Hallo allemaal. Ik zit met een dilemma.. Ikzelf werk s'avonds en mijn man overdag. Dus op zich kan ik altijd voor de kleine zorgen en hij ook. Maar ik hoor soms dat kindjes die nooit kindjes zien het soms moeilijk hebben om zich aan te passen als ze eens naar school moeten.. Wij zelf kennen hier en daar wel een koppel met een kleintje, maar nu niet om te zeggen dat we die mensen vaak zien. En ik dacht zo, als ik ons kleintje naar de opvang breng als ze ongeveer 6maandjes is, en dat zo 1x per week, zodat ze leert omgaan met andere kinderen, vreemde mensen enzoverder, ondertussen kan ik dan ook ons huisje op orde krijgen enzo.. Goed idee of lijkt het enkel geld weggegooit voor de opvang?
Hallo Kristelo, Tja, dat is iets wat je zelf natuurlijk moet beslissen, maar achteraf ben ik heel blij dat onze meid naar de opvang is gegaan. Bij ons was het dan wel geen keus, want wij werken allebei overdag, maar ze heeft het er zo naar haar zin. Bovendien leert ze hele andere dingen daar als thuis. Ik vind het wel echt een toevoeging. Maar nogmaals, ik weet niet hoe het was geweest als ze niet was gegaan. Een andere mogelijkheid is de peuterspeelzaal vanaf twee jaar, als overgang tussen thuis en de kleuterschool.
Dat moet je echt voor jezelf uitmaken. Genoeg kinderen die nooit naar een opvangbgaan. Je kunt er ook voor kiezen om je kind thuis te houden en bijv de peuterspeelzaal straks van te doen vanaf een jaar of twee. Hier gaat ze 1 dag pw sinds ze 1 is. Het vele ziek zijn is een n groot nadeel maar de rest alleen maar leuk. Ze vindt t geweldig daar en is ook echt veel socialer geworden sindsdien.
Ik ben er enorme voorstander van! Dochter gaat sinds 6 maanden ook 1 dag in de week Ze leert er super veel en ik zou het serieus een gemis vinden als ik t niet meer zou doen Ze vind het zoooo leuk! En vind voor mama ook gezond wat eigen tijd of t nou thuis of werken is
Even een kleine aanvulling: voor sommige kinderen kan het dan beter zijn om twee halve dagen te gaan, omdat er anders elke keer zo'n lange tijd tussenzit. Ter overweging.
Hier is zoonlief nooit naar een opvang geweest,ben thuis gebleven totdat hij 4 jaar was. Wel heb ik hem voor deze reden naar de peuterspeelzaal laten gaan. Dit vond hij de eerste weken niet leuk..nouja...het afscheid nemen dan want zodra ik de hoek om was waren de tranen al weg. De kinderen waarmee hij is het klasje zat zitten nu nog steeds bij hem in de klas en het is een echt vriendengroepje (Inmiddels groep 5) Ik vind het dus geen slecht idee om kinderen 1-2dg naar een opvang te brengen of crèche. Heb het al bij meerdere kinderen gezien dat ze niet deelden of leuk speelde met andere kinderen en nadat ze na de crèche gingen speelden ze heel sociaal binnen een paar maanden met andere kinderen.
Oh,hier waren de tijden inderdaad ook van (08:45-11:45) Dus het waren echt morgen's gewoon en geen volle dagen.
Als je het geld ervoor hebt zou ik het zeker doen. Het geeft je kind toch net iets extra's als wanneer deze 24/7 thuis is. Mijn dochter gaat sinds drie maanden en vindt het nog steeds leuk. Hier trouwens mee begonnen omdat wij overdag beide werken maar anders hadden we het zeker voor 1 dag per week nog gedaan.
Wij hebben het ook gedaan. Ik kan natuurlijk niet zeggen of het beter is of niet maar ik persoonlijk denk dat het niet slecht is. Hij gaat nu 3 uurtjes per dag naar de creche terwijl hij anders de hele dag bij oma zou zitten. Nu gaat oma hem brengen en terug ophalen. Hij vindt het trouwens echt leuk!
Hier de eerste twee jaar alleen thuis en bij beide opa's en oma's. Nu met 2 jaar en 3 mnd naar de peuterspeelzaal, daar is ze nu ook wel echt aan toe vind ik en ze vindt het fantastisch. Ook geen enkel probleem met wegbrengen enzo. Ik vind het voor een baby echt niet noodzakelijk om ze 1x per week naar een opvang te doen voor de 'sociale contacten'. Voor een peuter vind ik het anders, maar daar zijn de peuterspeelzalen voor!
De meeste opvangen waar ik mijn neus al eens gaan binnen steken ben, weigeren om maar voor één dag een kindje te nemen. Minstens twee of drie hele dagen en dit omdat ze het anders nooit echt gewend worden. Het heeft zijn voor- en nadelen. Je kindje leert inderdaad op vroege leeftijd met andere kinderen omgaan, maar het kan ook zijn dat het dat ook netjes oppikt een keer die naar school zou gaan of bv naar die peuterspeelplaats zou gaan. Aan de andere kant is het een pak goedkoper om je kind thuis te kunnen houden en kan je meer genieten van diens jonge jaartjes...
Ik ben thuisblijfmoeder en we hebben onze dochter toch 1 dag per week naar de opvang gedaan. Precies om de reden die jij aangeeft. Ze leert zich daar aanpassen, samen spelen ed. Wij vonden het belangrijk dat ze niet alleen maar mama haar gezicht zag de hele week. Ik doe wel veel met haar (erop uit) maar dat is echt anders dan naar de opvang. Vanaf september stopt ze op de opvang en start ze op de peuterspeelzaal 2 ochtenden in de week.
Wat grappig al die antwoorden. Ik ben 'thuis' met mijn kinderen, maar we zitten echt niet de hele dag thuis. Kinderen gaan naar zwemles, dansles, speelgroepje, spelen in de speeltuin met andere kinderen en met kindjes uit de straat. Sinds dochter 2,5 is gaat ze naar de voorschool. Zo is er elke dag wel wat. Ik was laatst op een verjaardag en kreeg steeds opmerkingen over dat mijn kinderen zo totaal niet verlegen zijn. Als je voor jezelf je handen vrij wil hebben is dat natuurlijk prima, maar kinderen hoeven echt niet naar de opvang om dingen te leren. Al helemaal niet als baby, maar goed dat is mijn mening.
Wij hebben onze dochter vanaf ongeveer anderhalf om die reden naar het kinderdagverblijf gebracht. Wij vonden het kinderdagverblijf wel vrij duur maar ze kreeg het er na een tijdje enorm na haar zin. Vanaf anderhalf / twee jaar merk je dat ze echt wat meer interactie beginnen te krijgen. Naar mijn idee is dat vroeg genoeg maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik denk dat je vooral moet doen waar jij je goed bij voelt.
Nog even ter aanvulling: onze dochter is nooit verlegen geweest en heel open naar iedereen toe. Ze durft ook tot op een zekere hoogte bij andere kinderen voor zichzelf op te komen. Met andere woorden; ze heeft wat dat betreft niets gemist in haar eerste 1,5 jaar.
Hier ook thuisblijf mama. Maar onze zoon zou je er echt geen plezier mee doen om hem nu naar een opcang te brengen. Ik merktr bij me dochter voordat ze 2 was ze helemaal van de rel was als ik der smorgens had weggebracht(werkte toen nog smorgens) daarom werk ik nu alleen nog savonds. Sinds ze naar de psz gaat vind ze het geweldig. Komt echt met verhalen thuis en ik kan der veel meer uitleggen. Nee onder de 2 jaar ben ik van mening dat ze er niks aan hebben. Ik zocht wel andere mama's op. Of ging babyzwemmen. Lekker veilig met mama erbij. Kunnen ze lekker in eigen bed hun slaapjes doen. Mijn kinderen zijn beide heel sociaal en kunnen prima samen spelen en delen. Maar je moet er zelf wel tijd in steken en er zelf opuit!
Ik ben zelf pedagogisch werker..Maar 1 dag is niet aan te raadde 2 halve dagen of 3 bijvoorbeeld beter zodat ze kunnen wennen anders is die omschakeling voor het kind best lastig verschilt per kind natuurlijk ook.Mijn dochters gaan tot 2 jaar opa en oma en dan 3 halve dagen peuterspeelzaal voor hun sociale ontwikkeling en het stil zitten in een kring en alle dingen die ze daar in groepsverband leren met leeftijdgenoten.Maar er zijn kinderen die nooit gaan en het super doen op basisschool en het nooit nodig hebben gehad.Wat wel leuk is mijn dochtertje kwam op de basisschool bij kinderen die ze al kende van de peuterspeelzaal in de klas ze liet geen traan was wel heel opgelucht de herkenning te zien dat zei ze ook vond het fijn te weten dat zij er dus baadt bij heeft gehad.Zou bij een peuterspeelzaal keuze wel kiezen voor eentje waar de meeste kindjes mee stromen naar de basisschool waar je jouw kleine ook wilt.En volg je gevoel en niet de mening van andere wat goed voor jou goed voelt is beste voor jouw kleine uiteindelijk wel of geen kinderopvang of peuterspeelzaal jij kent je kleintje het beste straks
bedankt voor de reactie's. Het zal toch nog even nadenken zijn denk ik, zijn voor en nadelen aan als ik het zo hoor, misschien best een idee om ze ook naar het voorklasje te brengen voor ze naar het 1ste gaat als peuter.. x