Zwanger en hypermobiel

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Roderoosjes, 23 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roderoosjes

Roderoosjes Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.119
    111
    63
    Zijn hier nog meer dames die hypermobiel zijn?

Ik ben nu 22 weken zwanger en mag al even niet meer sporten van de fysio. Ik mag alleen gewoon bewegen, maar geen echte krachtsinspanningen meer doen.

Ik heb het ook gemerkt in de vakantie. Normaal liepen wij 1-2 uur per dag in de bergen. Maar nu hou ik het vaak niet meer dan een half uur.

Lastig, maar wel mee te leven.

Hoe gaan jullie er mee om?

2. Wensje88

Wensje88 Fanatiek lid

29 jan 2014
    1.229
    23
    38
    Ik!

Ik ben nu bijna 8 weken zwanger, morgen voor de eerst echo..:)
    Ben heel benieuwd hoe het gaat lopen..
    Morgen ook weer een afspraak bij de fysio, ik ga het dan ook met haar bespreken
    Heb je verder veel last?

3. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Ja hier!!!
    Bij mij verdwenen juist de klachten, maar goed ik was uiteindelijk maar 10 wk zwanger, dus weet niet hoe het verder in een zwangerschap zou verlopen..

Maar is zwemmen bijvoorbeeld geen optie voor je?

4. Roderoosjes

Roderoosjes Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.119
    111
    63
    Spannend Wensje.

Moonlight, wat vervelend. Ik hoop dat je snel zwanger bent. Ik ga binnenkort ook zwemmen. De fysio zei ook dat dat goed voor me is. Moet alleen nog de fut er voor zien te vinden ;)

Ik merk wel dat ik sneller last heb van mijn terug en bekken. Ook kin benen zijn snel pijnlijk.
    Vanavond heb ik weer een afspraak bij de verloskundige en dan ga ik bekkeninstabiliteit met haar bespreken.

5. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Enorme last van bekkeninstabilliteit :(
    Knietjes die ik niet meer vertrouw..nek en rug..pff..

Nee ik kan het geen goede combi vinden
    Gelukkig reageert iedereen anders

6. Storm1

Storm1 Actief lid

19 mei 2014
    208
    0
    0
    Ja hier! Ik ben ook behoorlijk hypermobiel!

Nu ik zwanger ben, heb ik echt enorme bandenpijn en had ik al vrij snel (lage) rugpijn.. Ook wat betreft het lopen merk ik inderdaad ook dat het een stuk vermoeiender is....

Ow en al helemaal frustrerend: ik ga zo vaak door mijn enkel nu ik zwanger ben.... Is dit iets wat jullie herkennen?

7. Roderoosjes

Roderoosjes Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.119
    111
    63
    Storm, ik draag bijna alleen nog maar mijn hoge wandelschoenen. Daar loop ik goed op. Bij andere schoenen wiebel ik ook behoorlijk.

Ik heb ruim 20 jaar paard gereden. Als ik het leuk vond moest ik er ook mee doorgaan zei de huisarts altijd, want dat hield mijn spieren kort. Dan konden die mijn gewrichten en banden bij elkaar houden.

Nu heb ik er wel wat profijt van, maar leuk is anders.

8. Libra

Libra Fanatiek lid

2 okt 2007
    2.354
    0
    0
    hier ook een hypermobiele zwangere. Helaas ben ik al heel vroeg uitgeschakeld door bekkeninstabiliteit. Volgens de fysio is het risico op BI veel groter als je hypermobiel bent. Ik heb veel gezwommen. Eigenlijk tot ik rond de 35 weken het zwembad niet meer uit kon klimmen.

9. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Ik mag van bekkentherapeut niet meer in het zwembad.
    Spieren ontspannen dan waardoor de boel echt alle kanten opgaat. Moet zeggen dat ik ook echt niet kan zwemmen...mn benen doen het dan echt niet meer

10. Miranti

Miranti Fanatiek lid

1 jan 2013
    1.445
    0
    36
    Bij mij is na de bevalling geconstateerd dat ik te soepel was, oftewel, vorm van hypermobiel zijn, aldus fysio en huisarts.. Ik had ook in de zwangerschap al in het eerste trimester last van rug en bekken klachten. Met 18 weken al minder gaan werken (ook vanwege andere klachten). Ik kon op het eind nog maar weinig zonder pijn. Na de bevalling hoopte ik dat het weg zou zijn, maar mijn bekken en rug klachten zijn alleen maar erger geworden. Momenteel loop ik nog steeds bij de fysio..

Hopelijk hebben jullie er zo min mogelijk last van meiden!

11. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113
    het is wel belangrijk om op een laag niveau te blijven trainen.

Ik heb bij alle bei de zwangerschappen bij de bekkenfysio aangepast gefitnissed. Als je bijna niets meer doet en je spieren worden slapper dan is het nog lastiger om de boel bij elkaar te houden.

12. LoC

LoC Lid

14 jan 2014
    14
    0
    0
    Hypermobiliteit en zwangerschap is inderdaad een goed recept voor bekkeninstabiliteit. Bij mij is er, naast hypermobiliteit, in een vroeg stadium beginnende bekkeninstabiliteit geconstateerd en helaas is dat sinds enkele weken behoorlijk verergerd. Maar zoals inderdaad al benoemd wordt; blijven bewegen is heel erg belangrijk! Ik heb altijd intensief gesport maar mag vanaf het begin van mijn zwangerschap niet meer sporten. Wel mag ik wandelen (op rechte stukken), zwemmen en ik doe dagelijks de oefeningen die ik via de fysio heb gekregen en ik weet zeker dat ik anders al veel eerder ernstige b.i. klachten gehad zou hebben.

13. huggy

huggy Actief lid

10 apr 2012
    345
    0
    0
    Gastouder
    Dordrecht
    Hier ook een hypermobiele zwangere (met aangeboren heupdysplasie)... Dit wordt ons 3e kindje.

1e zw - nergens last van gehad ik liep de dag voor mijn bevalling nog als een kievit! Pas 2 mnd na de bevalling last van mijn rug (kon niet eens 7kg tillen) en toen 9 mnd sportfysio gehad.

2e zw - wederom pas na mijn bevalling problemen nu 5 maanden na de bevalling en toen een osteopaat bezocht. Nu was ik met 3 mnd van mijn klachten af.

3e zw - (huidige) nu 33+2 en vandaag de ziektewet ingegaan door de problemen met mijn rug. Ik kan ineens niet meer op of neer!

14. fozzy

fozzy Actief lid

18 jul 2013
    220
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik heb eds type 3 soort van hypermobiliteitssyndroom.
    heb al vanaf week 8 bekkeninstabiliteit ga nr Fysio en bekkentherapeut en nog veel pijn. ik sportte 3x per week nu nog maar 1 Max 2x en alleen fietsen en roeien. ben nu bijna 21wk. het is vervelend maar na een grote operatie ivf etc neem ik dit graag v lief. als ons kindje maar gezond ter wereld komt:

15. Roderoosjes

Roderoosjes Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.119
    111
    63
    Ik ga maandag naar de bekkenfysiotherapeut. Krijg wel steeds meer last, inclusief uitstraling naar mijn benen. Kijken wat hij te zeggen heeft.

16. Roderoosjes

Roderoosjes Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.119
    111
    63
    Afgelopen maandag heb ik bij de bekkenfysiotherapeut geweest. Zij heeft serieuze bekkenproblemen vastgesteld, mede veroorzaakt door de hypermobiliteit. Ik moet nu kalm aan doen en goed naar mijn lichaam luisteren.

17. scrat

scrat Niet meer actief

Echt doen! Goed naar je lichaam luisteren en geregeld even gaan rusten als je merkt dat het even niet gaat. Je komt jezelf anders echt tegen.

Eerste zwangerschap rond de 20 weken minder moeten gaan werken en rond de 30 gestopt met werken ivm BI.

Deze zwangerschap inmiddels al gestopt met werken. Ondanks fysio/oefeningen en geregeld rusten.
    Is toch lastiger als er al eentje rond loopt.
    De rolstoel staat nu klaar voor langere stukjes naar buiten te kunnen gaan. :(

18. Hope86

Hope86 Actief lid

3 okt 2012
    233
    5
    18
    Vrouw
    Flevoland
    Hier ook zon mazzelaar met hypermobiliteit en wat dus tijdens de zwangerschap is uitgemond in bekkeninstabiliteit. Begon ook al heel erg vroeg. Met 12 weken ook moeten stoppen met werken. Nu ruim 31 weken zwanger en de pijn wordt alleen maar erger. Eventjes kort de stad in is nog net te doen, maar langer dan dat komt er echt een rolstoel aan te pas. Slapen gaat helaas ook nog maar moeizaam. Slaap al sinds begin met een voedingskussen tussen mijn benen. Maar dat haalt nu ook nog weinig uit.. Het is doodvermoeiend die continue pijn. Maar gelukkig ben ik vrij nuchter en weet ik dat ik straks flink beloond wordt. Kiezen op elkaar meiden... Maar we mogen best af en toe even mopperen. Helaas kreeg ik er ook nog nierstuwing bij, wat voor hele erge pijn in de rug zorgt. En als ik tussen die twee mocht kiezen, dan koos ik toch voor de bekkeninstabiliteit.

Ik heb mij wel laten vertellen dat de hypermobiliteit wel een voordeel kan zijn met de bevalling. Laten we ons daar aan vast houden :)

19. Hope86

Hope86 Actief lid

3 okt 2012
    233
    5
    18
    Vrouw
    Flevoland
    Ik had op het begin trouwens wel baad bij zwangerschapszwemmen. Toen de nierstuwing begon ben ik hier mee gestopt. Te pijnlijk en vermoeiend.

20. Fay87

Fay87 Lid

7 mei 2014
    33
    0
    0
    NULL
    Haarlem
    Hier nog een hypermobiel en bekkeninstabiliteit combi. Begon in week 14 met pijn bij lang lopen (uur of langer) en eindigde met enorme pijn na een rondje in de supermarkt in week 39/40. Heb wel van mezelf een holle rug en had ook best een zwaar kind (8 pond) wat er geen goed aan deed. Van de fysio oefeningen gehad, maar de klachten bleven (gelukkig niet zo erg dat ik eerder moest stoppen met werken). Na de bevalling was het trouwens zo goed als meteen over (en het was ook een snelle bevalling, weet niet of dat dan een voordeel van de hypermobiliteit is)

Nu 15 weken zwanger van nr 2 en tot nu toe nog geen klachten, maar ik vermoed dat dit vast niet zo blijft.

Deel Deze Pagina