Lieve dames, Met de 20 weken echo kregen wij te horen dat ons meisje in beide ventrikels in de hersentjes teveel vocht heeft. Tot de 10mm is nog ‘normaal’ maar ze heeft 11/12 mm aan beide kanten. Doorgestuurd naar het ziekenhuis en sindsdien lopen alle echo’s via daar. Ik zit nu op 26 weken en ben een aantal echo’s verder. Het vocht is niet gestegen maar stabiel gebleven, echo van vandaag zat op 11mm. We maken ons zorgen, alleen weten we niet waarover we ons zorgen moeten maken omdat het ziekenhuis ons totaal geen duidelijkheid geeft over haar toekomst en wat dit extra vocht te betekenen heeft. Zijn er mama’s die hier ervaring in hebben of iemand kennen waarbij hun kindje dit ook heeft gehad/heeft?
Geen ervaring mee, maar lijkt me naar om te horen tijdens de echo’s. Wel raar dat ze niet zeggen waaraan ze denken dan. Heb je de nipt test gedaan of andere tests, of is er iets aangeboden? Anders gewoon vragen waaraan ze denken, deze onzekerheid is ook niet fijn. Veel sterkte met alles.
Wat een onzekerheid zitten jullie in. Heel naar. Hebben ze al DNA onderzoek gedaan? Dat lijkt het belangrijkste nu. Dan kunnen ze nagaan of er een bepaalde ziekte aan ten grondslag ligt en kunnen ze beter de prognose bepalen. Bij geboorte gaan ze het kindje extra onderzoeken en kijken of er ook een waterhoofd ontstaat; bij dat laatste is er namelijk reden voor actie. De meeste kinderen zonder genetische afwijking en teveel hersenvocht ontwikkelen zich gelukkig helemaal normaal.
Mijn kind heeft vergrote hersenkamers. Vanwege een open rug. Ik krijg niet de indruk dat dit bij jou kindje is gezien? Bij ons volgde na de zwangerschap een traject van het sluiten van de rug. Dagen daarna hebben ze een drain geplaatst. Ze hielden de hersenkamers in de gaten. Of ze toename. Uiteindelijk name ze toe.
Hoi ik ben echoscopist en screen deze "afwijkingen" bijna dagelijks. 10 is inderdaad de grens 11 is dan nog prima. Bij 15 ga je al meer richting de iets minder goede kant dus als t al aantal weken stabiel zo 11 is verwacht ik niet dat dit opeens snel gaat oplopen en problemen geven. Welk ziekenhuis loop je? En krijg je guos of bij de gynaecoloog. Inprincipe moeten ze wel duidelijkheid geven in t zkhs over wat er aan de hand is, ze kunnen dat niet voor je achterhouden. Daarnaast mag je je zorgverlener (verloskundige) om steun vragen in zo'n traject. Wellicht weet zij meer of kan ze zorgen dat je een gesprek krijgt voor duidelijkheid