Bang voor endometriose

Discussie in 'Gezondheid' gestart door MinnieJ, 6 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Hi dames,

Ik probeer al 5 maanden zwanger te raken maar tot op heden nog geen succes. Opzich is dat heel normaal dus daarom maak ik me ook verder geen zorgen. Van mijn zoontje was ik enorm snel zwanger dus ik mag ook wel eens een keer wachten:)

Maar nu valt het me de laatste tijd op dat ik vrij heftig menstrueer, ik ben hiervoor bij de HA geweest en zij vond het in de eerste plaats niet nodig me door te verwijzen. Ik heb namelijk geen extreme pijn, ik neem wel pijnstillers tijdens de menstruatie maar ik lig niet krom van de pijn (voor mijn zwangerschap wel trouwens, dan lag ik 's nachts soms wakker ervan).

Het gekke is dat ik nu deze maand helemaal niet heftig heb gemenstrueerd, en ook niet lang. Als je endometriose hebt, zijn je menstruaties dan altijd heftig? Of kan het soms ook een maand gewoon normaal zijn?

Voor de rest heb ik best wel wat symptomen, maar ja dit kan je natuurlijk ook hebben als je geen endometriose hebt, zoals:

rugpijn vanaf eisprong (kan ook hormonaal zijn)

pijnlijke gemeenschap op eisprong (kan ook gewoon de spanning zijn in dat gebied)

Veel aandrang tot plassen vanaf eisprong (kan ook gewoon door hormonen komen)

PMS en rugklachten vanaf eisprong, en ga zo maar door...maar dus geen extreme pijn.

Morgen heb ik een afspraak bij de gynaecoloog (uiteindelijk wel een verwijzing gekregen), maar wat ik me afvraag, aangezien je niet altijd snel na wordt gekeken tenzij het heel ernstig is, moet ik nu aangeven dat deze menstruatie niet heftig was? Of kan ik dit beter voor me houden omdat er nog steeds een risico is dat ik endometriose heb en ze dit verder niet nakijken?

En mijn HA zei dat als ik endometriose zou hebben dat er toch alleen maar 2 opties zijn, of hormonen slikken waardoor ik niet zwanger kan raken, of niks doen waardoor je weer onvruchtbaar kan raken.

Krijg je echt alleen deze opties als je naar de gynaecoloog gaat?

Bedankt alvast voor de reacties

2. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    hoi hoi,

Goed dat je naar de gyn gaat. De enige behandeling tegen endo is idd hormonen of niets doen. Maar eerst zal je natuurlijk moeten uitsluiten of je het hebt ja of nee.
    Je klachten klinken namelijk wel zo, ik herken ze van mezelf!
    Ik zou niet zeggen dat deze menstruatie normaal was, maar aangeven dat je over het algemeen erg heftige menstruaties hebt. maar ook zonder heftige menstruaties en pijn kun je endometriose hebben hoor.
    of een gyn over gaat tot behandeling ligt aan in welke mate je het eventueel hebt. Gezien je kinderwens zal er denk ik niet worden overgegaan op hormonen.
    Succes bij de gyn en ik hoop dat er duidelijkheid komt!

3. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    Het vervelende bij endometriose is dat je niet perse klachten hoeft te hebben. Ook vrij hevig menstrueren hoeft niet te wijzen op endo.
    Mijn klachten voor de zwangerschap waren:
    zeer hevige menstruatiepijn (2 dagen niks kunnen doen), pijnlijke eisprong, spotting, pijn bij vrijen, tampon was pijnlijk en had tussendoor ook vaak vaginale krampen (zeer pijnlijk).
    Ik had een zeer korte menstruatie (1,5 dag), dus langer pijn dan dat ik bloedverlies had. Ik zou sowieso om een inwendige echo vragen, dan kunnen ze eventuele endometriosecystes al zien. Verklevingen zien ze alleen tijdens een laparoscopie.

De hormonen (waardoor je in de overgang gaat) krijg je meestal voor een ivf traject (en na een kijkoperatie) om alles tot rust te brengen. Als je een kijkoperatie krijgt en ze treffen endo aan, dan heb je kans dat ze jullie nog een tijdje zelf laten proberen of iui. Lukt dat niet dan zal je doorverwezen worden voor ivf. Ligt aan de mate van de endo.

Heb je de website van de endometriosestichting al eens bekeken? Heel interessant. En je kan de test doen:
    Welkom: Endometriose stichting

4. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Ja de test kwam inderdaad uit dat ik naar de HA moet gaan. Wat akelig zeg, maar ik heb al een inwendige echo gehad voor cysten trouwens en die had ik gelukkig niet want daar dacht zij eerst aan. Toch vraag ik me af hoe ik dan wel zo snel zwanger kon zijn van mijn zoontje...als ik het heb. Hopelijk niet:(

5. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Ik kreeg van tampons altijd buikpijn trouwens, is dat dus ook een symptoom?

6. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    Was je voordat je zwanger werd van je zoontje lang aan de pil? Dat kan het onderdrukken. Misschien na je bevalling niet meer aan de pil gegaan?
    Buikpijn van tampons is niet perse een symptoom, maar ik had het wel. Ligt er aan waar de endo zit en hoe ernstig het is.

7. Phal

Phal Actief lid

20 sep 2011
    329
    0
    0
    omgeving Rotterdam
    Minnie, endometriose heeft niet altijd invloed op de vruchtbaarheid hoor, ikzelf heb het op een rotplek qua pijn maar ben prima vruchtbaar

8. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    ik menstrueer zonder pil ook heel hevig! heb ook alle klachten die je omschrijft en nu zwanger van mn 3e kindje.
    ik zou me niet nu al heel druk maken hoor!
    dat kan later ook nog. je kan zwanger worden, dat weet je. soms duurt t wat langer. als je over een maand of 5 nog niet zwanger bent zou ik contact met de huisarts opnemen. maar voor alsnog zou ik me niet zo druk maken hoor!

9. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Voor de zwangerschap van mijn zoontje was ik al 3 jaar niet meer aan de pil. Maar ik heb wel jaren de pil geslikt en had toen meteen na het stoppen enorm heftige menstruaties..nou ik ben benieuwd wat de gynaecoloog vandaag zegt..

10. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    Succes vandaag. Laat je het even weten?

11. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Nou even een update, de gynaecoloog is er bijna zeker van dat ik geen endometriose heb omdat ik dan niet genoeg zou hebben aan een paracetamol als ik menstrueer. Ze zei dat bovendien de enige manier om het te ontdekken is met een kijkoperatie..en aangezien ik momenteel niet persee erge pijn heb is dit wat overdreven. ZE heeft me wel iets gegeven wat iets doet met de bloedstolling tijdens mijn menstruatie zodat ik niet teveel bloed verlies met tot gevolg een ijzertekort. Dit was dus wel nuttig. Ik kan dit gewoon slikken zodra ik ongesteld word, dit heeft verder geen gevolgen voor het proberen zwanger te worden. Ze zei dat als ik echt een jaar bezig ben dat ik dan maar weer terug moet komen via de HA.

12. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

De erge pijn die ik had tijdens mijn menstruatie was vooral vóór mijn zwangerschap, nu is het meer dat mijn menstruaties heftig zijn en lang duren, maar niet extreem veel pijn zoals ik vroeger had. Ik heb ook een inwendige echo gehad en dat zag er allemaal mooi uit volgens de echoscopist, ze zei dat als er een haard (haar?) zou zitten op de eierstokken dat ze dit dan zou kunnen zien en ze zag niks.

Deel Deze Pagina