Dag meiden, Ik heb een vraagje aan jullie, ik woon in Frankrijk en de 'druk' om borstvoeding te geven is hier behoorlijk groot. Iedereen vraagt me er (nu al) naar en als ik zeg dat ik nog niet weet of ik het ga doen of niet kijken ze me heel verontwaardigd aan Daarom ben ik er dus nu al een beetje over aan het nadenken, wat de voordelen en nadelen van iedere optie is. Kijk, als het niet lukt dan lukt het niet, of als ik ervoor kies dat ik geen borstvoeding wil geven dan ga ik me daar ook echt niet druk om maken.. kan mij wat schelen wat de Franse bevolking van me vind haha. Maar ik was benieuwd waar jullie voorkeur naar uit gaat en waarom? En voor de zwangere van eerste kindjes zoals ik, denken jullie er al aan?
Goed dat je er over nadenkt! Buiten de discussie om wat beter is, een ding is in ieder geval iets om mee te nemen: het is veeeeeeeeeeel makkelijker om van borst over te stappen op fles dan andersom. Daarom raad ik eigenlijk altijd in de eerste instantie aan om i.i.g borstvoeding te proberen. Overstappen kan altijd nog als je het niks vindt. (met prettige bijkomstigheid dat je kindje in de eerste tijd al jouw goede stoffen heeft meegekregen.) Succes!
Ik heb lang borstvoeding gegeven bij mijn eerste. Heel bewust, omdat het het beste voor moeder en kind is. Straks bij mijn tweede wil ik zeker weer borstvoeding geven. Maar daar heb ik best veel voor moeten doen. Ik had me goed ingelezen, maar ik had toch onderschat hoeveel tijd en extra energie het kost. Ik vond het het zeker waard, en zou het iedereen aanbevelen. Maar het is wel goed om vooraf te realiseren dat je er (zeker in het begin) wel wat extra's voor moet doen.
Ik wil de eerste 6 weken kolven. En daarna gewoon fles voeding. Wand een kind aan mijn borst vind ik zelf gewoon niet zo fijn. Bij het idee word ik al onzeker. En ik denk dat dit zo een mooie Middenweg is
Fulltime kolven en daarna moedermelk in de fles geven is erg zwaar. Het kost je 2x zoveel tijd, en de eerste weken kost voeden je al veel tijd en energie. Live borstvoeding geven is prettiger als dat gewoon mogelijk is. Aan het gevoel dat je kindje aan je borst ligt was ik snel gewend.
Discussie over wat beter is wil ik niet ontketenen hoor hihi Ik denk dat wat voor degene goed voelt ook het beste is over het algemeen @Vlinderbloem: Heel goed punt over het 'once you go fles you never go back', daar was ik inderdaad ook over aan het denken dat de keuze die je maakt vaak ook wel de keuze is waar je bij (moet) blijven.. en proberen kan inderdaad niet echt kwaad.. @Micera: Fijn dat je dat nog even zegt, ik had er inderdaad niet over nagedacht dat het extreem veel energie extra zou kosten.. Ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden en echt met wijsheid erover nadenken zeg maar. Is misschien dat beginnen met nadenken rond 18 weken zwanger zo slecht nog niet hahaha. Oja, en hoe lang is lang als ik dat vragen mag? @Danielle: Ik denk inderdaad dat dat een hele mooie middenweg is, mag ik vragen wat je niet fijn vindt aan het idee van een kind aan je borst? Als je dat geen vervelende vraag vindt? Ik heb namelijk wel zoiets dat áls ik borstvoeding ga geven, wil ik dat niet in het openbaar doen.. ook hier wil ik geen discussie over ontketenen hoor, iedereen heeft zn eigen mening hierover maar ik voel me prettiger om dat alleen in privé sferen te doen...
Ik heb 2 kinderen en nummer 2 krijgt nog steeds borstvoeding (is nu 8 maanden). Ik zou zeggen probeer het. Ik vond het in het begin ook een moeilijke keuze. Wat mij over de streep trok is dat je elk gewenst moment kunt stoppen. Of je het nu 2 keer, 10 keer of 50 keer geeft je kunt elk gewenst moment stoppen. Daarin tegen heeft nummer 1 ruim 6 maanden borstvoeding gehad en nummer 2 nog steeds Voor en nadelen zou ik niet zo tegen elkaar afstrepen, want dan ben ik toch van mening dat kunstvoeding er het beste uitkomt (los van de voedingsstoffen en antistoffen). Succes met je keuze en geniet er straks van!
Nog even snel een reactie op borstvoeding niet in het openbaar... Bij nummer 1 voedde ik bijna altijd thuis en nergens anders en kraambezoek kwam nadat ik gevoed had of ik deed het in een andere ruimte. Nu bij nummer 2 maakt het me niks meer uit. Nu denk ik mensen kijken maar even de andere kant op als ze het niks vinden Ook dit is bij mij helemaal omgeslagen
Ik heb altijd gezegd ik ga borstvoeding geven en dat heb ik ook gedaan. Het leek mij het natuurlijkst en het beste voor mijn zoontje. In het begin had ik last van kloven etc en wilde ik echt stoppen ook had ik het wauw gevoel niet als ik mijn baby aanlegde . Met een maand of 3, 4? Wilde mijn zoontje niet meer bij mij drinken ik vond het verschikkelijk! Gelukkig ging hij na 2 dagen weer aan de borst. Sinds gisteren ben ik gestopt met bv geven niet omdat ik niet meer wilde maar omdat het helaas zo gelopen is. Nu krijgt hij fv en dat is ook prima maar ik vind het echt heel jammer ik hoopte tot minimaal een jaar te voeden. Ik vond het voordeel van bv dat ik het altijd bij mij had op temperatuur en dat je het onbeperkt mag geven Het nadeel was dat ik er altijd uit moest elke nacht altijd kolven En ik vind het persoonlijk het beste voor je kindje Nadeel :Met flesvoeding zit je te tobben met flesjes als je baby honger heeft en voor dat het flesje klaar is duurt het wel even Voordeel:Je vriend/man kan ook een flesje geven en ook s'nachts Je weet wat je baby binnen krijgt Maar goed dat is mijn mening ga van je eigen gevoel uit dat is altijd het beste. Laat je niet van de wijs brengen en zeker niet een mening opdringen. Succes met je keuze
Als je twijfelt, zou ik gewoon proberen. Valt het tegen, dan schakel je over naar de fles. Valt het mee ... des te beter. Van fles naar borst werkt zelden. Wil je overigens kostenbesparend zijn ... dan geef je best borstvoeding . Het mag niet het enige argument zijn, maar bij sommige gezinnen weegt het wel door als reden om het op zijn minst te proberen.
In de eerste instantie gaat het er om wat jij wilt en niet de andere! Als jij nu al denkt dat borstvoeding niets voor jou is, zou ik er niet aan beginnen omdat je dan toch gaat stoppen binnen de week. Weet dat borstvoeding in het begin zeer intensief is. Borstvoeding lijkt iets normaal en makkelijk, maar dat is in begin niet zo. Je kindje gaat veel willen drinken om je melkproductie omhoog te krijgen. De 2de nacht is ook de moeilijkste nacht. Je kindje zal dan niet willen slapen en aan je borst willen. Eenmaal de borstvoeding op gang is, wordt het leuker. Ikzelf ga borstvoeding geven omdat het alles bevat wat mijn kindje nodig heeft. Ook geeft het de nodige antistoffen en is het makkelijk verteerbaar voor het kindje. Voor mij is borstvoeding melk dat gemaakt is op maat van je kindje. Het is altijd klaar en heeft de juiste temperatuur. Ook is het gratis en moet ik niet continu flessen sterliseren. Het is ook goed om terug wat op gewicht te komen nadien. Maar er is zeker niks mis met kunstvoeding. Je kindje gaat hier ook groot en gezond mee worden! Tegenwoordig bootsen ze in de mate van het mogelijke de moedermelk na. Ik denk gewoon dat je 100% achter de keuze borstvoeding moet staan omdat je anders bij de minste tegenslag gaat afhaken en dat toch wel gepaard gaat met heel wat emoties. Maar uiteraard is er niks mis met proberen als je het toch echt wel een kans wilt geven Dit is wat ik denk he
Ik vind het ook heel lastig! Snap precies wat je bedoelt wat betreft druk van buitenaf. Iedereen gaat er al bijna vanuit dat je borstvoeding gaat geven. Ik heb er persoonlijk niet echt een gevoel bij, zie vooral ook het aspect dat het érg veel van je vraagt én lang niet altijd lukt, waardoor het veel gedoe op kan leveren. Maar ik zie ook wel in dat vooral die eerste periode veel voordelen heeft wat betreft goede voedingsstoffen etc. Ik ga dus beginnen met borstvoeding en mocht blijken dat het niet lukt of ik me er niet prettig bij voel, ik dan niet weken ga touwtrekken. Dan wordt het gewoon de fles.
Zo kostenbesparend hoeft het anders niet te zijn. Voor de kosten die ik alleen al in de kraamweek kwijt was aan borstvoeding (kolf huren, kolfset, voedings-BH in een grote maat, extra kraamhulp etc) had ik ongeveer een half jaar flesvoeding kunnen geven Maar als het allemaal goed loopt zal het vast goedkoper zijn.
Dankjulliewel voor jullie reacties meiden! Ik zou het ook echt wel een kans willen geven! Ik denk dat het argument 'Als het echt heel erg tegenvalt kun je altijd stoppen' wel een hele goede is. Maar ik wilde wel echt een bewuste afweging doen, zoals het feit dat jullie erop wijzen dat het enorm intensief is, dat vind ik erg fijn want (misschien een beetje naïef) maar dat had ik niet verwacht.. en kloven ben ik misschien ook stiekem wel een beetje bang voor. Maar ik ben er wel voor, dat je borstvoeding altijd 'bij de hand/bij de borst hahaha' () hebt en dat er veel goede stoffen in zitten..
Ja..... doen. Ik twijfelde ook, meer of ik wel of geen melk genoeg had. Mn ma en zussen hadden dit probleem namelijk. Maar ik dacht: ik probeer het gewoon en geen seconde spijt gehad. Ja toen ze stopte. Ik kikk nu al uit naar april. Het is zo mooi en zo wonderlijk. Echt momentjes samen met kleine baby. Iets wat je niet uit handen kan geven, dus echt helemaal voor jou. Ik zie weinig nadelen aan bv, maar bij mij liep het als een trein, dus kan niet meepraten over kloven, ontstekingen e.d. Nu krijgt ze zo afentoe bog een flesje en man wat een gedoe. Helemaal naar beneden sochtenda vroef om een flesje klaar te maken. Of midden in de nacht als ze weer eens tandjes krijgt ofzo. Wat een gedoe. Maar doe wataje zelf wilt. En alz je twijfelt, gewoon proberen. Je kan niet terug van fles naar borst.
Oh en wil je baby heel de nacht drinken? Op je zij gaan liggen en kindje ook op der zij en zo lekker drinken en jij beetje dutten. Sta er nuchter in, dan kan het alleen maar meevallen.
Hoe je het gaat ervaren weet je toch pas als je het zelf probeert. De een vind het een heerlijk intiem momentje, de ander vindt het verschrikkelijk. Maar je kan pas echt weten hoe dat voor jou is als je het ook daadwerkelijk doet. Zelf dacht ik dat ik het echt super zou vinden. Helaas na 1 maand heb ik het opgegeven, het ging gewoon niet lekker en ik kreeg er steeds meer weerstand tegen. Voor mij begon het echt genieten van ons mannetje en een goede band opbouwen pas toen ik een streep zette onder de borstvoeding. Maarja, ik heb hem ook maar 3 keer goed aan de borst gekregen en verder alleen maar gekolfd en mislukte aanhap pogingen met een gefrustreerd kereltje
Ik zou het gewoon proberen! Bij de eerste heb ik het geprobeerd, vond het loodzwaar en liep voor geen meter. Na drie weken gestopt en binnen drie dagen had ik helemaal geen melk meer, terwijl ik juist overproductie had (kolfde de eerste dag al met gemak 200 ml). Achteraf bleek hij allergisch te zijn voor van alles en nog wat. Nu bij de tweede twijfel ik enorm, maar ik ga het gewoon weer proberen. Lukt het niet, vind ik het te zwaar of zie ik het niet zitten, dan zonder problemen lekker over op flesvoeding. Elke dag borstvoeding is er een denk ik dan maar en flesvoeding is ook goed. Belangrijkste is dat je doet waar jij je goed bij voelt. Een relaxte mama die flesvoeding geeft, daar heeft een kindje veel meer aan dan een gestresste moeder die tegen haar wil in borstvoeding geeft. Maar als je het niet probeert, al zijn het maar twee dagen, dan weet je ook niet of het bevalt of niet...
Zelf vond ik borstvoeding geven heel fijn en intiem. Genoot van de momenten die we zo samen hadden. Hij had in het begin heel veel moeite met aanhappen. Pas vanaf dag 3 begon de voeding lekker te lopen en kon ik er van gaan genieten. En die stuwing was ook niet echt fijn. Uiteindelijk 4 maanden gegeven. Maar de moeite dat het in het begin heeft gekost vond ik het meer dan waard. Vanaf 4 maanden dus over gestapt op flesvoeding en vond dat weer heel fijn omdat ik niet altijd de gene was die moest voeden (helemaal in de nacht) Had voor me gevoel iets meer tijd voor mezelf. Wat ik ook wel weer fijn vond. Succes met een keuze maken!
hey hoi ik woon ook in Frankrijk en ervaar het helemaal niet zo dat er zo gehamerd wordt op borstvoeding. Ukkie een kwam 5 weken te vroeg en ze hebben me geholpen met borstvoeding te geven. Maar doordat die niet voldoende zuigkracht had heb ik iets meer dan een jaar gekolft en dat gegeven. Ik had zo veel al meteen vanaf het begin dat het zonde was om het niet te gebruiken. Nu bij uk twee wil ik zeker wel live gaan voeden. Mijn gedachte is ook niet buiten de deur maar mocht het een keer voorkomen gooi ik er een sjaal overheen zodat ik niet in het zicht zit. Ander off topic vraag ... waar woon je? Ik in Yvelines!