Misschien voorliggende placenta

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door NikkiF, 20 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NikkiF

    NikkiF Fanatiek lid

    17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hallo !

    Ik heb een vraagje.

    We waren twee weken geleden bij de verloskundige en ze maakte een echo. Daarop was te zien dat ons kindje laag in de baarmoeder was ingenesteld. De verloskundige zei dat dat de kans op een voorliggende placenta kon vergroten, maar dat we ons geen zorgen moesten maken omdat dit niet vaak voor zou komen.

    Nou maak ik me al snel zorgen dus ben ik gaan lezen op internet over voorliggende placenta's en dat schijnt toch niet niks te zijn. Ik maak me dus wel degelijk zorgen, over ons kindje, maar ook over mijn eigen gezondheid mochten er straks bloedingen optreden.

    De verloskundige zei dat we het moesten vragen bij de 20-weken echo. Maar ik ben nu 12 weken, nog 8 weken wachten is wel heel erg lang.

    Mijn vragen aan jullie:
    1. Hoe groot is de kans dat op een voorliggende placenta in het algemeen ?
    2. Is er bij een lage innesteling een grote kans op een voorliggende placenta ?
    3. Wanneer is dit op z'n vroegst op een echo te zien en met zekerheid vast te stellen ?
    4. Kan ik op dit moment (12 weken en 2 dagen) dingen merken die kunnen duiden op een voorliggende placenta ?
    5. Met hoeveel weken worden deze kinderen meestal met de keizersnede geboren ?

    Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden !

    Groetjes,
    Nikki
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Nikki,

    1. de kans op een voorliggende placenta in het algemeen is 0,2-0,3%
    2. bij een lage innesteling heb je iets meer kans op een voorliggende placenta.
    3. bij 20 weken is waarschijnlijk wel te zien of de placenta voor ligt. Een laagliggende placenta is geen probleem, maar als ie voor de uitgang ligt wel.
    Is er bij 20 weken twijfel, dan krijg je bij 32 weken nog een echo.
    4. het enige wat je kunt merken als de placenta echt voorligt, is tussentijds bloedverlies.
    5. stel dat de placenta echt voor de uitgang ligt dan wordt er inderdaad een keizersnede verricht. Dit gebeurt zeker niet voor 36-37 weken. Als je veel bloedverlies hebt kan het eventueel eerder, heb je helemaal geen bloedverlies dan kan het nog wat later.

    Ik hoop dat dit duidelijk is voor je.
    Mirjam
     
  3. NikkiF

    NikkiF Fanatiek lid

    17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hallo Mirjam !

    Dank je wel voor je antwoorden. Ik ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk zal zijn. Ik ben ook blij om te lezen dat een laag liggende placenta geen probleem is. Laten we daar dan maar op hopen !

    Bedankt !

    Groetjes,
    Nikki
     

Deel Deze Pagina