rugpijn bij het zitten

Discussie in 'Gezondheid' gestart door odet, 22 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. odet

odet Niet meer actief

ik had het bij mijn 1e zwangerschap in de laatste weken, maar nu ben ik pas 23 weken en ik heb er al last van.

ik kan niet meer normaal in de bank of in de auto zitten zonder last van mijn rug te krijgen.
    erg vervelend, zeker nu ik nog zo lang moet.
    ik kan dus niet lang meer zitten.
    maakt niet uit hoe ik ga zittten, welke houding.
    ik probeer mijnhouding zo veel mogelijk ag te wisselen, maar het helpt niet.

herkend iemand dit?

2. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Heb je er ook last van met een extra steuntje in je rug? Misschien dat je ook wel een verkeerde houding hebt.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.847
    19.199
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb het ook, bij mij zit de pijn in mijn onderrug net naast mijn ruggegraat en ook midden in mijn rug. Overigens heeft het bij mij wel met een verkeerde zithouding te maken. Soms denk je dat je goed zit, maar moet je net een klein beetje je bekken kantelen of iets anders om ècht goed te zitten. Ik ben nu dus maar weer begonnen met Mensendieck. Heb dat jaren eerder al gehad, toen ik niet zwanger was en dat heeft toen goed geholpen. Maar ja, nu mij lichaam verandert merk ik dat mijn houding toch niet altijd goed is en ik weer last krijg.

Misschien is Mensendieck ook een idee voor jou? Zij leren je goede houdingen en (kleine) oefeningen die je kunt doen om rugpijn te voorkomen. Je krijgt er van de zorgverzekering dezelfde vergoeding voor als voor fysiotherapie.

4. Sandra G

Sandra G Actief lid

20 sep 2009
    152
    0
    0
    Ik heb ook rugpijn in het midden van mijn rug, bij de overgang van de 'lage' naar de 'hoge' rug. Ik heb echter wel een scoliose, dus dat speelt hier zeker mee. Ik krijg alleen last als ik zit waarbij ik mijn rug niet steun. Ik heb er met name last van op kantoor, want daar zit je stiekem niet altijd met je rug tegen de stoelleuning (maar iets voor over gebogen om goed te kunnen typen). Ik probeer er zo goed mogelijk op te letten, maar toch krijg ik elke middag er weer last van. Heb nu een speciaal kussen, maar ook dat helpt nog niet echt (loop ook weer bij de fysio). Enige dat dus helpt is goed de rug ondersteunen zodat de spieren niet gaan 'trekken'.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.847
    19.199
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ook hier een (hele lichte!) scoliose. (zeg maar; bochtje op de verkeerde plek. ;)) Daardoor is de rug idd wel een extra zwakke plek. Maar zoals Sandra hierboven al aangeeft: ook dan zijn er wel dingen die de klachten in ieder geval kunnen verminderen!

Overigens: bewegen is bij bijna alle rugklachten goed! Denk daarbij wel aan rustige bewegingen, zoals wandelen, fietsen, zwemmen e.d. (Maar waarschijnlijk zit je er toch al niet meer op te wachten om te gaan bungeejumpen.)
    Door voldoende te bewegen, kun je ook het stilzitten langer volhouden.

6. spinner

spinner Actief lid

7 mrt 2009
    152
    0
    16
    tip: koop een pocket pillow (even googlen) en blaas deze half op. Ga hier tegenaan zitten (met je onderrug) en dit kussen zorgt voor ondersteuning en ontspanning van je spieren.
    Ik heb het van de fysio gekregen en wil er niet meer zonder!

7. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik herken het wel, heb het ook bij langere autoritten. Maar vooral rond de 30 weken, nu gaat het wel, vreemd genoeg. Wat mij hielp wat m'n zomerjas in het holle gedeelte van m'n rug proppen in de auto, dan was het goed te doen!

8. odet

odet Niet meer actief

bedankt voor jullie reacties.
    ik ga eens proberen iets in mijn rug te doen tijdens het zitten.
    hoop dat het werkt.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wat voor mij ook erg hielp was zo'n gymbal. (soort skippybal van 60-70cm groot). Dan zit je wat actiever, en krijg je niet de kans om in een gekke houding te gaan hangen, wat weer pijn oplevert.

Ik gebruikte het echt veel, meerdere uren per dag zeker.

Deel Deze Pagina