Even mijn gal spuwen hoor! Omdat ik bij mijn vorige zwangerschap zwangerschapsdiabetes heb gehad (gelukkig geen insuline hoeven te spuiten) en een zoontje kreeg van 11 pond, sta ik bij deze zwangerschap al vanaf week 12 onder controle bij een gynaecoloog. Ook moet ik naar een diëtist toe om mijn suikers in de gaten te houden. Ik doe heel goed mijn best en eet zo min mogelijk suiker. Mijn waarden zijn ook heel goed. Alleen zien ze dat in het ziekenhuis niet zo. Er wordt steeds meer gehamerd dat ik mijn waarden echt goed in de gaten moet houden en vanmorgen tijdens de controle moest ik opeens mijn bloed laten prikken om mijn glucose te laten controleren. Alsof ze mij niet vertrouwen. En ik doe echt goed mijn best en ben nog geen gram aangekomen, maar daar hoor je ze niet over. Alleen maar opmerkingen zoals: "Laten we eerlijk zijn, je bent niet de lichtste" en dan met zo'n minderwaardige blik. Nu zijn er ook aardige assistentes, maar ik heb bij mijn vorige zwangerschap nooit iets negatiefs gehoord over mijn gewicht. Ook is de bevalling goed gegaan (ben alleen veel bloed verloren) en is mijn zoontje kerngezond. Ik snap wel dat ze mij in de gaten willen houden, maar ze hebben het maar steeds over mijn gewicht e.d. Terwijl ik voordat ik zwanger werd echt mijn best heb gedaan om af te vallen en daar ook hulp voor heb gezocht. Ben 10 kilo afgevallen, maar toen werd ik zwanger en ben gestopt met lijnen. Ze behandelen mij soms net alsof ik 2 pakjes sigaretten per dag rook!! Ben er best verdrietig over.... Wie heeft zoiets ook meegemaakt? (Gedeelde smart is halve smart )
Bij mijn eerste zwangerschap woog ik 110 kilo toen ik net zwanger was (90 toen ik bevallen was) en daar hoor de ik de gyn nooooit over mijn gewicht of suiker. Nu mag ik naar de VK (weeg nu 97), ben nu 2 keer geweest.. en ik hoor alleeeeen maar gezeik over mn gewicht, suiker en allemaal rommeltesten.. 'oppassen met dit','extra echo voor dat' , 'weet niet of dat een thuisbevalling gaat worden hoor!' *klaagmodus uit* Ik snap je dus!
@Zuurstok: Wat stom dat je nu gewoon lichter bent en juist wel commentaar krijgt!! Ik weeg nu 115 kilo en bij mijn vorige zwangerschap ook (op het einde 130 kilo ). Maar alles gaat goed? Geen zwangerschapsdiabetes? De boosheid is nu een beetje gezakt, maar vind het gewoon irritant dat je aangeeft dat je je best doet en dat ze niet luisteren en alleen maar zeveren dat "ze je nu toch extra in de gaten gaan houden, want een kind van 11 pond is toch wel erg zwaar". Tja, had zelf liever ook een kind van 7 pond gebaard haha !
Hai! Hier ook een mama in spe met overgewicht, ook flink overgewicht.. Wordt eigenlijk nooit iets over gezegd, heb alleen idd die suikertest met 24 weken gekregen i.v.m. verhoogde kans.. Ik wist dit dus kan er niet zo mee zitten.. En groeiecho's extra.. Tjaa mooi kan ik mooi ons mannetje weer zien Probeer er maar het positieve van te zien, tis toch zo.. Maar kan me helemaal voorstellen dat het klote is als er steeds opmerkingen over gemaakt worden! Zou ik ook ongelukkig van worden!
@Lizzy: Ik probeer er ook het positieve van in te zien. Sowieso bij elke controle een echo!! En inderdaad extra groeiecho's! Het is gewoon zo dat opmerkingen over mijn gewicht heel gevoelig liggen. Als het al die kant op dreigt te gaan dan bereid ik mij maar vast voor. En achteraf bedenk ik wat ik terug had willen zeggen, maar op zo'n moment klap ik dicht.... Maar donderdag weer een echo dus daar verheug ik mij dan maar weer op
Zo apart he.. Mijn gyn hoor ik nooit over mijn gewicht, terwijl ik bij begin zwangerschap 86 kg woog en nu dikke 30 ben aangekomen. ( grote baby, veel vruchtwater, hou veeeeel vocht vast, hashimoto dus mijn stofwisseling is al niet de snelste, en ik kon niets meer van week 15 ivm BI, vanaf week 20 smiddags verplicht plat ivm harde buiken, en vanaf week 30 mag ik helemaal niets meer doen dan zitten of liggen en ik was een zeer actief persoon. Daarbij eet ik evenveel als voorheen en verbrand minder) Ik spuit 3 maal daags insuline en zo nodig meer. Baby loopt nu kleine 4 weken voor op groei en heb een grote plons vruchtwater bij me. De diabetesverpleegkundige en een internist zeiken continu over mijn gewicht. Ja dat komt straks wel weer hoor, ik doe nu helemaal niets, verband niets..maar heb wel gewoon honger. Dus eet mijn normale hoeveelheden, snoep niet eigenlijk, alleen af en toe wat in het weekend. Weet dat ik een berg af moet vallen zo, ben ook nite gek. Doet me pijn als je je als een homp vet behandelen ipv als persoon met emoties en gevoelens. De gyns daarentegen kijken niet eens naar mijn gewicht.
@Uksoldaatje: O, die diabetesverpleegkundigen! Gelukkig heb ik er nu nog niks mee te maken. De vorige keer waren die ook zo aan het zeiken. En de internist was het ergste! Zei ik een keer luchtig tussendoor dat ik nog wel van het leven geniet en in het weekend een broodje shoarma op had. Nou, je had haar hoofd moeten zien! Ja hallo, weken niks lekkers en dan één keer een broodje o.i.d. eten. Moet toch kunnen?! En mijn waarden waren erna gewoon goed. Wat maakt dat dan uit? Maar vervelend zeg dat je zoveel klachten hebt. Ik ben inderdaad ook heel actief en moet er niet aan denken om weinig te bewegen. Lees dat ze je over een kleine 3 weken gaan inleiden. Gelukkig maar! Ik vond inleiden by the way trouwens erg meevallen en het ging heel goed. Hopelijk bij jou ook. Sterkte met de laatste loodjes!!
Ik loop ook bij de gyn ivm enorm overgewicht, en da's dan ook het enige wat ik er over heb gehoord. Dat dat de reden is waarom ik bij hem onder controle sta, en in het ziekenhuis moet bevallen. Assistentes hoor ik er nooit over (kijken alleen op de weegschaal, melden dat ze het gezien hebben, en schrijven het op), gyn hoor ik er ook nooit over (ja, 1 gyn wel een keer, dat was ook de enige keer in 2 zwangerschappen dat ik die man heb gezien ), schildklierverpleegkundige moet ik wel bij op de weegschaal, maar geeft verder ook geen commentaar (alleen als m'n waardes niet goed zijn) en de internist ook niet. En ik ben zwaarder dan jullie . Heb hier trouwens wel een GTT gehad, en ook een groeiecho met 30 weken en heb aankomende donderdag weer een groeiecho (kleine lag op p77 en in stuit namelijk).
Ik heb niet enorm overgewicht maar wel overgewicht! Heb in het begin bij de VK gezeten en die zei ook maar steeds ja extra contoles op suiker etc etc. Nu ben ik voortaan bij de Gyn (vorige is een ks geworden en nu mocht ik bij 30 weken naar de Gyn ) een heel aardige vrouw, die heeft me ook nog een keer extra op suiker laten controleren (baby zou ook best groot zijn! ) en die was goed! maar ik had 1 x een vervanger en die was zo bot hij zei tijdens het maken van de echo "Nou nou dit wordt ook een flinkerd" dus ik zeg "Ook ??? " "ja ehumm nou ja u bent ook niet een van de slankste" Nou mijn mond viel open!!! Dus ik heb meteen even tegen hem gezegd dat ik een gewone gezonde dochter op de wereld heb gezet van 3610 gram en 53 cm en dat ik dat helemaal niet zo "flink" vond! En dat die schattingen van hun er ook erg naast kunnen zitten... Nou hij krabbelde wel even wat terug.... Heb het terug gekoppeld met mn eigen gyn en ze snapte dat ik daar van baalde, ze zei ook dat het helemaal niet uit maakte of je dik of dun bent dat er altijd wel een groter of kleiner kindje uit kan komen, en zolang de suikers goed zijn was er niks aan de hand! Maar ze kunnen soms zoooo onhandig zijn!! zolang jij je goed voelt, de kleine goed groeit etc. zal ik proberen er niet teveel van aan te trekken!
Ik sta sinds week 24 onder behandeling bij de gyn, maar ze heeft nog nooit naar mijn gewicht gevraagd. Heb voor de suiker een dieet gekregen en daar houd ik me netjes aan. Twee weken geleden groeiecho gehad en wat blijkt? Kindje is zelfs iets te klein. Haha. Paar dgn maar hoor, dus geen drama. Moet nog een week of zes doorbijten.
Wat jammer zeg!! Ik woog hoogzwanger van mijn tweede 130 kilo, had geen suiker wel hoge bloeddruk (al voor de zw) en niemand, geen vk, gyn, vpk of kraamhulp heeft er ook maar 1 opmerking over gemaakt!
@Saz667: Ik had voorheen ook nog nooit commentaar op mijn gewicht gehad. De vk maakte gewoon een berekening en zei dat mijn BMI aan de hoge kant was. Maar dat was toen nog geen reden om mij door te verwijzen naar het zh en ze zei er verder ook niks over. De verpleegkundige die bloeddruk meet, urine nakijkt en die je weegt zegt er ook nooit iets van. Maar dat is ook niet hun taak. Zou wat zijn als zij zich ermee gaan bemoeien ! Ik hoef bijna nooit bij de gyn te komen (misschien twee keer in heel mijn zwangerschap). De andere controles worden gedaan door een arts-assistent en dat is bijna altijd iemand anders. En die had dus commentaar. Eikel Wat is p77??! Ik hoop voor je dat het kindje nog draait!! Succes donderdag! @Kleintje 88: Nou ja zeg!! Wat een domme opmerking! Ik probeer mij er ook niks van aan te trekken, maar ik ben vroeger altijd erg gepest met mijn overgewicht en dat is gewoon iets wat heel gevoelig ligt. Voor de rest mogen ze alles over mij zeggen, zolang het maar niet over mijn gewicht gaat. Ik heb volgens mij een soort omgekeerde anorexia. Ik vind mezelf dunner dan dat ik volgens mij ben . Vragen ze bij de bloeddruk meten of ze bij mij altijd een brede band gebruiken en dan zeg ik gepikeerd dat ze dat nooit doen. Maar even serieus, ik zie veel dikkere bovenarmen om mij heen @Leontine: Dus je hoeft niet standaard voor elke controle te wegen? Bij ons is dat wel. En het kindje te klein hihi! Dan heb je je heel goed aan het dieet gehouden. Succes nog!! @Marieke: Over mijn hoge bloeddruk krijg ik elke controle standaard opmerkingen. Terwijl die de afgelopen tijd van 150/95 naar 135/74 is gegaan. Dat vind ik heel netjes, maar zij schijnbaar niet.