Toxoplasmoseinfectie: weet je altijd dat je die hebt opgelopen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Chantico, 1 sep 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

#1 Chantico, 1 sep 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 sep 2010
    Dag verloskundigen,

ik vroeg me af of je het altijd weet als je een toxoplasmose-infectie hebt. Ik ben nu 9 weken zwanger en heb toen ik 5 weken was (toen wist ik nog niet dat ik zwanger was, onregelmatige cyclus) met een schepje een aantal kattendrollen opgeruimd uit het kinderspeeltuintje waar mijn dochtertje wel eens speelde. Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan, want ik kom NOOIT in aanraking met kattenpoep en dit had ook echt niet gehoeven, maar ja, ik wist niet dat ik zwanger was en deed een goede daad... Nu maak ik me zorgen over het risico dat ik toen heb gelopen. :(

Als ik toen toxoplasmose zou hebben opgepikt, zou ik dan altijd koorts of andere symptomen moeten hebben herkend, of kan zo'n besmetting ook zonder symptomen verlopen? Ik heb geen koorts gehad ofzo. Wel kreeg ik kort daarna wat 'last' van m'n darmen, maar na de positieve test heb ik dat aan de zwangerschapshormonen toegeschreven.

Zou het zin hebben om me nu op toxoplasmose te laten testen?
    Kunnen ze tijdens een echo dingen bekijken die duiden op zo'n infectie?
    Kan er vertraagde groei ontstaan door toxoplasmosebesmetting? (Ik was bij de echo die ik had met 7 weken namelijk minder ver dan ik op basis van mijn inschattingen dacht te zijn...)

Ik hoop dat jullie me gerust kunnen stellen, want het zit me toch niet lekker...

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie,
    Chantico

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

de kans dat je daar toxoplasmose van hebt opgelopen is echt heel klein. Je hebt het tenslotte met een schepje gedaan en niet met je blote handen.Waarschijnlijk heb je ook direct erna je handen gewassen. Bovendien kan de toxoplasmose eigenlijk alleen maar in de ontlasting van heel jonge katjes zitten. Maar omdat het kan adviseren we zwangeren inderdaad om liever niet met kattenpoep in aanraking te komen dan loop je helemaal geen risico. Du s maak je geen zorgen.
    De toxoplasmose infectie (eerste keer) verloopt soms heftig met hoge koorts soms merk je er helemaal niks van. Op een vroege echo kun je niet zien of je het hebt doorgemaakt of niet.
    Je zou eventueel je bloed kunnen laten controleren. Als je antistoffen hebt uit het verleden kun je dat aantonen, je bent dan eens besmet geweest en hoeft dan niet meer bang te zijn. Maar als die er niet zijn, weet je eigenlijk nog niks. Dus de waarde ervan is beperkt.
    Ik zou me zeker geen zorgen maken omdat de kans echt minimaal klein is. Laat het los en geniet van je zwangerschap.

Mirjam

Deel Deze Pagina