens over hebben met de gynaecoloog. Het zou jammer zijn dat het geen harde reden is en je daarom een mooie thuis bevalling moet missen. Imke