Hoi Meiden, Ik ben nu 33 weken zwanger (morgen dan) en ik word er helemaal gek van dat ik steeds wat plas of water verlies.. Omdat ik tijdens mijn vakantie mijn liezen kapot had gelopen en een schimmelinfectie op had gelopen loop ik nu al een tijd zonder onderbroek maar met gewoon alleen me pyamabroek aan. Nu ken ik elke keer een schone pyama broek aan doen omdat ik water of plas verlies steeds.. Ik weet dat ik gewoon een onderbroek aan zou kunnen trekken met een inlegkruisje, maar weten jullie mischien wat dat plas-water verliezen is
Hey meid, Vervelend dat je steeds urine verliest. Zeker omdat je je liezen kapot hebt gelopen dus ook niet zo lekker een slipje aan kunt trekken. Onderstaande vond ik op internet. Misschien heb je er wat aan: Het vermogen om urine op te houden tot de gelegenheid zich voordoet naar het toilet te gaan, wordt continentie genoemd. Als dat vermogen ontbreekt, is er sprake van incontinentie. Sommige zwangere vrouwen verliezen urine als zij lachen, hoesten of niezen. Soms gaat het maar om een paar druppeltjes, maar soms ook om veel meer. Dit verschijnsel heet stressincontinentie. Het is heel vervelend en hinderlijk, maar volkomen normaal tijdens de zwangerschap. Het komt vooral voor tijdens de laatste maanden van de zwangerschap. Oorzaak Het zwangerschapshormoon (HCG) verslapt je gladde spieren. Ook de sluitspier van je blaas is een gladde spier. Doordat deze spier slapper wordt, kun je de urine minder makkelijk ophouden. Daarnaast oefenen het gewicht van de groeiende baby en de vergrote baarmoeder extra druk uit op de bekkenbodemspieren. Bekkenbodemspieren zijn de spieren die zorgen dat de urine opgehouden kan worden. De druk op de bekkenbodemspieren neemt plotseling toe als een zwangere vrouw lacht, hoest of niest. Wanneer deze druk een bepaald niveau overschrijdt, zijn de spieren niet meer in staat de urine vast te houden en lekt er wat weg. Stressincontinentie komt vaker voor in de laatste maanden van de zwangerschap. Dit komt omdat, naarmate de baby in de baarmoeder groeit, de druk op de bekkenbodemspieren toeneemt. Na de bevalling Bij de bevalling rekken de bekkenbodemspieren uit. Het duurt een paar dagen voor ze weer hun normale lengte hebben. Daarom is incontinentie een paar dagen na de bevalling soms erger dan daarvóór. Binnen zeven tot tien dagen moet de toestand echter verbeteren. Omgaan met incontinentie Door tijdens de zwangerschap je bekkenbodemspieren geregeld te oefenen, kan de incontinentie tot een minimum worden beperkt. Bovendien verloopt het herstel na de bevalling sneller. De verloskundige kan je vertellen hoe je deze oefeningen moet doen. Daarnaast kun je wat vaker gaan plassen, ook al voel je nog geen aandrang. Het is belangrijk dat je niet minder gaat drinken om incontinentie tegen te gaan. Dat kan schadelijk zijn voor jou en de groeiende foetus. Wacht ook niet tot de blaas overvol is voordat je gaat plassen. Stressincontinentie kan echter ook op een infectie wijzen. Praat er daarom over met je verloskundige of arts. Urine of vruchtwater? Het is moeilijk onderscheid te maken tussen vruchtwater en urine. Als de vliezen breken, kan het vruchtwater plotseling vrijkomen. Het kan ook langzaam weglekken als er een scheurtje in de vliezen zit. Het vocht dat vrijkomt als een zwangere vrouw hoest, niest of lacht, is meestal urine. Als je denkt dat je vruchtwater verliest, neem dan direct contact op met je verloskundige of arts Zij kan onderzoeken of je inderdaad vruchtwater verliest. Probeer in ieder geval wat vocht op te vangen in een glaasje. Dan kan de verloskundige of arts zien wat het is. Zelf kun je vaak ook wel ruiken of het vruchtwater is, vruchtwater ruikt zoet, weeïg. Incontinentie tijdens en na de zwangerschap - Gezond Zwanger Zijn
het kan idd met te slappe bekkenbodemspieren te maken hebben, maar dat hoeft niet! ik begon urine te verliezen met 22 weken als ik nieste of druk bezig was, maar mijn bekkenbodemspieren zijn ijzersterk. (ik hou ze met gemak een uur aangespannen en kreeg de waarschuwing dat ik ze tijdens de zw.schap absoluut niet meer mocht trainen!) ik zou idd een slip aantrekken met een goed inlegkruisje erin. veel fijner dan een natte pyamabroek!
Of kijk even bij de producten van Tena. Die hebben een soort inleggers die je vastmaakt met elastieken. Samen vormt dat een soort tanga (als je begrijpt wat ik bedoel). Zou mooi zijn als die combi bij jou net de rauwe plekken vrijlaat!
Weet je zeker dat het urine is en geen vruchtwater? Anders even voor de zekerheid overleggen met de vk. Het zou kunnen dat er een scheurtje in de vliezen zit, waardoor je vruchtwater verliest.
Ik heb er ook last van helaas. Inderdaad ook als ik net naar de toilet ben geweest en weer opsta van de toilet. Ik probeer altijd zo goed mogelijke 'uit te plassen'. Je plas als het ware even ophouden en weer plassen op het eind als je klaar bent. Het helpt niet altijd maar kan je misschien wel al een paar natte broeken schelen. Ik heb zelfs onderbroeken bijgekocht zodat ik niet zonder kwam te zitten maar nu is het al minder met dat 'uitplassen'.
hihi grappig ik dacht net dat mn vliezen waren gebroken...vk komt langs nee sorry tis urine....WAT dat je dat zelf niet voelt dat je het verliest....idd wat ze tegen mij zei ga lekker op tijd naar de wc dat scheelt iets!!succes ermee