Hoi, Heeft iemand verstand van ijzerwaardes. Ik ben de laatste weken echt extreem moe (bijna 30 weken zwanger). Ik slaap goed en veel, maar kan alsnog hondsmoe opstaan. Daarnaast is bloeddruk aan de lage kant (maar niet veel te laag). Ik zie regelmatig even sterretjes, ben snel kortademig en duizelig. Mijn ijzer is gecheckt en was 7.1. Volgens de vk prima en kan niet de oorzaak zijn. Ik moet het dan maar accepteren... maar ik vind het zo extreem! Kan het toch niet aan m'n ijzergehalte liggen? Hij is misschien statistisch gezien niet te laag, maar misschien voor mij persoonlijk wel? Of werkt dat niet zo... Pff word gewoon gek van vermoeidheid en met een kleuter en peuter die hier rondhobbelen wordt het niet makkelijker natuurlijk.
7.1 is niet laag, maar ik kan me voorstellen dat als je normaal boven de 8 of 9 zit je deze waarde wel voelt. Ik had mijn vorige zwangerschap ook een lagere ijzerwaarde, 6.7 ofzo, waarvan werd gezegd dat ik daar niet per se klachten van kon hebben. Maar ik weet dat ik anders altijd hoog in de 8 zit. Voor mij verklaarde die 6.7 dus wel de klachten. Heb je al Floradix geprobeerd? Mij hielp dat enorm!
Maar hoe is je ferritine (ijzervoorraad)? Dat zegt vaak héél veel. Mijn ijzer is namelijk altijd prima, maar mijn ijzervoorraad is dramatisch. Dat kon een boel van mijn klachten verklaren.
M'n ijzervoorraad weet ik eigenlijk niet... daar hebben we het niet over gehad. Floradix ga ik maar proberen. Hopelijk helpt het wat.
Ik heb maar even erachter aangebeld. Ijzervoorraad is 85. En begreep dat ie boven de 80 moet zijn. Maar is dit dan niet op het randje?
@Pippa02 Ja, dat zou je wel denken... Maar even ter vergelijking: mijn ijzervoorraad was op het dieptepunt 11 en komt nu telkens maar amper boven de 45 uit, ondanks alle ijzersupplementen die ik slik. Ik denk dat het sowieso geen kwaad kan om Floradix een kans te geven! Succes .
@Pippa02 Last is een groot woord. Toen mijn ijzervoorraad 11 was, was ik er wel echt goed ziek van ja. Met 45 valt het mee. Ik zie er alleen snel grauw uit en ik ben vaak moe, maar ik functioneer wel gewoon . Ik heb trouwens geen ervaring met Floradix! Ik slik Chelated Iron van Solgar.
Ik gok dat die waarde mcv is en geen ferritine, die ondergrens is namelijk geen 80 maar 20 geloof ik.
Zou best kunnen dat je zo moe bent omdat je voor jouw doen een lage ijzerwaarde hebt.. Mijn ijzerwaarde was met 12 weken 6,7. Maar mcv 95. Ik heb ondanks mijn lage ijzerwaarde weinig klachten (volgens mij). Weet ook niet hoe hoog hij is als ik niet zwanger ben.. Moet nu wel voor de zekerheid met 20 weken weer prikken om hem een beetje in de gaten te houden. Maar ijzerwaarde op zich zegt dus niet alles.. Was je glucose ook ok?
Rot dat je moe bent. Misschien moet je proberen om meer rust te nemen. Extra ijzer kan vast geen kwaad. Sterkte!
Suiker is gewoon goed. Verdere waardes weet ik niet. Daar ben ik niet op geprikt. Heb de Floradix nu in huis. Ga dat maar even proberen. Hopelijk helpt dat. Bedankt voor het meedenken allemaal!