Zoals de titel al zegt: we hebben last van een zilvervisjesplaag op het werk. Het zijn kleine grijze beestjes, die leven op vochtige plekken en hun broedplaatsen in kartonnen dozen hebben. Ze zijn in principe niet schadelijk, maar vreten o.a. papier op. Ennuh...als je een map van het bureau openslaat of 's ochtends je bed afhaalt...en die beestjes lopen er...dan ben je NIET blij. Afijn mijn baas wilde ze laten verdelgen en had al een bedrijf ingeschakeld. Echter, ik en mijn team zijn daar heel erg van teruggekomen. In 1e instantie stond ik er niet bij stil dat die chemische troep weleens slecht kon zijn voor zwangere vrouwen. En ook, weliswaar iets minder, voor alle overige mensen die daar werken en wonen. Nou ik had dus de eer om die man op het allerlaatste moment af te bellen. Was geen pretje, want ookal was het geen probleem hij vond onze keuze toch wat 'raar' merkte ik door zijn stem heen. Ik gaf dus aan zwanger te zijn en hij gaf aan dat het geen enkel kwaad kon om de zilvervisjes te bestrijden. Hij zei dat de stoffen die ze gebruiken allemaal gekeurd zijn en wettelijk toegestaan. Nu gaan we nog met het team bespreken of we die man terug laten komen ja of nee. Want denken jullie, is dit slecht voor mijn zwangerschap? In boeken lees ik altijd dat als je met chemische stoffen werkt, je beter tijdelijk ander werk kunt doen. Ben dus een beetje ongerust. Bovendien heeft mijn collega een veel meer milieuvriendelijke en diervriendelijke methode gevonden om ze te bestrijden. Dan hoeven ook niet alle kasten van de muur. En dat had ik in mijn eentje moeten doen in 1 avond tijd, 9 clientenkamers en dan nog de openbare ruimten Je snapt, ik als zwangere tutholla begon gelijk te steigeren dat ik dat allemaal alleen moest doen. Dus: is het schadelijk voor mijn baby als er toch iemand die zilvervisjes komt verdelgen? ikzelf vertrouw het nu echt niet.
Iiiiiiih vieze beesten zijn het yugh! Wij hebben ze hier in huis gehad (ze houden van nieuwe huizen blijkbaar zijn die vochtiger :s) Maar goed, wij hebben toen de tip gekregen om aardappels doormidden te snijden, daar komen ze ook op af. Weet niet of het werkt, we hebben het nooit geprobeerd. We hebben het huis gewoon 'uitgedroogd' en nu zie ik ze niet meer. Ik zou die chemische troep nu ook niet in mijn buurt willen hoor.
ik denk dat als je een goed antwoord wil hebben dat je zult moeten weten waarmee ze verdelgd worden. Dat 'chemisch' niet goed betekend, is wat kort door de bocht want wat is er tegenwoordig niet chemisch? Maar het lijkt me zowiezo dat als je collega een andere manier heeft gevonden die ook goed werkt, dat dan de oplossing voor de hand ligt? En zoveel sjouwen zou ik zowiezo niet doen als je zover zwanger bent.
Precies, daarom was ik best pissed toen ik merkte dat ik alles nog moest versjouwen. Terwijl ik al wel aan collega's had gevraagd of ze ook een beetje mee wilde helpen. Dat is waar er zijn veel dingen 'chemisch'echter ik gebruik zelf heel veel natuurproducten. Al voor mijn zwangerschap. En als dit spul zoveel beestjes dood kan maken, volgens mij is het dan echt wel een tikkie slechter dan die ene shampoo of dat haarverfmiddeltje.... Ik vraag me gewoon af of het verstandig is te werken in een omgeving waar die beestjes zijn uitgeroeid met gif. Want dan kan ik zeggen: kijk als ik straks met verlof ben dan kunnen jullie gewoon het huis behandelen. Die aardappeltruc is het proberen waard! Het grappige is dat we 2 woningen aan elkaar geschakeld hebben waar ik werk (woning voor verstandelijk gehandicapten). In het ene huis luchten de bewoners veel en regelmatig, in het andere huis is alles altijd potdicht omdat er 1 is die het altijd koud heeft. Ook in de zomer zitten ze nooit buiten, dus nooit een deur open. Daar zie je die gekke zilvervisjes dus veeeeeel meer.
Ja, zowieso zou ik nis tillen, dat kunnen ze echt niet van je vragen (ik ben namelijk eigenwijs geweest en kan niet meer rechtop lopen nu, dus leer maar van mijn fouten hihi). Ja doei, jammer voor de koukleum, dan doet ie maar een dikke trui aan. Open gooien die ramen en deuren! Smerige beesten zijn het bah!
Ik heb die beestjes ook in huis gehad, Yak! Ben inmiddels verhuisd en daardoor ook van die beestjes af. Ik zou i.d.d. even navragen waar ze het mee verdelgen. In een van onze huizen (werk in de psychiatrie) hebben ze het ook gedaan en toen mochten we twee uur het huis niet in, dus heel gezond is het waarschijnlijk niet. Ik heb ook ooit gehoord dat ze hier iets van lokdoosjes voor hebben, maar het fijne weet ik er niet van! Succes!
Ja dat zou bij ons dan ook zijn, mogen we 2 uur niet het huis in. Maar dan nog, volgens mij blijft het gewoon troep. Liever het zekere voor het onzekere. Die lokdoosjes zijn voor ons ook een alternatief. Volgens mij worden ze dan met door 1 of ander iets gelokt en blijven ze vastkleven in de lijm. Niet superdiervriendelijk maarja...je bent er wel eens en voor altijd vanaf als je daarna gewoon goed ventileert enzo. Goh Vlinder zo'n last van je rug? Nou dan negeer ik mijn rug/benen/billen zeker niet...dat lijkt me heel vervelend voor je. Wij gaan begin juli verhuizen en ik ben alvast bezig met spullen uitzoeken en inpakken. Ben nu iets van 3 uurtjes bezig geweest, maar voel toch wel wat pijn in m'n onderrug en spierpijn bij m'n buik. Ff chillen weer!